Vårt Prydnadskörsbär levererades med toppen bruten, så jag tog grensaxen och kapade vid närmaste gren. Hade nog ingen jättebra grensax då snittet inte blev helt bra, blev som ett hål (se bild). Blir detta ett problem? Bör jag göra något eller bara hoppas på det bästa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "grensaxen"
Grensaxar
Grensaxar, också kända som häcksaxar eller beskärningssaxar, är ett viktigt trädgårdsredskap som används för att klippa och forma buskar, häckar och träd. De har långa handtag och starka klingor för att kunna klippa genom tjockare
Läs mer
När jag tittar på bilden från sidan som du kapat så ser det nästan ut som om toppen har en skada innan du tog till grensaxen, inte alls säkert att det är du som åsamkat trädet skadan när du klippte av toppen.
Körsbärsträd är ju blödare och skall egentligen inte klippas i så mycket, speciellt nu under våren. Oavsett orsak så ser såret ut som ett ställe där röta kan ta sig in.
Du har inte funderat över att reklamera trädet? Jag skulle aldrig betala för ett träd med bruten topp, det kan ju för alltid påverka formen på trädet.
Körsbärsträd är ju blödare och skall egentligen inte klippas i så mycket, speciellt nu under våren. Oavsett orsak så ser såret ut som ett ställe där röta kan ta sig in.
Du har inte funderat över att reklamera trädet? Jag skulle aldrig betala för ett träd med bruten topp, det kan ju för alltid påverka formen på trädet.
Produkter som diskuteras: "grensaxen"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Vet inte hur gödsel skulle påverka detta. På bilden ser det ut som att trädet börjat valla över en skada på ovansidan, grenkragen syns men det saknas grenkrage på den undre sidan.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad göra med takbeklädnad efter misslyckad pannläggning?
Tak & Vind -
Kan jag stämma bbm för en misslyckad besiktning?
Juridik -
Misslyckad skarv armeringsduk/målarfilt
Färg, Måla & Tapetsera -
Brun pellet med många misslyckade tändningar.
Ved, Pellets, Flis -
Auktoriserad IVT misslyckad service vill ha betalt
Värmepumpar