Hejsan

Så snart jag är klar med de delar jag håller på att renovera nu ska jag påbrja den renovering där denna isolering ska in, så jag kommer snart att lägga beställning så materialet finns när jag behöver det. Återkommer med rapport när det är klart.

Men jag har ingen anledning att tro att det kommer bli särskilt annorlunda än det som redan är gjort, och med det kunde jag inte vara mer nöjd
 
Det krävs en rätt avancerad sprutmaskin som värmer och blandar mixen rätt, hur ska ni spruta den själva om ni beställer endast materialet från england?
Vet själv att en sprututrustning kostar runt 300-350 k +moms....
 
imported_jo skrev:
Det krävs en rätt avancerad sprutmaskin som värmer och blandar mixen rätt, hur ska ni spruta den själva om ni beställer endast materialet från england?
Vet själv att en sprututrustning kostar runt 300-350 k +moms....
Hejsan

För gds-varianten krävs inte någon speciell sprututrustning annan än den som följer med vid beställningen. Läs gärna på hemsidan där finns info.
 
kollade på hemsidan, de är en s.k slow rising foam ,och går ej att jämföra med de proffsen använder.
Den appliceringssprutan som medföljer är dessutom inte avsedd för annat än bättringar och smågrejer, ej för hela husväggar. Den blir inte ett fullständigt jobb med den.
 
imported_jo skrev:
kollade på hemsidan, de är en s.k slow rising foam ,och går ej att jämföra med de proffsen använder.
Den appliceringssprutan som medföljer är dessutom inte avsedd för annat än bättringar och smågrejer, ej för hela husväggar. Den blir inte ett fullständigt jobb med den.
Då har du nog bara läst vissa valda delar. Det finns både normal och slow rising. Slow rising används när man vill fylla slutna utrymmen, som golvbjälklag och ev. oöppnade snedtak, medan den normala används när man sprutar öppet..

På vad sätt menar du att det inte blir ett fullständigt jobb?

Det som skiljer appliceringssprutan i gds-kitet och proffsens är att gds-varianten är av engångstyp, dvs när du kört några kärl med den är det dags att byta till en ny. Proffsens återanvänds om och om igen. Blandningen av komponenterna sker i själva sprutmunstycket i båda fallen och slutresultatet av det som sprutas på vägg/tak blir detsamma.

För övrigt så använder även proffsen både normal och slowrising skum beroende på applikationen. Dessutom använder proffsen även skum som inte har brandskydd, så det gäller att se upp om man anlitar proffs så att man verkligen får rätt skum.
 
Inget Spray Foam har brandskydd. det är en speciell coating som man lägger på i efterhand.
Det jag menade med att det inte blir ett fullständigt jobb med gds-kitet är att du ej kan tillföra tillräcklig värme eller lufttryck, därav felaktig expandering med dålig vidhäftning och olika stora celler.
Typiskt usa o england att ta fram ett sånt kit o lura folk dom kan göra saker själv.
Självklart KAN man göra det själv ,men det blir inte lika bra. punkt.
En sak jag undrade, vad beräknar du kostnaden per kvadrat vara om du sprutar själv? med material och fraktkostnader?
På U-värde 0,18 tex.
 
