Jag blir så trött! Kommer till stugan och ska slå på pumpen till vattnet efter vintern, och då slår jordfelsbrytaren ut. Bytte pumpen som ligger i brunnen för två år sedan och redan är den trasig! Vad ska man göra?
Stugan byggdes av min far på 70-talet och har en grävd brunn.
Hur kan man säkra pumpen på bästa sätt?
Måste man ta upp den? (Vattnet har inte gått upp till pumpen måste jag tillägga)
Stugan byggdes av min far på 70-talet och har en grävd brunn.
Hur kan man säkra pumpen på bästa sätt?
Måste man ta upp den? (Vattnet har inte gått upp till pumpen måste jag tillägga)
Jag hade också dränkbar pump i grävd brunn (för trädgårdsbevattning). Men jag tröttande på att de gick sönder, avverkade totalt tre stycken innan jag accepterade att de inte klarar att ligga i brunnen längre perioder. Så jag köpte en sugpump som står pumpen, har hållit i många sköna år nu.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 124 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 124 inlägg
Hade sugpump i brunnen på mitt landställe fram tills för tre år sedan. Den var från början av 60-talet och fungerade felfritt i 60+ år (svår att starta dock men när man väl fick igång den så gick den som en klocka). Blev tvungen att byta av diverse anledningar så nu är det en dränkbar pump. Funkat fint i tre år men vi får väl se...
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Vi har ett hus, samägt med släkten i fjäållnära område. Svärfar lät borra en brunn 40 eller 60 m djup (olika släktingar har "hört" olika). Den nedsänkta pumpen har fungerat i 30 år nu. Men det finns ingen jordfelsbrytare.
För ca 7 år sedan trodde vi att den var slut. Men det visade sig vara kopplingen mellan PEM slangen och pumpen som hade spruckit och slangen hade hoppat av. Släktingarna som var där när det hände missade tyvärr att mäta hur lång slangen var innan de puttade ner den i hålet igen, så vi vet fortfarande inte om den är 40m eller 60m djup.
För ca 7 år sedan trodde vi att den var slut. Men det visade sig vara kopplingen mellan PEM slangen och pumpen som hade spruckit och slangen hade hoppat av. Släktingarna som var där när det hände missade tyvärr att mäta hur lång slangen var innan de puttade ner den i hålet igen, så vi vet fortfarande inte om den är 40m eller 60m djup.
Redigerat:
Vattenpumpen brinner ut i 99% av fallen för att den får slut på vatten eller isen och jag använde min egen metod. Jag stänger av den när jag inte är där. Och när jag går, fyller jag på den och sätter på den. De billigaste pumparna har en tryckjustering. Om du ställer in trycket på 2 eller lägre stängs pumpen automatiskt av när trycket sjunker, vilket förhindrar att den brinner ut.V Vill lära mig skrev:Jag blir så trött! Kommer till stugan och ska slå på pumpen till vattnet efter vintern, och då slår jordfelsbrytaren ut. Bytte pumpen som ligger i brunnen för två år sedan och redan är den trasig! Vad ska man göra?
Stugan byggdes av min far på 70-talet och har en grävd brunn.
Hur kan man säkra pumpen på bästa sätt?
Måste man ta upp den? (Vattnet har inte gått upp till pumpen måste jag tillägga)
Som brunnsborrare och hanterar många pumpärenden varje år så vill jag säga att ett vattenpump ska du ine koppla över jordfelsbrytare utan brevid. Om du absolut måste så skaffa trögare jordfelsbrytare till just den. Jordfelsbrytare är så känsliga och miljön för en pump klarar inte alltid det.V Vill lära mig skrev:Jag blir så trött! Kommer till stugan och ska slå på pumpen till vattnet efter vintern, och då slår jordfelsbrytaren ut. Bytte pumpen som ligger i brunnen för två år sedan och redan är den trasig! Vad ska man göra?
Stugan byggdes av min far på 70-talet och har en grävd brunn.
Hur kan man säkra pumpen på bästa sätt?
Måste man ta upp den? (Vattnet har inte gått upp till pumpen måste jag tillägga)
Tack! Bra att veta!J Joel Keinänen skrev:
Tack för hjälpen! Kondens är mycket troligt. Pumpen sitter ansluten i brunnen men vi sätter av och på den via en strömbrytare i källare (ouppvärmd med jordgolv).J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara

