Någon med målat badrum? Som använt er av "slät" våtrumsväv, tex Alcros Tasso G900V?
Vad tycker ni om slutresultatet? Det är ju ändå viss stuktur på väven och den är inte helt slät.
Har svårt att föreställa mig slutresultatet, så tar gärna emot bilder eller era erfarenheter.
Det handlar om ett snedtak över badkar. Skulle helst vilja ha våtrumsväv där då det utsätts för en del vatten, men är tveksam på estetiken...
Vad tycker ni om slutresultatet? Det är ju ändå viss stuktur på väven och den är inte helt slät.
Har svårt att föreställa mig slutresultatet, så tar gärna emot bilder eller era erfarenheter.
Det handlar om ett snedtak över badkar. Skulle helst vilja ha våtrumsväv där då det utsätts för en del vatten, men är tveksam på estetiken...
Är den modellen verkligen helt slät? När jag gjorde badrummet för några år sedan var det bara Teknos som hade en helt slät väv.N Nyponbuske skrev:Någon med målat badrum? Som använt er av "slät" våtrumsväv, tex Alcros Tasso G900V?
https://www.stuvbutiken.com/produkt...berduk-renoveringstapet/vatrumsvav-slat-100cm
Den ser ut ungefär så här efter rollning med erforderligt antal lager Timantti grund- och täckfärg för att uppfylla VT-klass (halvklass bild tyvärr)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bild! Även din bild har ju ytan viss struktur, men är kanske från målarfärgen snarare än väven? Upplevde du väven helt slät? Hur tycler du resultatet har stått sig, såhär några år senare? Har också förstått att det bara finns i glansgrad 20, upplever du detta matt ändå?useless skrev:
Det stämmer att G900V inte är helt slät (skrev det i trådstarten också). Jag förstod inte förrän efter jag skrev inlägget att Teknos hade en som kanske var helt slät - men det var svårt att hitta information, så tack för att du bekräftade detta! Grannstaden har en Teknos-butik så det är praktiskt görbart att vi införskaffar deras material åt målaren utan att vi försenar projektet alltför mycket...
Ser också en skarv på din bild. Antar att man får räkna med skarvar när man har våtrumsväv?
Ja, det är färgen som får lite "apelsinskalsstruktur". Väven är helt slät. Det går säkert att få bättre yta med tunnare färg och/eller annan roller och handlag. Jag är ju amatör i sammanhanget och använde Teknos ganska trögflytande färg och följde anvisningarna för VT.N Nyponbuske skrev:
Jo jag tog en bild där det var en skarv för att visa hur det ser ut. Bilden är tagen på ganska nära håll, så det är inget man lägger märke till i vanliga fall.N Nyponbuske skrev:
Enda negativa jag upplevde med väven är att den är ganska styv. Det går inte att skjuva eller töja den för att kompensera om det inte är exakt rätvinkligt. Men det kanske är lika för andra fabrikat också? Det var första gången jag använde den sortens system så har inget att jämföra med.
Ska ni anlita en målare så har han förmodligen vanan inne och vet hur väven hanteras.
Tack för info!useless skrev:
Ja, det är färgen som får lite "apelsinskalsstruktur". Väven är helt slät. Det går säkert att få bättre yta med tunnare färg och/eller annan roller och handlag. Jag är ju amatör i sammanhanget och använde Teknos ganska trögflytande färg och följde anvisningarna för VT.
Jo jag tog en bild där det var en skarv för att visa hur det ser ut. Bilden är tagen på ganska nära håll, så det är inget man lägger märke till i vanliga fall.
Enda negativa jag upplevde med väven är att den är ganska styv. Det går inte att skjuva eller töja den för att kompensera om det inte är exakt rätvinkligt. Men det kanske är lika för andra fabrikat också? Det var första gången jag använde den sortens system så har inget att jämföra med.
Ska ni anlita en målare så har han förmodligen vanan inne och vet hur väven hanteras.
Hur upplever du glansen? Är lite rädd att der ska upplevas för blankt.
Haha, det hade jag gärna gjort bara du bott lite närmare! Men det låret hoppfullt att det inte upplevs blankt. Toppen!useless skrev:
Jag var förbi Teknos igår för att kolla (och inhandla) deras väv och det stämmer verkligen att den är helt slät. Stor skillnad mot både Tasso och Jotuns väv! Jag hade med mig provbitar på de andra vävarna och personalen på Teknos skrattade nästan lite när de såg provbitarna och sa "marknadsför dom dessa vävar som släta"..
☺️
Min målare vill helat använda Alcro (det han är van att jobba med antar jag), men är OK med Teknos om vi vill.
Men jag kom plötsligt på att jag inte förstår vilken sida av vår provbit av Tassos som är "utsidan" av väven. Är det den den ljusare, något blankare med tydligare vävstruktur eller den gulare, mattare och slätare sidan?
Se bilder.
Är det den släta sidan som ska vara utåt, så lär nog denna upplevas väldigt slät på väggen efter målning, och då kan jag tänka mig Alcros ändå.
Men jag kom plötsligt på att jag inte förstår vilken sida av vår provbit av Tassos som är "utsidan" av väven. Är det den den ljusare, något blankare med tydligare vävstruktur eller den gulare, mattare och slätare sidan?
Se bilder.
Är det den släta sidan som ska vara utåt, så lär nog denna upplevas väldigt slät på väggen efter målning, och då kan jag tänka mig Alcros ändå.
N Nyponbuske skrev:Haha, det hade jag gärna gjort bara du bott lite närmare! Men det låret hoppfullt att det inte upplevs blankt. Toppen!
Jag var förbi Teknos igår för att kolla (och inhandla) deras väv och det stämmer verkligen att den är helt slät. Stor skillnad mot både Tasso och Jotuns väv! Jag hade med mig provbitar på de andra vävarna och personalen på Teknos skrattade nästan lite när de såg provbitarna och sa "marknadsför dom dessa vävar som släta"..
☺️
För andras kännedom, om de söker information och når tråden, så tyckte även våra målare att väven var styv och mer svårarbetad än andra märken (de jobbar vanligtvis med tassos). Resultatet blev dock bra tycker jag och det ser fint ut! Bara ett lager täckfärg än så länge, men ser inte alls blankt ut ännu i alla fall utan ytan upplevs matt.useless skrev:
Ja, det är färgen som får lite "apelsinskalsstruktur". Väven är helt slät. Det går säkert att få bättre yta med tunnare färg och/eller annan roller och handlag. Jag är ju amatör i sammanhanget och använde Teknos ganska trögflytande färg och följde anvisningarna för VT.
Jo jag tog en bild där det var en skarv för att visa hur det ser ut. Bilden är tagen på ganska nära håll, så det är inget man lägger märke till i vanliga fall.
Tänkte att jag också ska ta kort och visa skillnad på ytan på tassos och teknos väv.
Klicka här för att svara