GK100 GK100 skrev:
Och du kan ju börja med att tömma tanken på vatten så får du ett bättre utgångsläge men sen gäller ändå att fixa så att injektorn funkar. Du behöver inte fylla luft med pump eller kompressor får du ut vattnet så blir det direkt lite vettigare och sen när du fått ordning på injektorn sköter det sig själv som tidigare.
Jag har bara svårt att finna vart jag ska tömma vattnet, går det att tömma uppifrån med en hävert eller måste det tömmas underifrån? Just nu är den som sagt helt vattenfylld, dvs väger säkert 150+KG, och för att komma åt under måste jag troligen "välta" den på golvet, på något sätt....

Jag har en hävert, men jag förstår inte riktigt toppanordningen, är det den "största" delen som skall skruvas på?

• Gilla
Torkan
  • Laddar…
Det sitter någon röd plastkil i hela toppen också, osäker på om detta är någon typ av spärr som måste lossas på först. Trist när man inte kan hitta instruktioner till prylarna man äger... :/

Bäst är nog att du slår från pumpen och lossar slangarna anslutna i botten. Ser ut att vara slang med lekande mutter på ena bilden och bör vara en till mittemot. Om det är ok att släppa ut på golvet i rummet är det nog enklast att lossa dem och låta det rinna ur.

Den röda plastkilen lyckades jag få av nu iaf.
cLWYrJJ80cMhF6qsrwB0YmgIEp2amIhcANUIGPHT_s54CO0kEEKjrTG8YAXC3QQOibtzYySkP2eY3-j4HQSAefiEwk3UqhQTFEBizN55ru090G-KK886HkXhJdyMtvE6eAEh2n1OsoodDWAvQC65_76YbwQfm80d809B9VBFbUcRzGSPjI38e85hycf02PHOmh-VrIe_wrxN34_Q7lnOSE6DIHOpjuZtXRiwmoNimHBMvoOob4nF9muMh69gw8PEpHq2wF2hPaIpixrDt70oER0vmx_HuJTR2mww4uUMygH-CzusINMZ69KrZLTe3FG1dIUtfJ9nqVdx_UXy4Dxe_UYSrzQJNrkN49I47ZmP-KL-lkqjmOCJLfk0q9BkIuZi0JUO9DyBzy9wJh4MkxJR9kMXoGSYhWrVWD1P1AtrS7EECNJqsk7ym6RGqKxQTQVNzxH1BibLxBfHNpMczeaEOKVtNkmR9hRwdyZENQw-y84dTIPlOLNfbD0ImEXY9fBQifIRpv6WyKLsp4B5Pg9TnlzYTxJgVzwKjcF3G5JacB2P2n1S_LonXsB-Mo2SG7O06L3NcDMWJ24HMU33BV2cYaqdUl0CNZXJPTPg7oVxrJd1DxQYjuSMBA=w987-h1315-no

Är det den "största" delen längst ner här, som är den som skall skruvas moturs för att komma åt uppifrån tror ni?

Är nog bäst att du inte tar bort delen i toppen. Däremot om du lossar slangen nertill kan du nog få in luft uppe om du lossar lilla pluggen bredvid den vinklade plastnippeln, då rinner det ur lite snabbare.

OK. Hittade ett ställe att tömma vattnet på "filtersidan" där golvbrunnen är genom att lossa ovan injektorn och sen öppna ventilen precis som du sa.

Då har jag åtminstone lyckats tömma hydroforen helt och hållet (blåste ur det sista med munnen genom ventilskruven du tipsade om).

Stängde allt igen och satte igång pumpen. Helt klart *bättre* än tidigare, men något stor fortfarande inte rätt till. Den fyller upp hydroforen med ca 90% vatten, jag antar det ska vara mer luft än 5-10%?

Nu slår inte pumpen på lika fort, men fortfarande räcker att ha på kranen kanske 5-10 sek så slår pumpen igång. Innan har det nog varit betydligt längre tid.

