10 614 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Pump i avloppsbrunn stoppar efter en kort stund
Då har jag plockat isär pumpen och gjort rent pumphjulet. Det såg inte så illa ut alls. Länkar till en video där jag visar hur den beter sig. Den pumpar ju upp vatten men bara en kort stund. Känns som att jag börjar se mig efter en ny pump snart.
Om pumpen blir varm när den sitter i skitvatten så är d
För dålig fart på den, inte otroligt att det kortis i lindningen och då kan den uppföra sig på det viset. Termokontakten om det finns ligger ini lindningen och är det då kortis , så blir det varmt direkt.R Riala skrev:
Då har jag fått hem en ny pump och samtidigt vid installationen förmodligen upptäckt varför den gamla till slut gav upp. Pumpen pumpar upp till en markbädd ca 50-60 m från pumpbrunnen. När flottören är nöjd med vattennivån och pumpen slutar gå så rinner vattnet från röret till markbädden tillbaka till brunnen och pumpen drar igång igen. En backventil löste detta rätt enkelt men det fanns inte i den gamla installationen. Så att den pumpen klarade 5 år under dessa förhållanden är rätt fantastiskt.
Det låter knepigt. Om du har en backventil så är ledningen alltid vattenfylld. När vintern kommer så fryser alla delar som inte ligger frostfritt ihop och sönder.R Riala skrev:Då har jag fått hem en ny pump och samtidigt vid installationen förmodligen upptäckt varför den gamla till slut gav upp. Pumpen pumpar upp till en markbädd ca 50-60 m från pumpbrunnen. När flottören är nöjd med vattennivån och pumpen slutar gå så rinner vattnet från röret till markbädden tillbaka till brunnen och pumpen drar igång igen. En backventil löste detta rätt enkelt men det fanns inte i den gamla installationen. Så att den pumpen klarade 5 år under dessa förhållanden är rätt fantastiskt.
Hmm, kan ju vara därför en backventil inte var installerad förut. Lite moment 22 det här. Hur ska man lösa det här då? Kan ju inte ha att pumpen drar igång hela tiden.Claes Sörmland skrev:
Vilken systemtyp har du?R Riala skrev:
1. Pumpar upp till en fördelningsbrunn och sen rinner det ut i bäddens spridarrör med självfall.
2. Pumpar hela vägen så att spridarledningarna är trycksatta (ingen fördelningsbrunn).
Om du har typ 1 se till att pumpens utlopp i fördelningsrunnen ligger över högsta vattennivån så att vattnet inte kan sugas tillbaka genom en sifoneffekt.
Jag har typ 2.Claes Sörmland skrev:
Vilken systemtyp har du?
1. Pumpar upp till en fördelningsbrunn och sen rinner det ut i bäddens spridarrör med självfall.
2. Pumpar hela vägen så att spridarledningarna är trycksatta (ingen fördelningsbrunn).
Om du har typ 1 se till att pumpens utlopp i fördelningsrunnen ligger över högsta vattennivån så att vattnet inte kan sugas tillbaka genom en sifoneffekt.
Den vanliga lösningen är då att man flyttar pumpen och dess nivåsensor så att den pumpar mer sällan. Att det finns en större volym att pumpa upp i spridarlagret så att volymen i ledningen (som rinner tillbaka efter pumpning) är försumbar. Jag vet inte om du ställa in det i ditt system.R Riala skrev:
Jag blev osäker och blev tvungen att kolla ritningen på systemet som vattenutredaren gjorde åt oss. Och där har vi en fördelningsbrunn. Så jag får ändra mig. Vi har alltså system 1.Claes Sörmland skrev:
Vilken systemtyp har du?
1. Pumpar upp till en fördelningsbrunn och sen rinner det ut i bäddens spridarrör med självfall.
2. Pumpar hela vägen så att spridarledningarna är trycksatta (ingen fördelningsbrunn).
Om du har typ 1 se till att pumpens utlopp i fördelningsrunnen ligger över högsta vattennivån så att vattnet inte kan sugas tillbaka genom en sifoneffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får ta en titt på det. Hittade lite bilder från bygget av markbädden i ett gammalt mejl från entrepenören.Claes Sörmland skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
