5 363 läst ·
107 svar
5k läst
107 svar
Pumphuset hydroforen pump
Varmvattenberedare brukar ha en övertrycksventil/säkerhetsventil.
Den ska vridas, motioneras med jämna mellanrum. Kanske varannan månad.
Från denna går vanligtvis ett rör, som mynnar i ett avlopp.
Medför höga elkostnader över tid om den läcker.
Blandaren till varmvattenberedare
har i servicen där man ställer in temp på utgående vatten oftast bl a en avstängningsventil till tillvattnet att skruva in och stänga.
Ta en bild av servicen. Så kanske någon kan hjälpa till.
har i servicen där man ställer in temp på utgående vatten oftast bl a en avstängningsventil till tillvattnet att skruva in och stänga.
För tydlighetens skull måste det påpekas att det är vattnet till beredaren som skall stängas av och inte elen. Men gör du det och det slutar att läcka så har du ringat in det lite till.H Hjälpnutack skrev:
Säkerhetsventilen brukar ha ett rör som mynnar ut i avlopp. Så du borde snabbt kunna se om det är där det läcker.
Utan kontinuerligt vattentryck till beredaren, så kommer elpatronen att bränna sönder, om det nu inte redan skett.
Så stäng av elen till varmvattenberedaren tills felet med vattnet och vattentrycket är fixat!
Så stäng av elen till varmvattenberedaren tills felet med vattnet och vattentrycket är fixat!
Redigerat:
Så nu uppe i huset igen.A Avemo skrev:
H Hybro skrev:Varmvattenberedare brukar ha en övertrycksventil/säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vredet med pilar och plus- och minustecken är blandningsventilen som du kan ställa varmvattnets temperatur med. Det sneda vredet är troligen till säkerhetsventilen. Vart leder den vita PEX-slangen som leder bort från säkerhetsventilen? Och rinner det mycket vatten ur den?H Hjälpnutack skrev:
Edit:
Det tillkom bilder när jag skrev. Man ser nu att PEX-röret leder till en spilltratt. Du borde genast höra om det kommer vatten där. Annars kan du lyfta upp röret ur tratten och se om det strömmar vatten. Detta förutsätter givetvis att du först öppnar kranen vid pumpen igen.
Den leder in i badrummet ut i ett större rör ner i av loppet. När jag gungar på det röret bubbla/ gurgla det typA Avemo skrev:
Den leder in i badrummet ut i ett större rör ner i av loppet. När jag gungar på det röret bubbla/ gurgla det typA Avemo skrev:Vredet med pilar och plus- och minustecken är blandningsventilen som du kan ställa varmvattnets temperatur med. Det sneda vredet är troligen till säkerhetsventilen. Vart leder den vita PEX-slangen som leder bort från säkerhetsventilen? Och rinner det mycket vatten ur den?
Edit:
Det tillkom bilder när jag skrev. Man ser nu att PEX-röret leder till en spilltratt. Du borde genast höra om det kommer vatten där. Annars kan du lyfta upp röret ur tratten och se om det strömmar vatten. Detta förutsätter givetvis att du först öppnar kranen vid pumpen igen.
Det finns typ ingen stänga av vattnet till vattenberedaren och se om det är den som felar? Tänkte innan jag går och letar vatten läcka.
Om du lyfter upp PEX-röret ur spilltratten. Rinner det vatten ur det?H Hjälpnutack skrev:
Jag tror att jag missbedömde när jag skrev i inlägg #69. Det sneda vredet skulle kunna vara avstängning av vattnet till beredaren. Men börja med att se om det kommer vatten ur PEX-röret.