19 590 läst ·
34 svar
20k läst
34 svar
Pumpen slår till och från hela tiden
Hydrofor wellmate hp 110. Bytte i mars . Den förra var hedenhös. Var lovade kommunalt 2017. Nu ändrat till någon gång före 2028. De kan inte säga om det är närmare 2020 eller 2028 så vi kände att vi var tvungna att byta. Hedenhöshydroforen var enklare. Bara en liten typ nippel man skruvade av och en lite luftbubbla på ett rör som flyttade sig. Den nya ser man ingenting på. Hittar inte ens vart vi ska tappa ur. Såvida vi inte måste vända på den och då måste vi skruva av massa kopparkopplingar för att kunna göra det. Och undrar hur man ska veta att det är 1/5 vatten kvar?
Tiittade på specen för den lika min finns ingen blåsa i den
Stäng av pumpen
På toppen sitter det en svart huv , under den så finns en ventil lika som en däckventil på en bil
trycker du till lite lätt på den ska det pysa till lite ,
Du har nog en manometer som visar trycket . öppna en kallvattenkran tills trycket är noll
Stäng kranen , Då kan du fylla luft tills manometern visar ca 1,5 bar , detta kan du få göra ett par ggr om
kärlet är fullt med vatten nu , gunga lite på det så märker du när det är i princip tomt
mitt väger ingenting nästan när det är tomt på vatten
Stäng av pumpen
På toppen sitter det en svart huv , under den så finns en ventil lika som en däckventil på en bil
trycker du till lite lätt på den ska det pysa till lite ,
Du har nog en manometer som visar trycket . öppna en kallvattenkran tills trycket är noll
Stäng kranen , Då kan du fylla luft tills manometern visar ca 1,5 bar , detta kan du få göra ett par ggr om
kärlet är fullt med vatten nu , gunga lite på det så märker du när det är i princip tomt
mitt väger ingenting nästan när det är tomt på vatten
Nej där under finns ingen ventil , var lite snabb tänkte mer på vanlig vattenförsörjning , du har en kalkfälla och en rening och då faller jag ur , men ha lite is i magen och se till att dom som satt in den kommer snabbt , säg att det inte fungerar som det ska
Annars finns det dom på forumet som vet bättre än mig
Annars finns det dom på forumet som vet bättre än mig
Firman ska kolla historiken hos oss först innan de säger någonting ( pga de som varit inblandade är på semester). De hävdade hela tiden att det är pga brunnen sinat fast jag sa att vi inte har något problem med att få vatten men att pumpen slår. Först när jag nämnde att den slår mellan 4.6 och 3.8 så började de lyssna. 15 maj var de ute och rev isär sist. Vi upptäckte det ju först häromdagen då pumpen är i en helt annan byggnad. Om pumpen hållt på o slagit till och från sådär hela tiden sen 15 maj vilka skador/slitage kan det ge. Vi bor på gård med 4 hästar och 10 får och vi är 4 i familjen. Lite surt känns det att ha tagit svindyr firma just för att slippa strul
Det är inte bra att pumpens start/stopp är ofta ( brukar kallas att pumpen studsar )
Är det en pump som sitter i borrhålet ?
Har du något som kallas för luftning av vattnet ?
Trycket för start bör vara ca 2,5 bar , och stopp ca 4,5- 5 bar , det ställes på tryckströmbrytaren
( fyrkantig sak med genomskinlig kåpa eller så är det en helt svart med ogenomskinlig kåpa )
som sitter på ett rör mellan pump och ev . filter +annat innan kärlet , kan även vara efter filter och annat
Är det en pump som sitter i borrhålet ?
Har du något som kallas för luftning av vattnet ?
Trycket för start bör vara ca 2,5 bar , och stopp ca 4,5- 5 bar , det ställes på tryckströmbrytaren
( fyrkantig sak med genomskinlig kåpa eller så är det en helt svart med ogenomskinlig kåpa )
som sitter på ett rör mellan pump och ev . filter +annat innan kärlet , kan även vara efter filter och annat
"Rättstavningsprogrammen tar över världen !" Har egen erfarenhet.
Läget just nu är att de kan skicka ut och felsöka. 3300 kr +löpande kostnad beroende på vad de hittar. Vi är inte glada! Men avvaktar då chefen och den anställde som varit med alla turer kommer tillbaka idag. De jag pratat med är någon inlånad pensionär som bara försöker få det till att brunnen sinat. Han säger att vi lugnt kan använda pumpen och fylla 26 kubiks pool om vi har vatten. Ingen fara att till och frånslag är under 1. ....
Vill bara tillrättalägga en sak. En HYDROFON är en akustisk apparat som används ombord på U-båtar. Den skickar ut ljud som reflekteras från föremål i vatten och tas emot liknande radareko.R rävlyan skrev:Som dom säger . bara skillnaden att en hydrofor är normalt en galvad tank med luftkudde på topp
En hydrpress har en gummiblåsa på mitten i kärlet , men principen är detsamma på dom båda med luften
En hydrofon ska ha 1/5 del vatten i sig när man trycker in luft och en hydropress ska var tom på vatten
Nej. En hydofon kan bara lyssna. Det är en mikrofon för vätskor.
uppdatering och följdfrågor.....nu efter många samtal och påminnelser så har firman hört av sig. Nu säger de att felet är att det är en hydrpress vi behöver. Någonting med järnet i vattnet att göra. Att till och frånslag är inställt på 3.8-4,6 har med det att göra?? Och ibland kommer det in luft i systemet, det har också med att göra att vi behöver en hydropress istället.
Är det bra med hydropress. Kan det vara det som är felet? Hört att vattnet smakar gummi, plasten kan ge cancer etc. Hur påverkar det allt annat, vi bor ju som nämnts tidigare på en gård med massa djur så vattenåtgången är hög.
Är det bra med hydropress. Kan det vara det som är felet? Hört att vattnet smakar gummi, plasten kan ge cancer etc. Hur påverkar det allt annat, vi bor ju som nämnts tidigare på en gård med massa djur så vattenåtgången är hög.