theboppers skrev:
Men blir det verkligen så, har ju ingen riktig koll själv, men det värdet inom parantes (i fallet ovan 55) ändras ju beroende på hur jag vrider den ratten på pumpen, så jag antog att det var det värdet som pumpen försökte komma fram till?
På raden under står det ju nåt om Varmvatten har jag för mig.

Var förbi där nu.

-13 ute

VB-f 45 (55)
VB-r 40 (46)

Så trots att utetemperaturen sjunkit så lyckas den ändå inte trycka fram mer än 45 gradit vatten, eller må det vara jag som inte kan förstå en manual ;-)
Jag var in och kollade nån inställning enligt manualen om max framledningstemp och den var ställd till 55.

Kopplade även in en elmätare så jag kan se hur mycket den egentligen går, när end cirkpump snurrade 170W och när den även drog igång kompressorn 4400W ungefär, elmätaren hade nåt "realtidsläge".
nej självklart har du rätt i att 45 är framledningstempen o 55 är börvärdet vad den vill ha,
40 är returtemp o 46 max returtemp så kanske om du nu hade kommit upp till 55 grader så hade den slått av på max returtemp.

hur varmt har du inne säger du? nu med denna framledningstemp?

Det är ju det som är grejen, det är ingen som bor där, det står tomt så det är ju lite svårt att ha en korrekt bedömning. Ska dit i helgen med lite termometrar! Men kortfattat kan man ju säga att ogärna går i nåt annat än T-Shirt och långärmad, tjock tröja ;-)
Dock är det nåt element som är frånkopplat då också ...

Det jag gjorde nu var det att eftersom den aldrig kom upp högre än 45 grader drog jag ned börvärdet till i de trakterna i hopp om att den skulle ta det lite lugnare med elpatronen, sen om det var rätt att göra så har ju inte jag en aning om ;-)
För att få ned börvärdet i 45 grader när det var -13 ute fick jag ställa ned den till -6 på ratten. Den där kurvan eller vad man pratar om står på 10.

Ska ta och sätta mig ned med manual, värmepump och en whiskey i helgen!

Det var jag som skrev fel... Men det har ni ju redan redit ut.

har du alltså 2 hus på en pump som bara levererar 7kW

att överhuvud tage ha 2 hus på en styrneinga av en utegivere funkar inte bra.

jag tippar på att husen kräver 8-9kW var när det är så här kalt som det varit nu
du har en 9kW elpatron i pumpen, den är från fabrik koplad attt ge 3kW i steg 1 & 6 kW i steg 2
du kan koppla om den så den ger 9kW i steg 2 (men det kanske redan är gjort)

CarMan skrev:

att överhuvud tage ha 2 hus på en styrneinga av en utegivere funkar inte bra.

jag tippar på att husen kräver 8-9kW var när det är så här kalt som det varit nu
du har en 9kW elpatron i pumpen, den är från fabrik koplad attt ge 3kW i steg 1 & 6 kW i steg 2
du kan koppla om den så den ger 9kW i steg 2 (men det kanske redan är gjort)
Jo, man e ju bra sugen att stänga av kulverten och bara värma "vårt" hus ;-)

Jag har koppla in en beggad elmätare på pumpen, och den har visat 170W när endast cirkpumpen går, 4400W när kompressorn gick igång (antog att den körde igång elpatronen på steg 1 då också trots att elpatronlampan inte tändes) men nu när det är så här kallt så ligger den på typ 9600W har jag för mig, och det tycker jag ju tyder på att kompressorn går och elpatronen är kopplad för 9kW?

Man får vara glad att man inte har rörligt elpris iallfall ...

För den intresserade tänkte jag faktiskt ta och åli lite torpargrund i dag och kika in kulverten lite mer noggrant, återkommer!

Det är nog inte många procents chans att du har samma fel som jag hade, men skriver det ändå...

Jag hade samma problem med min NIBE 610P dvs uttempen på vattnat klarade inte att komma upp i det beräknade bör-värdet.

Pannan 55 grader
Vatten temp. ut till radiatorerna 39 grader
Bör-värde 52 grader

-15 grader utomhus gav 16 grader innomhus.

Servicetekniker var här och kollade...och kollade...monterade isär sjunten osv osv, men hittade inga fel.
När han låg vid pannan och rotade så utbrast han plötsligt "-Men va konstigt.."
Det visade sig att pumpen var monterad upp och ner från fabriken!!! Han vände på pumpen och nu funkar allting som det ska och vi har 22 grader inomhus.

Vi har faktiskt tyckt att vi aldrig fick riktigt så varmt vi ville ha när det var kallt, men inte tänkt mer på det förens det blev så här kallt. Vi byggde huset för 3år sedan ;o)

// Jonas

CarMan skrev:

Nä det är en 1115 -15 men elpatronen är på 9 kW
Om den ger samma effekt som en 1125-15 så ger den 14,8 kW vid 0/50 o det räcker inte till båda husen när det blir riktigt kallt utan då måste eltillskottet gå in...

Att tempen bara är 45° men börvärdet är 55° beror på att pumpen klarar inte av att ge tillräckligt mycket el vad husen/radiatorerna avger, Radiatorerna avger den effkt som VP klarar att ge därför kommer den inte upp mer än till 45°..

Har själv kollat av temp/effektbehov riktigt noga nu innan jul då jag kört el om det i framtiden blir byte från pellets till VP då jag köpt vindkraftsandelar för 12000 kWh/år, Jag har bara 6 kW elpatron men den räcker ju inte till att hålla full temp i 215 m2 byggt -73 vilket är självklart,,
Iaf så klarade elpatronen av att hålla 47° i acktanken/systemet då det blev kallt, Ner till -13° klarade det värmebehovet just o pass men då det blev -18° sjönk innetempen från 22° till 20,4° men vattnet i systemet höll sin 47° så då vet jag att nuvarande radiatorer ger 6 kW vid 47° framledningstem.. Men det ska bli golvvärme i hela huset + att nuvarande radiatorer ska vara kvar, Dessa ger 3 kW vid 35° stigartemp då jag kollat elmätaren så med både golvärme o radiatorer kommer det aldrig behövas mer än 35° framledningstemp..
Huset behöver ca 9 kW då det va -28° men ska även bättras på med isolering men o andra sidan ska ett garage bli varmt sedan o det kräver nu 3 kW vid -28° för att hålla +12° men även detta ska isoleras mer då det bara är 14 cm i taket o dåliga portar som ska bytas..
Totat sett så kom jag fram till att det kommer bli bra med en Ivt E11 som ger 11 kW vid 0/35° då huset kommer klara sej med knappt 11 kW i framtiden, Hoppas jag iaf :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.