229 949 läst ·
1 476 svar
230k läst
1,5k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
https://www.boschtoolservice.com/se/sv/bosch-pt/spareparts/kvistsaeg-asg-52-0600870003
Lägger man kedjan och lite andra delar av den sågen i varukorgen så får man upp det du säger; finns ej att få tag på. Det känns lite märkligt eftersom det aldrig varit problem att få tag i delar för mig till diverse olika Bosch-grejer. Kanske var det något i konstruktionen av just den sågen som inte var bra/säker...och att Bosch därför valt att inte sälja delar till den.
Lägger man kedjan och lite andra delar av den sågen i varukorgen så får man upp det du säger; finns ej att få tag på. Det känns lite märkligt eftersom det aldrig varit problem att få tag i delar för mig till diverse olika Bosch-grejer. Kanske var det något i konstruktionen av just den sågen som inte var bra/säker...och att Bosch därför valt att inte sälja delar till den.
Håller på at bråka med några Peltor/3M WS Alert XP som jag köpt begagnade. Bluetooth och telefon funkar perfekt, men medhörningen är paj. Om jag höjer till max, så hörs ett "elektroniskt krafsande" ljud när jag skrapar på högra mikrofonen. Vänster är död. Har testat att byta plats på mikrofonerna, men det är fortfarande så att vänster är död och höger släpper igenom krafsandet. Det borde med andra ord inte vara mikrofonerna som är problemet? Har testat att spreja elektronikrengöring på mikrofonkontakterna utan framgång.
Pratade med Peltors serviceverkstad, men de var inte så intresserade av att försöka felsöka över telefon..Finns det något mer jag kan testa själv innan jag ger upp? Det kommer kosta mer än det smakar att laga på serviceverkstaden oavsett vad de hittar för fel, så jag tänker att jag gör så mycket jag kan på egen hand och sen lägger jag ner.
Pratade med Peltors serviceverkstad, men de var inte så intresserade av att försöka felsöka över telefon..Finns det något mer jag kan testa själv innan jag ger upp? Det kommer kosta mer än det smakar att laga på serviceverkstaden oavsett vad de hittar för fel, så jag tänker att jag gör så mycket jag kan på egen hand och sen lägger jag ner.
Jag har ett par gamla AKG K-66 hörlurar där det sedan länge bara är ljud på vänster lur.
Så igår plockade jag fram lite verktyg och beslutade mig för att försöka laga dem.
Men hur får man isär dem? Inga synliga skruvar. Behöver jag bryta sönder lurarna?
Till slut slet jag loss den mjuka muffen och se där, fem skruvar fanns det.
Skruvade bort dem och såg direkt att en anslutning hade släppt. Lödde den på plats och nu fungerar de igen. Lurarna är slitna och tejpade men jag avskyr att slänga och köpa nytt i onödan.
Så igår plockade jag fram lite verktyg och beslutade mig för att försöka laga dem.
Men hur får man isär dem? Inga synliga skruvar. Behöver jag bryta sönder lurarna?
Till slut slet jag loss den mjuka muffen och se där, fem skruvar fanns det.
Skruvade bort dem och såg direkt att en anslutning hade släppt. Lödde den på plats och nu fungerar de igen. Lurarna är slitna och tejpade men jag avskyr att slänga och köpa nytt i onödan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Alla sådana kablar jag stött på har alla kardeler varit lackade, vissa med klarlack, andra i färg.P Paxman skrev:
Men jag håller med, inte skoj alls att löda (har en utomhusslinga jag behöver laga, kablarna har ärgat långt in
Då man bor på västkusten så reklamerar man julbelysningen varje vår. Sedan köper man ny i november igen.13th Marine skrev:
Det måste ju finnas någon metod att få bort isoleringen så tennet flyter. Får kolla Youtube nästa gång jag står inför problemet...på Tuben brukar man alltid hitta folk som löst dylika problem.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
På enkardeliga brukar det funka att dra en tennboll från där man klippt.P Paxman skrev:
På dessa mångtrådiga vill jag minnas att det är värme som gäller, tror jag sett vissa använda en tåndare
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Anar att vi har liknande klimat här på sydkusten, har 250m till havet.pacman42 skrev:
Problemet är att man vill inte köpa saker som överlever första året men dör året efter.
Det komiska i detta fall är att vi fick två av dessa "ljusträd", för kanske tre år sedan, ett större och ett mindre, det större dog samma år så det fick jag pengarna tillbaka för, detta hann nog överleva två år.
Jag känner igen det. Har man något som överlever mer än en vinter så känns det nästan som en förlust då man vet att det inte är säkert att man får pengarna tillbaka.13th Marine skrev:
Anar att vi har liknande klimat här på sydkusten, har 250m till havet.
Problemet är att man vill inte köpa saker som överlever första året men dör året efter.
Det komiska i detta fall är att vi fick två av dessa "ljusträd", för kanske tre år sedan, ett större och ett mindre, det större dog samma år så det fick jag pengarna tillbaka för, detta hann nog överleva två år.
Jag har gett upp på ljusslingor nu. Ljusslang håller två-tre år dock. Nu har jag köpt ljusbollar till trädgården istället. De är ju regntäta i alla fall.
Har också köpt 230V armaturer också, jag lurar mig själv till att tro att de tål saltvatten bättre. Även dessa har inbyggt regnskydd (även från sidan), det var därför jag valde dessa.
Bägge modellerna är förberedda för pryl-HLR då det går att byta innandömet I dem.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag tycker byggahus behöver ett långtidstest av utomhusbelysningpacman42 skrev:
Jag känner igen det. Har man något som överlever mer än en vinter så känns det nästan som en förlust då man vet att det inte är säkert att man får pengarna tillbaka.
Jag har gett upp på ljusslingor nu. Ljusslang håller två-tre år dock. Nu har jag köpt ljusbollar till trädgården istället. De är ju regntäta i alla fall.
Har också köpt 230V armaturer också, jag lurar mig själv till att tro att de tål saltvatten bättre. Även dessa har inbyggt regnskydd (även från sidan), det var därför jag valde dessa.
Bägge modellerna är förberedda för pryl-HLR då det går att byta innandömet I dem.
Ärdet micken du pratar i som är kass eller är det mickarna på kåpan som bra släpper i genom krafs?hobbs skrev:
Håller på at bråka med några Peltor/3M WS Alert XP som jag köpt begagnade. Bluetooth och telefon funkar perfekt, men medhörningen är paj. Om jag höjer till max, så hörs ett "elektroniskt krafsande" ljud när jag skrapar på högra mikrofonen. Vänster är död. Har testat att byta plats på mikrofonerna, men det är fortfarande så att vänster är död och höger släpper igenom krafsandet. Det borde med andra ord inte vara mikrofonerna som är problemet? Har testat att spreja elektronikrengöring på mikrofonkontakterna utan framgång.
Pratade med Peltors serviceverkstad, men de var inte så intresserade av att försöka felsöka över telefon..Finns det något mer jag kan testa själv innan jag ger upp? Det kommer kosta mer än det smakar att laga på serviceverkstaden oavsett vad de hittar för fel, så jag tänker att jag gör så mycket jag kan på egen hand och sen lägger jag ner.
Gissar på att det kan var volymkontrollen som bråkar.


