214 269 läst ·
1 349 svar
214k läst
1,3k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Bra jobbat!mattetvilling skrev:
Dock ser jag det där mer som normalt underhåll. Det är nog inte många som byter ut hela kranen när den börjar läcka, och trådskaparens tanke med tråden är ju att vi ska redogöra för sådant vi lagat som andra kanske hade slängt:
Från trådstarten:
"Så frågan är, vilka prylar har ni förlängt livet på på sistone? Gärna en pryl med ett fel som hade fått gemene man att kasta prylen och inte tänka en tanke på att ge sig på att laga."
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Du anar inte vad folk slänger istället för underhållaP Paxman skrev:Bra jobbat!
Dock ser jag det där mer som normalt underhåll. Det är nog inte många som byter ut hela kranen när den börjar läcka, och trådskaparens tanke med tråden är ju att vi ska redogöra för sådant vi lagat som andra kanske hade slängt:
Från trådstarten:
"Så frågan är, vilka prylar har ni förlängt livet på på sistone? Gärna en pryl med ett fel som hade fått gemene man att kasta prylen och inte tänka en tanke på att ge sig på att laga."
Jodå, det har jag mycket god koll på. Värst är ju de som slänger fullt fungerande grejer...bara för att de vill ha en annan modell.mattetvilling skrev:
Jag skulle älska att jobba på en återvinningscentral. Snacka om att man skulle kunna hitta mycket grejer som med enkla medel kan fixas till och säljas/skänkas till folk som kan ha användning för dem och kan ge dem många års ytterligare användning.
Nja, man får ju inte stjäla på en återvinningsstation. Det borde väl även gälla personalen. Sen finns ju undantaget att man på många återvinningscentraler kan skänka grejer idorrot och välgörenhetsorganisationer second hand.P Paxman skrev:
Men jag undrar lite varför vi ska spara på elenergiresurser men slösa på materiella resurser som kräver energi vid tillverkning?
P.S. Jag hittade ett par fina plåtsaxar på som jag tyckte var lämpliga för direkt återbruk. Det borde väl snarare var någon straffskatt på att slänga fungerande kvalitetsprylar.
Vet inte hur det ser ut i övriga landet, men här i Uppsala finns ”Återbruket” på många/alla(?) återvinningsstationer, där kan man lämpa av det man inte lägre vill ha men som fungerar. Detta fraktas sedan till annan plats och kan sedan köpas av allmänheten i en butik.blackarrow skrev:
Nja, man får ju inte stjäla på en återvinningsstation. Det borde väl även gälla personalen. Sen finns ju undantaget att man på många återvinningscentraler kan skänka grejer idorrot och välgörenhetsorganisationer second hand.
Men jag undrar lite varför vi ska spara på elenergiresurser men slösa på materiella resurser som kräver energi vid tillverkning?
P.S. Jag hittade ett par fina plåtsaxar på som jag tyckte var lämpliga för direkt återbruk. Det borde väl snarare var någon straffskatt på att slänga fungerande kvalitetsprylar.
Steget från det är inte så långt att tänka sig en verkstad där mindre reparationer skulle kunna utföras så att en större del av det som nu kasseras även det skulle kunna skickas till återbruket.
Självklart skulle jag inte stjäla...jag är dock en jävel på att snacka till mig deal:ar så jag skulle givetvis förankra allt med ledningen av företaget.blackarrow skrev:
"Återbruket" är toppen, men det är bara fungerande grejer som "processas" där. Det jag pratar om, och som tråden handlar om, är trasiga grejer som slängs men som ofta bara kräver någon liten insats/reservdel för att kunna leva vidare. Tror jag skrivit tidigare i tråden att jag räddat långt över tio gräsklippare från att slängas, och säkert 75% av dessa krävde bara en förgasarrengöring för att fungera igen. Det var alltså inget fel på dem...de kunde bara inte starta för att etanolen i dagens skitbensin kloggat igen förgasarna. Andra kanske bara behövde en ny fjäder till startapparaten eller någon annan liten reservdel för några tior. Hade jag inte fått dessa maskiner hade de körts till återvinningen. Där är det ingen som försöker fixa dem, utan de töms på olja och blir metallskrot. Ett sånt otroligt resursslöseri.
Värdet av att reparera ska inte underskattas.
På mitt jobb har vi en verkstad där våra ingenjörer kan både nytillverka vissa prylar vi önskar för att förbättra vårt arbete men också reparera och modifiera inköpta grejer.
