kungkokos skrev:
Ja, det är ett bra sätt att få ner priset. Detta kräver dock väldigt stor kunskap av byggheren - dig alltså. Dessutom kan man ju i stort sett glömma totalentreprenad vilket jag tycker är en stor nackdel. Men om man hittar en bra byggledare och en seriös entreprenör med ekonomisk stabilitet och som är beredd att ta sig an projektet på totalentreprand så är det "bara" att tuta och köra.
Hur mycket uppskattar du att totalentreprenaden kostade för dig, du verkar ju ha koll på siffrorna? Kul att veta bara! Har bara haft delad entreprenad bägge gångerna jag byggt hus.

En annan fråga när man skickar så där många offerter, hur tänker man med avseende på kvaliteten? Kan ju skilja mycket mellan varje offert, då kan det ju kännas att det man prutar också försvinner i kvalitet?

Hej!

En totalentreprenad brukar kosta 12-15% påslag på entreprenadpriset. Ca 200 000 för ett hus i klassen 2,5-3 MSEK. Personligen tycker jag det är värt varenda spänn, och då tänker jag mest på juridiken ansvarsfrågan ifall nånting går snett. Eftersom byggfelsförsäkringar och färdigställandeförsäkring i dagsläget är så undermåliga måste man istället förlita sig på juridiken. Vad händer om skada uppstår efter 5 år och entreprenöran konkat? Chansen att ett större husföretag fortfarande finns som du kan reklammera för är mycket större. Försäkringar täcker ju inte heller alltid byggfusk och om firman är i konken får du stå för kalaset. I vårt fall visade det sig vara extremt värdefullt redan under uppförandetiden.

bumpaberra skrev:
En annan fråga när man skickar så där många offerter, hur tänker man med avseende på kvaliteten? Kan ju skilja mycket mellan varje offert, då kan det ju kännas att det man prutar också försvinner i kvalitet?
Svårt att säga faktiskt. Det som kontraktet styr är ju leveransdeklaration och material + utförande. Inte egentligen hur slutresultatet blir och hur noggranna snickarna är. Det finns inget som säger att snickaren gör ett bättre jobb bara för att du betalat extra till husföretaget. Det viktiga är att ta referenser på entreprenören som husföretaget samarbetar med innan man skriver kontakt. Har de goda referenser lär de fortsätta göra ett bra jobb. Sen måste man ju (som sagts tidigare i andra trådar) vara delkaktig själv (helst påläst också) samt ha en bra och engagerad KA.

pratade med modulenthus i helgen. tittade på deras "båstad". Pris ca 2500000 för 210 m2. Han erkände rakt av att det är svårt att hålla fabrikerna igång i dessa tider och att de kunde dra 5% på priset dvs 125000

Kolla lite till på Båstad...när jag ringde så gav de mig direkt 5% , de körde en drive just nu sa han, hur länge frågade jag? ett tag framöver fick jag som svar. Tolkar det som tills de får bättre omsättning. Sedan erbjöd han ytterligare 5% om byggstarten var före maj...

S:t Anna erbjöd förresten 100 000 kr rabatt i "januarierbjudande", går säker att få som både februari och marserbjudande ;)

var det inte kalrsonhus som körde 15-25% rabatt på några utvalda husmodeller också i början av året.

Är nykomling i detta, men måste säga att om man kan läna sådanna storarabbatter som ni talar om känns det inte särskillt serriöst..... jag börjar ju fundera om jag vill att "min" leverantör skall kunna säga.... ja detta är vårt pris men egentligen så räcker det om du/ni betalar detta under förutsättning att ni skriver på inom 2 veckor.... för att sedan förlänga erbjudandet med ytterliggare en månad....... är denna branch så ful o fräck!?

njaaa...fräck och fräck. Om du går till vitvarubutiken och säger att jag hade tänkt att köpa allt från din affär, men affär XX är billigare än dig på några av varorna, ja då har säljaren inget större problem att trolla fram en rabatt på 10%. Och det är samma sak här. Vi får inte heller glömma bort att det här är en branch i kris, då tar man gärna bort en bit av sin vinst och bonus för att hålla skeppet flytande.

Jag tror tyvärr att det ligger till så här när det gäller konkurserna....att de inte år sålt alls :o/ Folk är mer nervösa, måste sälja eget och då kan det vara svårt med en byggprocess som tar lång tid och att man inte vet hur sälj läget är när det är dags, bankerna är restriktivare med lån osv.... Vad som är viktigt då för bostadsföretagen är att hålla sig flytande under den här tiden, en vinst är nog lite för mkt att räkna med som läget är nu. Rent logisk företagsekonomi helt enkelt, efterfrågan och tillgång skapar priserna

Pratade med två mindre husleverantörer idag som påstod att priset på virke har sjunkit samt timpengen för hantverkarna. När det gäller entreprenörer har jag hört detta innan, dock inte virkespriserna.

Tacka vetja Darwin - survival of the fittest. Det är nu agnarna skiljs från vetet. Den firma som erbjuder bäst produkt till minst pengar och därmed förhoppningsvis säljer flest hus och överlever krisen - den vill jag bygga med! Så pruta gjorde jag så mycket jag bara orkade tills husföretagen sa stopp. Vore korkat att bygga med ett dyrare alternativ bara för att "dela ut allmosor" till företaget.

Är intresserad av att veta hur mycket ni har lyckats pruta på det ordinarie priset. Har ni fått tillval på köpet är det också intressant att veta.

Är själv mitt uppe i planering av nytt hus. Jag har en tomt och tittar runt bland husleverantörer men har inte pratat så mycket pris med dom ännu. Alla säger dock att priset går att diskutera... Frågan är dock bara hur mycket.

Jag har hört att det går att pruta cirka 15% på det ordinarie priset. Det blir ju ganska mycket om vi pratar om ett par tre miljoner. Kan detta stämma?

som sagt var, modulenthus slängde 10% rakt i ansiktet på mig utan att jag knappt hade hunnit säga hej! så, det låter inte helt otroligt.

Finns det inga fler som vill dela med sig av sina resultat vad gäller prutning på nya hus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.