Marike
Ska ev måla köksluckorna, sprutmåla så klart. Frågan är vilken spruta jag ska använda, friblåsande eller tryckmatad?
Jag har båda typerna, köpte en membrankompressor med tillhörande tryckmatad spruta från Claes O på 80-talet funkar fint till tjocka färger eller underredsmassa, annat har jag inte provat. Alternativet är som sagt friblåsande men den kräver mer luft, det kan den få, oljefri sådan, så inga problem, men vilket alternativ tror ni är bäst?
Jag har målat dörrar med friblåsande, tyckte det blev si så där, möjligen handhavandefel.

Marike
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har använt följande tryckluftsfärgspruta när jag målade om två vattenburna radiatorer, fick några rinningar, men det beror på att jag la på för tjockt lager med en gång.
[länk]
En sådan har jag inte provat, Men det är väl liknande friblåsaren bara att färgen rinner ner till munstycke istället för att sugas upp.
Hittade en rolig film om färgsprutor. Tycker han säger i början att han målade en container med friblåsande och att det dammade för mycket.
Intressant med Biltemas men den låter och vibrerar för mycket, lånade en sån på 70-talet och de har inte blivit bättre på den punkten. De andra två minns jag sedan tiden då dammsugare hade ett utblås då kunde man få en sådan som tillbehör, funkade ok till småsaker.
Lutar åt att jag testar med tryckmatad, blir lite luft och damm. Kan inte hitta några motsvarande, kanske ingen bra teknik.
Eller bygga ihop något med högtryckstvätten, ingen luft alls, jo det finns såna med men det känns lite overkill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.