Vårt Prydnadskörsbär levererades med toppen bruten, så jag tog grensaxen och kapade vid närmaste gren. Hade nog ingen jättebra grensax då snittet inte blev helt bra, blev som ett hål (se bild). Blir detta ett problem? Bör jag göra något eller bara hoppas på det bästa?

Beskuren gren på ett prydadskörsbärsträd med rosa blommor och synlig snittyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Hur ser det ut från sidan?
Det skulle vara bra att se hur snittet är i förhållande till grenkragar.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser det ut från sidan?
Det skulle vara bra att se hur snittet är i förhållande till grenkragar.

Från sidan Närbild av ett blommande träd med rosa blommor och knoppar med suddiga hus i bakgrunden.
Skapa konto

Blommande grenar på ett träd med ett synligt snitt, i bakgrunden ett hus.
Skapa konto

Grenen som jag kapade vid är ganska stor. Bör jag ändå göra nytt snitt nere vid nästa gren eller låta det vara? Det som oroar mig lite är "hålet" som skapades (syns första bilden).

När jag tittar på bilden från sidan som du kapat så ser det nästan ut som om toppen har en skada innan du tog till grensaxen, inte alls säkert att det är du som åsamkat trädet skadan när du klippte av toppen.

Körsbärsträd är ju blödare och skall egentligen inte klippas i så mycket, speciellt nu under våren. Oavsett orsak så ser såret ut som ett ställe där röta kan ta sig in.

Du har inte funderat över att reklamera trädet? Jag skulle aldrig betala för ett träd med bruten topp, det kan ju för alltid påverka formen på trädet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Äh, gödsla fram till slutet av juli och vattna ett par gånger i veckan hela sommaren så ska det nog ha vallat över snittet innan hösten.

Vet inte hur gödsel skulle påverka detta. På bilden ser det ut som att trädet börjat valla över en skada på ovansidan, grenkragen syns men det saknas grenkrage på den undre sidan.

A Abies koreana skrev:
Vet inte hur gödsel skulle påverka detta. På bilden ser det ut som att trädet börjat valla över en skada på ovansidan, grenkragen syns men det saknas grenkrage på den undre sidan.
Ju kraftigare tillväxt ju kraftigare vallning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.