Hej alla erfarna husbyggare!

Jag och min man funderar på att bygga nytt, men det känns kanske inte så prisvärt nu när hela husmarknaden har gått ner på begagnatsidan? Hur mycket kan man pruta och "deala" med priset nu när hustillverkarna "går på knäna". Någon som har erfarenhet? Man vill ju inte göra en dålig affär även om man vill bygga nytt...
Tack på förhand/ Linda

Jag tror att det finns en tråd där det ämnet behandlades, och slutsatsen var nog att det fortfarande kostar dem lika mycket att tillverka husen, och att dom nog försöker sälja så billigt det går ändå,,,,

Mäster skrev:
Jag tror att det finns en tråd där det ämnet behandlades, och slutsatsen var nog att det fortfarande kostar dem lika mycket att tillverka husen, och att dom nog försöker sälja så billigt det går ändå,,,,
Hahaha.....

Har man tappat 75 % procent av orderingången, och skickat hem halva styrkan, så tror jag nog att de även sett över priset,

Mäster skrev:
Har man tappat 75 % procent av orderingången, och skickat hem halva styrkan, så tror jag nog att de även sett över priset,
Är ju framförallt arbetstid som kostar mycket pengar om man ska ha saker gjorda bra. Och med minskad produktion så kan det ju snarare vara så att priserna stiger pågrund av minskade volymer och volym rationalisering. En mindre byggfirma med bra elektriker/snickare/målare kan ju inte minska sin timdebitering bara för att det är lågkonjuktur. Deras kostnader och skatter är ju desamma.

Har ni hört talas om vinstmarginal?

Jag sitter i samma sitts. Har tomt och måste bygga inom två år. Troligen blir det ett LB hus ur deras ugglanserie. Jag avaktar och ser om det kommer rimliga erbjudanden. Vid årsskiftet skulle man på LB hus snabba på dom som satt med pennan i handen och skulle skriva, så man erbjör då 50 000:- i tillval om man valde LB hus. Dom har en kampanj nu, att man får köpa en braskamin för 10:-. Kan man då även få lite tillval, så handlar det om ca 100 000:- i prutning. Vet dock ej hur länge man törs vänta? Det kanske blir mer rabatter, samt även hos andra husfirmor.
Vissa står på sej, och tror att dom ska få sälja till "högkonjukturpriser" = ingen prutning. Vad tror ni? Ska man vänta? Blir det inte bättre än såhär?. Har någon annan här inne tips på husfirmor som går ut med prutnigar utan tjat.

det är väl uppenbart att priserna sjunker. Virkespriserna rasar, samtliga lev får minskade volymer. Klart att alla sänker priserna, det handlar om att säkra den lilla volym som finns...

Titta på resultaträkningen från föregående år på respektive bolag. Ta resultatet på sista raden och sätt det i relation till omsättningen uttryckt i procent. Detta ger en hint om hur mycket man kan pruta.

Exempel:
Husföretag A har 8% resultat över på sista raden. Familjen A står inför husköp på 2 miljoner kr. Enligt mig borde en rimlig prutningsmån på ca 3-5% inte vara omöjlig, dvs mellan 60.000 till 100.000 kr eller tillval för motsvarande värde. Vi tillval kanske man kan kräva något mer då företaget troligtvis har lite vinstmarginal på dessa.

Redigerat:
redcoon skrev:
Titta på resultaträkningen från föregående år på respektive bolag. Ta resultatet på sista raden och sätt det i relation till omsättningen uttryckt i procent. Detta ger en hint om hur mycket man kan pruta.

Exempel:
Husföretag A har 8% resultat över på sista raden. Familjen A står inför husköp på 2 miljoner kr. Enligt mig borde en rimlig prutningsmån på ca 3-5% inte vara omöjlig, dvs mellan 60.000 till 100.000 kr eller tillval för motsvarande värde. Vi tillval kanske man kan kräva något mer då företaget troligtvis har lite vinstmarginal på dessa.
ja med ditt resonemang så förstår jag hur läget mår finansiellt i dag.
bara för ett företag minskar i omsättning så är det plötsligt prutläge???inte undra på att vi inte köper bilar idag,då skullle det vara en prutmån på 30-50 000 på en saab 9 5 t,ex???
eller kanske kräva 50 kronor i rabatt hos klädaffären när dom går illa.
jag tror att företagen idag oavsett bransch har ett h-e att överleva,och då är dom inte förtjänta av att d,s sänka sina vinster som behövs i en lågkonjunktur.
dessa prutningar är väl bättre att göra när dom kanske gör 2-300 000 i vinst på samma hus istället.
jag tycker det är likt hyenor att tro på sänkningar nu utöver det normala,för jag tror dom flesta redan sänkt mycket just för överlevnaden.
varför jobbar dom t,e,x gratis en dag i veckan på smålandsvillan??skulle dessa behöva sänka 100 000 bara för att tiderna är dåliga ???
var däremot lyhörd,och kritisk till allt vad säljare heter.
så fick jag ner en tv i veckan.( utan att pungslå säljaren)

