Hej

Dränerat runt huset och lagt flexibelt dräneringsrör 90 mm från Byggmax. Skall nu spräcka mig ned i berget för att få ner dränerings/pumpbrunnen (400 mm diameter).

Har en del frågor:

1. Verkar inte finnas några standardiserade muffar/anslutningar mellan 90 mm rör och pumpbrunnen. Hittar endast för 110. Förstår att jag kan använda en muff för 110 och sen en övergång mellan 90->100, men känns som onödig kostnad. Det är 4 rör som ska in. Tips?

2. Borrat en hel del berg med både Hilti och Dewalts SDS max borrhammare. Detta var dock otroligt svårt. Grävt mig ned 80 cm i jorden till nivån för husgrunden. Där satt ca 15 st 30 mm hål, 30 cm djupa och fyllt med snigeldynamit. Resultatet blev att ca 10 cm överst i cirkeln sprack. Svårt att grada ner hålen pga omkringliggande väggar till gropen (skulle göra det lättare för berget att kalva uppåt). Hålet för pumpbrunnen ligger ca 0,5 m från husgrunden, så dynamit är inte aktuellt (sannolikt inte heller simplex). Tips/ideer?

Stort tack på förhand ffa avseende fråga 1.

• Grävd grop med dräneringsrör och borrhammare vid berghål för att installera pumpbrunn nära husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fln213 fln213 skrev:
Hej

Dränerat runt huset och lagt flexibelt dräneringsrör 90 mm från Byggmax. Skall nu spräcka mig ned i berget för att få ner dränerings/pumpbrunnen (400 mm diameter).

Har en del frågor:

1. Verkar inte finnas några standardiserade muffar/anslutningar mellan 90 mm rör och pumpbrunnen. Hittar endast för 110. Förstår att jag kan använda en muff för 110 och sen en övergång mellan 90->100, men känns som onödig kostnad. Det är 4 rör som ska in. Tips?

2. Borrat en hel del berg med både Hilti och Dewalts SDS max borrhammare. Detta var dock otroligt svårt. Grävt mig ned 80 cm i jorden till nivån för husgrunden. Där satt ca 15 st 30 mm hål, 30 cm djupa och fyllt med snigeldynamit. Resultatet blev att ca 10 cm överst i cirkeln sprack. Svårt att grada ner hålen pga omkringliggande väggar till gropen (skulle göra det lättare för berget att kalva uppåt). Hålet för pumpbrunnen ligger ca 0,5 m från husgrunden, så dynamit är inte aktuellt (sannolikt inte heller simplex). Tips/ideer?

Stort tack på förhand ffa avseende fråga 1.
Först å främst så skall man använda rör å minsta dim 110
Sedan ser det ut som mattan sitter åt fel håll med knopparna utåt

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
1. Ja om du vill snåla så kan du ju dra in 90slangen o täta med fiberduk och en propp av cement. Skulle dock byggt med 110-rör eller som minst ordentliga övergångar.

L larsson r skrev:
Först å främst så skall man använda rör å minsta dim 110
Sedan ser det ut som mattan sitter åt fel håll med knopparna utåt
Tack för de kloka och hjälpsamma synpunkterna.
1. Vrf?
2. Första mattan ligger med knopparna inåt mot grundmuren, men är övervikt med ett ytterliggare lager med knopparna utåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.