imported_jo skrev:
Inget Spray Foam har brandskydd. det är en speciell coating som man lägger på i efterhand.
Det jag menade med att det inte blir ett fullständigt jobb med gds-kitet är att du ej kan tillföra tillräcklig värme eller lufttryck, därav felaktig expandering med dålig vidhäftning och olika stora celler.
Typiskt usa o england att ta fram ett sånt kit o lura folk dom kan göra saker själv.
Självklart KAN man göra det själv ,men det blir inte lika bra. punkt.
En sak jag undrade, vad beräknar du kostnaden per kvadrat vara om du sprutar själv? med material och fraktkostnader?
På U-värde 0,18 tex.
Vad har du för erfarenheter och kunskaper om denna produkt? Alldeles nyss verkade du knappt ens känna till den, och nu verkar du kunna allt? Det finns massor med referenser till produkten från personer som själva använt den och alla jag sett har en helt annan syn än dig som vad jag förstår varken har provat själv eller ens sett något resultat. Nej, detta är inte en produkt för applicering med professionell utrustning, produkten har därför, naturligtvis, inte heller precis samma egenskaper vid appliceringen som en sådan produkt, du kan därför när du uttalar dig om denna produkten inte utgå från produkter för vilken en annan appliceringsmetod krävs och bara tro att samma sak gäller. Att man inte kan tillföra tillräcklig värme eller lufttryck (vad man nu ska med det till, för det använder inte dom professionella heller, annat än forcerad andningsluft, i alla fall inte dom jag sett.) får du nog utveckla lite mer. Uppenbarligen har du fortfarande inte läst informationen om produkten. Lite illa att komma med sådana bestämda påståenden då tycker jag.

När det gäller brandskydd är det en definitionsfråga vad "brandskydd" är, ingen isolering för "domestic use" är något brandskydd, däremot har pu-skum för dessa användningsområden, precis som tillexempel cellulosaisolering, tillsatser som hämmar brand i materialet och gör det självslocknande. Jag har inte sett något enda ens någorlunda vetenskapligt belägg eller ens påstående om att pu-skum som isoleringe skulle utgöra någon större fara. Man ska inte heller glömma att vi har pu i en massa saker i vårat hem, inte minst i möbler som lär brinna ordentligt långt innan elden tagit sig igenom gips eller puts. PU-skummet i produkten från uk har en brandklassning som innebär att den är godkänd för användning i bostäder.

För övrigt är min, och i många fall även försäkringsbolagens, erfarenhet att det man gör själv många gånger blir mycket bättre än det man låter en entreprenör göra. Punkt.
 
Jag får inte berätta i detta forum varför jag vet mycket om produkten, det klassas då som reklam och jag blir avstängd.
 
imported_jo skrev:
Jag får inte berätta i detta forum varför jag vet mycket om produkten, det klassas då som reklam och jag blir avstängd.
Du är ju bevisligen inte anställd eller arbetar för någon som marknadsför produkten för GDS-are, så du kan visst berätta hur du vet så mycket om den, du kan också berätta allt du vet i klartext. Kan du inte formulera dig utan att använda ett företagasnamn så skriv nn istället för namnet. Objektiva fakta, kunskaper och erfarenheter får man berätta här hur mycket man vill vem man än är, i vissa fall får man vara restriktiv med att nämna företagsnamn bara. So shoot!
 
Blev det av? hur blev slutresultatet? Prislapp på skummet ink frakten? Något att tänka på?
 
Inget skummat ännu för min del. Tigerfoam ville ha 1200$ för frakten för minsta kitet!

Överväger att använda ESSVE fogskum kring skarvar i boarden och mellan plast och golv och sedan befintlig stenull. Syftet är att det inte ska blåsa igenom huset och då vi tänkt renovera ytskicken passar det bra att gå innifrån.
 
Tänk på att ha bra fukthalt när ni skummar, PU skum härdar av fukt.
För att hantera det proffessionellt behöver man ha gått en härdplastutbildning.
 
Hur gick det Thomasx? Fick du beställt?
Är smått facinerad av denna isoleringsmetod :p
 
Nej, jag har faktiskt fortfarande inte fått tummen ur, lite för många projekt på gång samtidigt. Men det stör mig lite att jag inte fått gjort detta, så det ligger ganska högt upp på att-göra-listan.

Jag har kollat upp frakten med DHL och det var rätt överkomligt. Kommer inte ihåg i huvet nu vad det skulle bli, men i alla fall ingen stopper där.
 
Intressant produkt. Hur är det med transporten, klassas det som farligt gods?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.