K
A ajn82 skrev:
Prutar gör man väl aldrig, men förhandla är ju alltid rimligt att prova om man har flera alternativ. De flesta företag vill ju sälja, men det gäller ju att du har en förhandlingsposition också, har du redan bestämt dig för företaget kommer det ju inte sänka priset.
Att pruta är att förhandla och det bör man alltid göra.

• Gilla
silfwerpihl och 2 till
  • Laddar…
Vi skickade samma ritning till flera olika tillverkare när vi byggde ett egenritat hus, var väldigt olika pris men de levererade lite olika kvalitétsnivåer med. Verkade inte möjligt att pruta ner priset men gick att förhandla till sig tillägg. Sen prutade husfirman åt oss rätt rejält på hantverkarna, så jobbet för målning var nästan gratis i sammanhanget (kostat nästan lika mycket att göra målning själva)

Gick dock att få mer för pengarna genom att göra en delmängd av grövre delar av bygget själva i form av oinredd källare, stödmurar mm

M moddav85 skrev:
Hej alla erfarna husbyggare! Vi är i valet att ta beslut om en husleverantör och jag vill bara dryfta frågan om eventuell prutmån på själva materialsatsen? Någon som varit i en liknande situation och kan tipsa lite? Jag tänker att man antingen prutar procentuellt, alltså rena pengar, eller att man istället förhandlar in tillval utan kostnad Jag förstår att det inte handlar om några astronomiska summor men många bäckar små när man bygger hus, tänker jag. Tack på förhand!
Hej
När det gäller PRIS så är det en siffra baserat på självkostnad + uppskattad beräknad vinst, så i realiteten är inget pris hugget i sten 🎯
Lärde mig det i bilbranschen, sålt över 30.000 bilar 🚗 under min tid där genom hela kedjan importör - återförsäljare.
Det finns ALLTID PRUTMÅN i alla branscher, men du måste prata med chefen ansvarig för rörelsen. Det förvånade mig på golvet hos åf, besökares första fråga löd: Hur mycket rabatt får jag på den 🚗? Det finns alltid marginaler = PRUTMÅN och det gäller i ALLA butiker. Många företagare som kom o köpte bil - tuffa förhandlingar fick sedan besök av mig som frågade HUR MYCKET RABATT FÅR JAG PÅ produkten / tjänsten jag sökte!
Sedan är tiden på året, iallafall bilbranschen årsskiftet bästa tiden - då åf med några bilar ifrån nästa bonussteg varje bil såld är värd mycket 💰.

En regel vid kapitalvaror inköp - ha alltid minst TRE alternativ, för du måste alltid kunna ge ett slutbud o lämna butiken….. säljaren vet att när du lämnar så är du historia för den säljaren ⚖️💸🕺🥂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.