För något år sedan ville chefen ett par nivåer upp lägga ned verkstan för de tyckte att det var en lite för stor kostnadspost. Vår chefsingenjör tillsammans med vår närmsta chef kunde på sittande möte lägga fram projekt där verkstaden bara senaste halvåret innan det gjort reparationer som sparat oss ca 4 (eller om det var 5) gånger verkstadens årskostnad jämfört med vad det hade kostat oss att skicka iväg sakerna till leverantören för reparation och/eller, i de fallen de påstod att det inte gick att reparera, köpa en ny pryl.
På mitt jobb har vi en verkstad där våra ingenjörer kan både nytillverka vissa prylar vi önskar för att förbättra vårt arbete men också reparera och modifiera inköpta grejer.
För något år sedan ville chefen ett par nivåer upp lägga ned verkstan för de tyckte att det var en lite för stor kostnadspost. Vår chefsingenjör tillsammans med vår närmsta chef kunde på sittande möte lägga fram projekt där verkstaden bara senaste halvåret innan det gjort reparationer som sparat oss ca 4 (eller om det var 5) gånger verkstadens årskostnad jämfört med vad det hade kostat oss att skicka iväg sakerna till leverantören för reparation och/eller, i de fallen de påstod att det inte gick att reparera, köpa en ny pryl.
Fixat Melitta kaffebryggaren.
Den började få problem att starta på bara en kopp vatten, vilket jag ofta brygger. Det gick att lura den genom att pricka röret i tanken där vattnet rinner ner till kokaren när man hällde i.
På detta rör sitter en nivåvakt, pressostat som slår till vid en minsta vattennivå. Den började tydligen bli lite trög. För att få isär apparaten behövdes trekantiga bits, TA, vilket jag inte hade. Jag filade spetsen på en skruv med torx-skalle så den blev trekantig. Sedan gick det fint att skruva loss. Jag hade en gammal pressostat från en skrotad bryggare. Seriekopplade de två och blåste i röret som var tilltäppt i andra änden. Reserven klickade tidigare än den dåliga. Skruvade ett knappt halvt varv moturs på den stora justerskruven, och sedan klickade den dåliga precis innan reserven. Ett plastklips gick av när jag tog loss tanken men det gjorde inget.
Tillbaks ned allt och nu startade bryggaren på en halv kopp vatten.
/Höghus
Den började få problem att starta på bara en kopp vatten, vilket jag ofta brygger. Det gick att lura den genom att pricka röret i tanken där vattnet rinner ner till kokaren när man hällde i.
På detta rör sitter en nivåvakt, pressostat som slår till vid en minsta vattennivå. Den började tydligen bli lite trög. För att få isär apparaten behövdes trekantiga bits, TA, vilket jag inte hade. Jag filade spetsen på en skruv med torx-skalle så den blev trekantig. Sedan gick det fint att skruva loss. Jag hade en gammal pressostat från en skrotad bryggare. Seriekopplade de två och blåste i röret som var tilltäppt i andra änden. Reserven klickade tidigare än den dåliga. Skruvade ett knappt halvt varv moturs på den stora justerskruven, och sedan klickade den dåliga precis innan reserven. Ett plastklips gick av när jag tog loss tanken men det gjorde inget.
Tillbaks ned allt och nu startade bryggaren på en halv kopp vatten.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle rädda en gammal hushållsassistent där den magiska vita röken läckt ut. Hittade på internet att det var några kondensatorer på styrkortet som kunde ge upp så beställde nya delar och skred till verket.
Riktigt antiklimax när den sista kondensatorn hade för korta ben. Hur gör jag nu? Hittar ingen med långa på electrokit eller elfa. https://www.electrokit.com/produkt/x2-kondensator-47nf-275vac-15mm/
Riktigt antiklimax när den sista kondensatorn hade för korta ben. Hur gör jag nu? Hittar ingen med långa på electrokit eller elfa. https://www.electrokit.com/produkt/x2-kondensator-47nf-275vac-15mm/
Förläng benen med lite kopplingskabel. Kanske lite krympslang på om de är risk för kortis.H halj skrev:Skulle rädda en gammal hushållsassistent där den magiska vita röken läckt ut. Hittade på internet att det var några kondensatorer på styrkortet som kunde ge upp så beställde nya delar och skred till verket.
Riktigt antiklimax när den sista kondensatorn hade för korta ben. Hur gör jag nu? Hittar ingen med långa på electrokit eller elfa. [länk]
Min Assistent släppte också ut röken ur avstörningskondensatorn men den går lika bra ändå.
/Höghus
Precis som Höghus skriver: ett par stumpar vanlig FK (med bibehållen isolering) funkar säkert utmärkt. Komponenten måste ju inte sitta dikt an emot kortet, utan kan placeras på ett lämpligt ställe med "förlängningskablar" och fästas med kanske lite smältlim om det finns risk för vibrationer eller att den slänger omkring.