Jag blir så trött! Kommer till stugan och ska slå på pumpen till vattnet efter vintern, och då slår jordfelsbrytaren ut. Bytte pumpen som ligger i brunnen för två år sedan och redan är den trasig! Vad ska man göra?
Stugan byggdes av min far på 70-talet och har en grävd brunn.
Hur kan man säkra pumpen på bästa sätt?
Måste man ta upp den? (Vattnet har inte gått upp till pumpen måste jag tillägga)
 
  • Gilla
Fred3862
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag hade också dränkbar pump i grävd brunn (för trädgårdsbevattning). Men jag tröttande på att de gick sönder, avverkade totalt tre stycken innan jag accepterade att de inte klarar att ligga i brunnen längre perioder. Så jag köpte en sugpump som står pumpen, har hållit i många sköna år nu.
 
  • Gilla
Vill lära mig
  • Laddar…
Düsseldorff
Hade sugpump i brunnen på mitt landställe fram tills för tre år sedan. Den var från början av 60-talet och fungerade felfritt i 60+ år (svår att starta dock men när man väl fick igång den så gick den som en klocka). Blev tvungen att byta av diverse anledningar så nu är det en dränkbar pump. Funkat fint i tre år men vi får väl se...
 
  • Gilla
Vill lära mig
  • Laddar…
Vi har ett hus, samägt med släkten i fjäållnära område. Svärfar lät borra en brunn 40 eller 60 m djup (olika släktingar har "hört" olika). Den nedsänkta pumpen har fungerat i 30 år nu. Men det finns ingen jordfelsbrytare.

För ca 7 år sedan trodde vi att den var slut. Men det visade sig vara kopplingen mellan PEM slangen och pumpen som hade spruckit och slangen hade hoppat av. Släktingarna som var där när det hände missade tyvärr att mäta hur lång slangen var innan de puttade ner den i hålet igen, så vi vet fortfarande inte om den är 40m eller 60m djup.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vill lära mig
  • Laddar…
V Vill lära mig skrev:
Jag blir så trött! Kommer till stugan och ska slå på pumpen till vattnet efter vintern, och då slår jordfelsbrytaren ut. Bytte pumpen som ligger i brunnen för två år sedan och redan är den trasig! Vad ska man göra?
Stugan byggdes av min far på 70-talet och har en grävd brunn.
Hur kan man säkra pumpen på bästa sätt?
Måste man ta upp den? (Vattnet har inte gått upp till pumpen måste jag tillägga)
Vattenpumpen brinner ut i 99% av fallen för att den får slut på vatten eller isen och jag använde min egen metod. Jag stänger av den när jag inte är där. Och när jag går, fyller jag på den och sätter på den. De billigaste pumparna har en tryckjustering. Om du ställer in trycket på 2 eller lägre stängs pumpen automatiskt av när trycket sjunker, vilket förhindrar att den brinner ut.
 
  • IMG_5708.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vill lära mig
  • Laddar…
V Vill lära mig skrev:
Jag blir så trött! Kommer till stugan och ska slå på pumpen till vattnet efter vintern, och då slår jordfelsbrytaren ut. Bytte pumpen som ligger i brunnen för två år sedan och redan är den trasig! Vad ska man göra?
Stugan byggdes av min far på 70-talet och har en grävd brunn.
Hur kan man säkra pumpen på bästa sätt?
Måste man ta upp den? (Vattnet har inte gått upp till pumpen måste jag tillägga)
Som brunnsborrare och hanterar många pumpärenden varje år så vill jag säga att ett vattenpump ska du ine koppla över jordfelsbrytare utan brevid. Om du absolut måste så skaffa trögare jordfelsbrytare till just den. Jordfelsbrytare är så känsliga och miljön för en pump klarar inte alltid det.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J Joel Keinänen skrev:
Som brunnsborrare och hanterar många pumpärenden varje år så vill jag säga att ett vattenpump ska du ine koppla över jordfelsbrytare utan brevid. Om du absolut måste så skaffa trögare jordfelsbrytare till just den. Jordfelsbrytare är så känsliga och miljön för en pump klarar inte alltid det.
Tack! Bra att veta!
 
Den typen av pump är ansluten med stickpropp, var sitter uttaget. I brunnen eller ovan mark. Inget ovanligt att det blir kondens i uttaget och då löser JFB. Kan även vara kondens i tryckströmbrytaren.
 
  • Gilla
Vill lära mig och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den typen av pump är ansluten med stickpropp, var sitter uttaget. I brunnen eller ovan mark. Inget ovanligt att det blir kondens i uttaget och då löser JFB. Kan även vara kondens i tryckströmbrytaren.
Tack för hjälpen! Kondens är mycket troligt. Pumpen sitter ansluten i brunnen men vi sätter av och på den via en strömbrytare i källare (ouppvärmd med jordgolv).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.