A Avemo skrev:
Har du något filter till vattnet? Om automatiken till detta gått sönder under pågående backspolning kan det stå och rinna. Läckande säkerhetsventil på varmvattenberedaren är också en möjlighet.
Okej kan man kolla det på något sätt tex stänga av vattenberedaren?

Varmvattenberedare brukar ha en övertrycksventil/säkerhetsventil.
Den ska vridas, motioneras med jämna mellanrum. Kanske varannan månad.

Från denna går vanligtvis ett rör, som mynnar i ett avlopp.

Medför höga elkostnader över tid om den läcker.

Blandaren till varmvattenberedare
har i servicen där man ställer in temp på utgående vatten oftast bl a en avstängningsventil till tillvattnet att skruva in och stänga.

Ta en bild av servicen. Så kanske någon kan hjälpa till.

H Hjälpnutack skrev:
Okej kan man kolla det på något sätt tex stänga av vattenberedaren?
För tydlighetens skull måste det påpekas att det är vattnet till beredaren som skall stängas av och inte elen. Men gör du det och det slutar att läcka så har du ringat in det lite till.

Säkerhetsventilen brukar ha ett rör som mynnar ut i avlopp. Så du borde snabbt kunna se om det är där det läcker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Utan kontinuerligt vattentryck till beredaren, så kommer elpatronen att bränna sönder, om det nu inte redan skett.
Så stäng av elen till varmvattenberedaren tills felet med vattnet och vattentrycket är fixat!

Redigerat:
A Avemo skrev:
För tydlighetens skull måste det påpekas att det är vattnet till beredaren som skall stängas av och inte elen. Men gör du det och det slutar att läcka så har du ringat in det lite till.

Säkerhetsventilen brukar ha ett rör som mynnar ut i avlopp. Så du borde snabbt kunna se om det är där det läcker.
Så nu uppe i huset igen.

• Otydligt foto av en byggplats inomhus med oskarpa föremål inklusive en stämpande blå varningsskylt och en suddig fyrkantig form på en beige bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en rörkoppling till en vattenledning, med synliga ventiler och en etikett.
    Skapa konto
  • Vattenrör och en koppling ovanpå en vit varmvattenberedare i ett hus.
    Skapa konto
  • Närbild av en koppling på ett vattenrör, märkt med en blå etikett som visar "K.V.", i ett hus.
    Skapa konto
Efter att Du stängt av strömmen till beredaren, skruvar du in den kran som är längst ned i sista bilden.

H Hybro skrev:
Varmvattenberedare brukar ha en övertrycksventil/säkerhetsventil.
Den ska vridas, motioneras med jämna mellanrum. Kanske varannan månad.

Från denna går vanligtvis ett rör, som mynnar i ett avlopp.

Medför höga elkostnader över tid om den läcker.

Blandaren till varmvattenberedare
har i servicen där man ställer in temp på utgående vatten oftast bl a en avstängningsventil till tillvattnet att skruva in och stänga.

Ta en bild av servicen. Så kanske någon kan hjälpa till.
Vattenberedare i ett hörn av ett rum med en dubbel väggkontakt på väggen bredvid. En vit sladd och ett vitt rör går bakom vattenberedaren.
Skapa konto
Är det knappen på baksidan?

Vita plastslangen leder bort vatten från säkerhetsventilen.
Var tar slangen vägen?
Kommer det vatten ur den?

H Hjälpnutack skrev:
Så nu uppe i huset igen.
Vredet med pilar och plus- och minustecken är blandningsventilen som du kan ställa varmvattnets temperatur med. Det sneda vredet är troligen till säkerhetsventilen. Vart leder den vita PEX-slangen som leder bort från säkerhetsventilen? Och rinner det mycket vatten ur den?

Edit:
Det tillkom bilder när jag skrev. Man ser nu att PEX-röret leder till en spilltratt. Du borde genast höra om det kommer vatten där. Annars kan du lyfta upp röret ur tratten och se om det strömmar vatten. Detta förutsätter givetvis att du först öppnar kranen vid pumpen igen.

Vi är inne på samma😊

A Avemo skrev:
Vredet med pilar och plus- och minustecken är blandningsventilen som du kan ställa varmvattnets temperatur med. Det sneda vredet är troligen till säkerhetsventilen. Vart leder den vita PEX-slangen som leder bort från säkerhetsventilen? Och rinner det mycket vatten ur den?
Den leder in i badrummet ut i ett större rör ner i av loppet. När jag gungar på det röret bubbla/ gurgla det typ

När läckan hittats, kan vi fundera vidare. T ex om inte beredaren är monterad upp och ned.

Har en betydelse angående effektiv uppvärmning av varmvattnet.

A Avemo skrev:

Edit:
Det tillkom bilder när jag skrev. Man ser nu att PEX-röret leder till en spilltratt. Du borde genast höra om det kommer vatten där. Annars kan du lyfta upp röret ur tratten och se om det strömmar vatten. Detta förutsätter givetvis att du först öppnar kranen vid pumpen igen.
Den leder in i badrummet ut i ett större rör ner i av loppet. När jag gungar på det röret bubbla/ gurgla det typ

Det finns typ ingen stänga av vattnet till vattenberedaren och se om det är den som felar? Tänkte innan jag går och letar vatten läcka.

H Hjälpnutack skrev:
Om du lyfter upp PEX-röret ur spilltratten. Rinner det vatten ur det?

Jag tror att jag missbedömde när jag skrev i inlägg #69. Det sneda vredet skulle kunna vara avstängning av vattnet till beredaren. Men börja med att se om det kommer vatten ur PEX-röret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.