Sophia skrev:Ge lite rabatt - kunden köper och butiken gör en vinst, mindre än om någon annan köpt, men ändå vinst. Berättar om den trevliga butiken för där man fick hemkörning och ett par kuddar på köpet då man köpt en soffa för sina grannar som också ska köpa soffa. Din butiken får sälja ytteligare en soffa.
Ge inte rabatt - kunden väljer kanske att handla någon annan stans. Inte bara denna gång, kanske även nästa gång. Berättar för sina grannar om den ANDRA butiken dr man fick bra service, hemkörning och kuddar - dnin butik förlorar två kunder istället för att vinna två.
Många kunder och liten vinst på varje kund, eller få kunder och större vinst på varje kund. Jag tycker det första alternativet låter tryggare för butiksägaren.![]()
Visst det är jag med på och håller med om delsvis. Vi måste dock ta med aspekten om att man bör hålla på de satta priserna för att inte helt urholka prissättningen. Om kunderna blir vana vid att kunna pruta vid varje köp blir det snart en ohållbar situation vilket skulel drabba butikernas trovärdighet.
Som jag påpekade i inlägget handlar det mycket om för vilka summor kunden avser köpa. En del förväntar sig att kunna pruta på några enstaka tusenlappar. Majoriteten som är bra kunder inser att det inte är rimligt.
De flesta prutningssituationerna är när man skriver ordern och kunden frågar på ett bra sätt om man kan göra nånting extra. Och självklart kan man det om kunden har handlat mycket. Att bjuda på hemkörnignen exempelvis är ofta mycketuppskattat trots att det inte är så stora summor.
En annan aspekt på det hela: Det är hel legitimt att pruta hårt om man ska köpa en vara. Är det NÅGON som prutar på en (exempelvis) hantverkares timpeng bara för att han får "mycket" jobb? Samma sak anser jag, men helt olika acceptans..
Absolut!!! Jag förväntar mig att betala de officiella priserna första gången jag handlar i "min" färgaffär. Femte gången förväntar jag mig att få rabatt.Magnus_Nordmark skrev:
Jag förväntar mig att betala fullpris första gånen jag köper en hantverkstjänst, men femte gången förväntar jag mig rabatt!
Helt rätt! Vi sålde vårt hus genom samma mäklare som vi köpte ett hus genom. Då vi skrivt kontrakt på det vi köpte, frågade jag honom vad han tog för arvode, och fick 5% som svar. Undrade då vad det kostade om han fick sälja vårt hus nu då vi köpt ett hus genom honom, och då kostade det 4%.bstrand122 skrev:
Klicka här för att svara