K
nybyggd skrev:
bara för ett företag minskar i omsättning så är det plötsligt prutläge???inte undra på att vi inte köper bilar idag,då skullle det vara en prutmån på 30-50 000 på en saab 9 5 t,ex???
jag tror att företagen idag oavsett bransch har ett h-e att överleva,och då är dom inte förtjänta av att d,s sänka sina vinster som behövs i en lågkonjunktur.
dessa prutningar är väl bättre att göra när dom kanske gör 2-300 000 i vinst på samma hus istället.
jag tycker det är likt hyenor att tro på sänkningar nu utöver det normala,för jag tror dom flesta redan sänkt mycket just för överlevnaden.
varför jobbar dom t,e,x gratis en dag i veckan på smålandsvillan??skulle dessa behöva sänka 100 000 bara för att tiderna är dåliga ???
Jag kan garantera att du har en prutmån på 30 - 50 k på en saab 9-5 idag. (Köpte själv just ny bil av annat märke och prutade motsvarande belopp, och det bilmärket tjänar till skillnad från Saab fortfarande pengar....) På samma sätt har du inget problem att pruta 50 kr om du köper en tröja med lite högre pris.

När konkursen ligger runt hörnet för husföretagen så är det nog inte heller speciellt svårt att pruta hos dem.....

/Krille

Visst går det att pruta på det mesta, men det är skillnad på en vara som redan är tillverkad, och bara värmer hyllan

Att tillverka något på beställnig, till ett pris som kanske inte täcker utgifterna är inte riktigt samma sak..

Största prutmånen ligger nog för övrigt på säljarens provision,

Åtminstone tror jag det av att konstatera att "våra" säljare lever ganska flott, utan att sälja alltför många hus..

nybyggd skrev:
Inte finns det väl någon som avstår ett förmånligare pris bara för att ett företag skall göra bättre vinst? Sedan är det väl givetvis upp till var och en att avgöra vart ens slantar skall gå till, bidra till företagens vinster eller spara dem själv till annat. Om ett företag håller på att gå omkull så kommer i alla fall inte jag sponsra dem. Jag vet dessutom att samma företag inte hade sponsrat mig ifall jag blivit arbetslös och knappt klarat räntekostnaden på mitt egna hus.

Att vissa företag nu har svårare att göra vinst beror helt enkelt på att de har haft svårt att anpassa sin kostym till det rådande marknadssituation. Brist på planering. Som du vet lever vi i en marknadsekonomi med allt vad det innebär. Vissa företag med sämre ekonomiska muskler kommer att slås ut, så är det bara och så MÅSTE det också vara om en ekonomis mekanismer skall fungera. Vi behöver leva i ett dynamiskt samhälle för att det skall gå runt. Jag tänker inte presentera några djupare tekniska makroekonomiska förklaringar till detta.

Du är givetvis välkommen att sponsra utsatta företag från egen ficka om du tycker synd om dem. Personligen skulle jag hellre skänka pengar till välgörenhet.

Redigerat:
redcoon skrev:

Exempel:
Håller inte alls med om detta räkneexempel. Ett företag har både fasta och rörliga kostnader. De fasta kostnaderna är desamma oavsett om några hus tillverkas eller inte (t.ex. kostnader för redan gjorda investeringar, lokalkostnader, viss personalkostnad etc). De rörliga kostnaderna är direkt avhängda antalet hus som tillverkas (materialkostnader, vissa personalkostnad etc). Ett företag som vill behålla så mycket personal som möjligt under dåliga tider skulle mycket väl kunna vara villiga att sälja hus till ett pris som är i närheten av de rörliga kostnaderna. Men hur mycket detta innebär i prutmån har jag ingen aning om.

Redcon - håller med dig fullt ut!

Förstår inte varför vi konsumenter skall "sympatisera" med hustillverkare för att de har det tufft just nu. Självklart skall man pruta och bara bygga med den som kan ge bäst pris (mest valuta för pengarna). Ansvaret för att företagets balansräkning går ihop i slutändan överlåter jag gladeligen till företaget. Det är helt valfritt att sälja till mig. Det handlar om marknad och konkurrans - utbud och efterfrågan. Om inte ett företag har möjlighet att leverera en bra produkt till bäst pris, så innebär det att de inte är konkurranskraftiga. Det är så marknadsekonomi funkar. Skall jag då betala extra för att vara snäll? Aldrig i livet.

Skulle vara spännande om husföretagen resonerade på samma sätt - "Nu tjänar vi för mycket pengar, bäst vi ger bort lite till våra kunder".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.