Slutsatsen till detta borde alltså vara att det är själva luftinjektorn som är problemet antar jag? För den ska väl "tillsätta" luft i det vatten som går in i hydroforen och om det inte är någon luft i vattnet får jag således mer vatten och mindre luftbubblor inpumpat i min hydrofor?

Det är inte så att det kan vara problem med den "självreglerande" lufttrycksmojängen som sitter inne i hydroforen? Se bild (förstorad med röd upp/ner pil)

hp.jpg

• Gilla
burmeister
  • Laddar…
Vore det problem med den och injektorn funkar borde det bli för mycket luft på sikt och komma ut i kranarna till slut. Så rikta in dig på injektorn till att börja med.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vore det problem med den och injektorn funkar borde det bli för mycket luft på sikt och komma ut i kranarna till slut. Så rikta in dig på injektorn till att börja med.
Gott, nu tror jag att jag börjar få grepp om hur det hänger ihop. Har läst till mig att injektorn kan behöva "renoveras" (det vill säga monteras isär, och rengöras).

Är det detta du tänker också? Vad exakt avses med renovera den, och hur går jag tillväga när jag väl fått loss injektorn?

Vol

Ja det är en enkel konstruktion som du kan ta isär och få ren från avlagringar som kan ha satt igen klena hål osv i den. Det är ju i grunden en kontrollerad förträngning i den som genom grundläggande fysiska principer ger ett undertryck som via en backventilfunktion mot omgivande luft drar in en andel så länge pumpen kör och du har flöde genom den.

Det går ju testa att ställa om vredet också för mer eller mindre kapacitet man kan känna om det drar in luft vid hålet i delen på sidan av den när pumpen startar. Men som sagt ta loss och titta hur den hänger ihop det är inga konstigheter där.

Jag tänker mer, behöver jag några speciella kemikalier eller så för att rengöra den grundligt?

Jag har provat vrida på ratten för att justera mängden luft men det rubbar sig inte. Kanske är detta ytterligare en ledtråd till att det är injektorn som är "igensatt"?

Vol

Jag inbillar mig att ventilhålet sitter i baksidan av den "ljusgråa" plasten. Lät pumpen gå en cykel och det kändes inte som det sögs in någon luft alls när jag höll fingret där bakom.

Kanske fel ställe dock? Osäker på vart insuget egentligen sitter.

Nej du behöver nog inga medel för detta. Lossa hela och gå sen via den igängade delen på sidan där luften sugs in. Blås i backriktningen och rengör där man kommer åt om det behövs. Vredet kan du försöka få loss med lite milt våld när du sett hur det ligger till det ska inte vara några problem att fixa till den.

Nu antar jag att din är lika som den jag haft de ser lika ut på bilden men kanske skiljer i detaljer men det ska inte vara avgörande det är en rättfram grej att jobba med.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Grymt. Jag har lärt mig mycket idag tack var dig.
I dag är du vår familjs dagens hjälte kan jag säga :)

Jag ger mig på detta först till helgen tror jag - vill ha god tid när jag står utan vatten.

Vol

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Sådär, nu har jag rengjord injektorn grundligt och fått loss allt kalk/järn. Tömt hydroforen och monterat tillbaka allt. Nu känner jag ett "tydligt" sug i ventilen när pumpen fyller på vatten! Bra.

Jag är dock fundersam på om det ändå inte är något som är på tok. Pumpen fyller upp till ca 4,2KG vilket den alltid gjort, sätter jag på kranen nu så går trycket ner till 2,5 innan pumpen slår på igen, också som det alltid gjort.

Det går inte riktigt lika fort som tidigare, som injektorn gjorde uppenbarligen skillnad. Däremot tycker jag fortfarande det går "ganska" fort innan den slår på - samtidigt kan jag inte riktigt minnas hur det var innan problemen började.

Om vi säger såhär, givet jag har 114 liters stor hydrofor, vilket den är specad till (wellmate HP-110). Hur många liter give or take ska jag få ut för att få trycket att sjunka från 4,2 -> 2,5 KG?

I nuläget skulle jag nog uppskatta att jag får ut ca en liter.

Vol

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.