Byggahus.se
Jag stryker inte så ofta. Men i kväll var det dags. När jag kopplade in strykjärnet blev det mörkt i hela huset. Både säkring och jordfelsbrytare löste. Isoleringen i kabeln var bara smulor.

Upplöst strömkabel och kontakt, skruvar, träunderlag. Reparation eller underhållsarbete på gång.

Strykjärn brukar ha tygklädd kabel. Men detta var vad jag hade hemma. Jag har någon gång köpt detta strykjärn på en loppmarknad. Möjligen var det äldre än jag insett. Det brukar ju skrivas här att kablar i princip inte åldras om de är från 50-talet eller senare. Men det kanske inte gäller anslutningskablar.
Reflexionsfritt, kraftigt ljust, strykjärn och kabel på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Den här skottkärran började bli lite sliten.
Grön skottkärra i snön, lutad mot en stolpe, bredvid en blå husvägg och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittade en precis lagom lång bit för nya skaklar.
Verkstadsbänk med såg, träplankor och verktyg; otvetydiga spår av hantverksaktivitet i trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två bitar tillsågade. Dags att hyvla.
Verktyg och trä på arbetsbänk i snickarbod, sågspån, cirkelsåg, tving, hammare, rörmokarverktyg, spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hög med spån senare...
Träspån, snickeriverktyg, byggmaterial, snöutsikt öppen dörr, kabel på golvet, arbetsplats, hantverk, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ser det ut så här.
Verktyg och trämaterial i snickarverkstad, sågspån, hörselskydd, skyddshjälm, elsladdar, arbetsbelysning, verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu lär den hålla ett tag till.
Grön skottkärra framför arbetsbänk i verkstad med verktyg, träspån och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Solvskaftet och 28 till
  • Laddar…
Jag brukar försöka laga det mesta som går sönder, tvättmaskiner tex.
Vi har ett par gamla i sommarstugorna, har hållit länge men till slut gav lagren upp. Skruvade isär maskinenerna, köpte nya lager för någon hundralapp och bytte. Har fungerat felfritt sedan minst 5 år nu

Nu till problemen - moderna maskiner. Köpte en ny AEG (samma som elektronik tror jag) maskin för 6-7 år sedan (erbjudande med bra rabatt). Alldeles efter att garantin hade gått ut började det låta från lagen. Inga problem tänkte jag, lätt att fixa så jag började skriva isär maskinen. Upptäckte då att lagen och trumman är en enhet numera och att lagren är inpressade i en plastdel. Bekräftades också av kundtjänst. Bara att köpa ny trumma med lager. Kostnad 4000 kr plus arbete så jag sa nej. Använder fortfarande maskinen, låter för j. . .ligt. tur att vi inte har några grannar som besvärat sig.

För att ha en backup köpte vi en ny maskin igen, denna gång en Siemens. Har fungerat jättebra men för ett par veckor sedan (1 år efter det att garantin hade gått ut), maskinen död. Inga lampor eller display visade att den var vid liv. Skruvade isär och mätte här och där och kom fram till att styrenheten nog hade gått sönder. Den här gången ringde jag Siemens kundtjänst och en kille kom och lagade maskinen. Det bekräftades att det var styrenheten som hade gått sönder på grund av en kabel som hade skavts av på grund av vibration. My styrenhet och lagade kanel, lagningen helt ok, fast pris på cirka 2500 kr och då bytte han också värmespiralerna också som kompensation. Sa att han gentemot Siemens kommer att argumentera att det var en följdskada. Trevlig kille, var säker här hemma i mer än en timma. Fick naturligtvis kaffe och bullar.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Om en vibration orsakar en kabelskada så låter det för mig som en reklamation. Har det gått mindre än tre år från inköp?

Min farsa köpte ny tvättmaskin förra veckan, den gamla gav upp. Den köptes för 45 år sedan...
 
Min Cylinda sverige tvätten från 2012 visar ålderstecken redan och Asko'n från 2014 behöver åtminstånde nya stötdämpare , köper jag en ny tvättmaskin i dag lär det väl inte vara värt att göra 'HLR' på den då garantitiden går ut.
 
TeroM TeroM skrev:
Ledsnat på att skrivaren allt mer sällan, typ aldrig numera, tar papper. Googling och youtube gav lösningen.

Sprätta upp Samsungen (C460w)

[bild]
[bild]

ut med pappersmatningen, det är lilla solenoiden i mitten som enligt tuben blir klibbig med tiden pga ljuddämpande kuddarna.

[bild]

ytorna var klibbiga och den kunde fastna i öppet läge

[bild]

eltejp på ytorna enligt tips

[bild]

sätta ihop och testa

[video]

Så, nu är det värt att beställa mera toner till den.
Ett annat enkelt trick är att göra rent gummivalsarna med kemisk ren bensin. (Billigt) papper sätter av fibrer och annat bôs på dessa och till slut har detta polerats glatt.
 
A Avemo skrev:
Den här skottkärran började bli lite sliten.
[bild]

Jag hittade en precis lagom lång bit för nya skaklar.
[bild]

Två bitar tillsågade. Dags att hyvla.
[bild]

En hög med spån senare...
[bild]

ser det ut så här.
[bild]

Nu lär den hålla ett tag till.
[bild]
…och spånet lägger du ut till småfåglarna att bygga av. :geek:(y)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bytt lagren på ventilationsfläkten (EBM-Pabst R3G-190-RC05). SystemAir-enheten (K 160 EC Sileo) den sitter i är inte tänkt att öppnas eller servas, så jag fick snitta flänsen runt om, demontera motorn och montera ihop på annat sätt. Lite förvånad att SystemAir tillverkar dem på det här sättet, med tanke på priset.

Motorn i sig kunde demonteras med skruvmejsel och fingrar. Lagren är 608 (ZZ) av tveksam kvailtet, så ett par SKF-lager monterades istället. Fläkten nu helt ljudlös igen.

(Glömde ta bilder, sorry)
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
En knapp på TiVo-fjärrkontrollen har under en tid varit lite "hit and miss". Jag öppnade kontrollen och såg att det var lite kladd (läsk?) på kretskortet och på gummiknapparnas baksida, så jag gjorde rent allt med isopropanol på en tops och satte ihop den igen. Nu funkade knappen...ett tag. Plockade isär igen och rengjorde knappen lite mer vigoröst...och nu funkade knappen inte alls. Isär igen och testade resistansen på knappens baksida, som uppenbarligen består av ett mycket tunt skikt av någonting ledande, och fick ingen kontakt alls.

Jag testade först att klippa till lite koppartejp, men det var omöjligt att få den att fastna, så jag tog till den lilla injektionssprutan med ledande silverpasta jag köpt "för säkerhet skull" för ett tag sedan. Det var inte helt lätt att få pastan att fästa på knappen, men efter lite trixande hade jag täckt kanske 80% av ytan. Jag lät den ligga i 24 h och nu funkar det som det ska. Ska bli intressant att se hur länge fixen håller.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
En knapp på TiVo-fjärrkontrollen har under en tid varit lite "hit and miss". Jag öppnade kontrollen och såg att det var lite kladd (läsk?) på kretskortet och på gummiknapparnas baksida, så jag gjorde rent allt med isopropanol på en tops och satte ihop den igen. Nu funkade knappen...ett tag. Plockade isär igen och rengjorde knappen lite mer vigoröst...och nu funkade knappen inte alls. Isär igen och testade resistansen på knappens baksida, som uppenbarligen består av ett mycket tunt skikt av någonting ledande, och fick ingen kontakt alls.

Jag testade först att klippa till lite koppartejp, men det var omöjligt att få den att fastna, så jag tog till den lilla injektionssprutan med ledande silverpasta jag köpt "för säkerhet skull" för ett tag sedan. Det var inte helt lätt att få pastan att fästa på knappen, men efter lite trixande hade jag täckt kanske 80% av ytan. Jag lät den ligga i 24 h och nu funkar det som det ska. Ska bli intressant att se hur länge fixen håller.
”Kladdet” är inte läsk utan silikonolja från knappsatsens material. Det läcker ut efter lång användning och handhavande. Som vanligt är kemisk ren bensin det bästa för att skona skiktet med kontaktytan.
 
I mitt fall var det med största sannolikhet läsk.
 
Jag kan bekräfta att öl har samma dåliga effekt på tangentbord och att isopropanol inte räcker för att åtgärda det, dvs så att knapparna inte längre fastnar. Ska prova kemiskt ren bensin istället.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan bekräfta att öl har samma dåliga effekt på tangentbord och att isopropanol inte räcker för att åtgärda det, dvs så att knapparna inte längre fastnar. Ska prova kemiskt ren bensin istället.
Bensinen är för att lösa silikonoljan från tangenterna. Öl, läsk och diverse drycker bör nog diskas bort med vanligt vatten. En efterskölj med batterivatten/destillerat vatten, torkning en vecka och du har ett lika fräscht och fungerande tangentbord som när det var nytt. :D
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag brukar använda fönsterputs och en liten mjuk pensel, torkar så mycket som möjligt manuellt med papper
 
Diskmedel och vatten, samma som man diskar sina öl/vin,läsk m.m -glas med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.