Sinologen skrev:
Ni får nog vara beredda på att släppa huset. Är ni redo för det är det bara att förklara att felen är av större eller mer akut art än vad ni uppskattade dem till vid budgivningen och därför vill göra avdrag på 400' (vilket känns som mkt).

Går säljaren med på det så fine, annars får ni fortsätta leta efter något annat hus.
Jag tycker också att ni helt enkelt ska förklara att för säljaren att skicket på huset var sämre än ni förstått på visningen. Det är inget fel i det - alla är inte byggnadsexperter och kan inte själva avgöra skicket på en byggnad.

Hur säljaren väljer att agera är givetvis upp till denne, med det är rimligt att denne pratar med nästa budgivare. Det kan ju vara så att denne också missbedömt skicket.

Mitt förslag är att ni häver köpet men förklarar för säljaren att ni fortfarande är intresserade men för ett annat pris. Sedan får ni se hur denne agerar.


Lite ang att pruta: ni kan inte pruta. Ni har ett kontrakt om att köpa huset som ni har rätt att häva. Om ni häver köpet gäller inte kontraktet längre. Så ni kan inte pruta, utan enbart häva köpet och ge ett nytt bud.
 
  • Gilla
AndersPS och 13 till
  • Laddar…
Klart att man ska diskutera priset om det efter besiktning framkommer att huset är i sämre skick än vad det såg ut som från början, det lär även budgivare nr2 göra om det framkommer mycket vid besiktningen.

Det låter ju som tämligen mycket pengar för ett nergånget 70-tals hus.

Vad mäklaren säger om saker och ting är bara blaha, jag var på en husvisning där mäklaren sa att taket skulle behöva ny papp de närmsta åren, besiktningen sa dock att 3 takstolar ruttnat så pass att de gått av och det regnade in på flertalet ställen där råsponten var kompost.
 
Bestäm vad ni max är beredda nu när ni vet i vilket skick huset är i. Meddela säljaren sedan att ni vill häva köpet och lägga ett lägre bud. Vad som sedan händer är upp till säljaren och hur det ser ut med andra budgivare.

Om det nu inte är så att ni jättegärna vill köpa huset, kan tänka er att göra det för 2,4 men vill använda detta för att få ner priset. Den uppenbara risken är ju att det inte blir något köp för er om ni nu bjuder 2,0.
 
Det hela är absurt....man bjuder över alla andra bara för att stå som vinnare och sen börja pruta för att man inte anser sig ha råd.

Bara det sjuka i att ha som mål att renovera ruttna fönster om 10-15 år visar på så dålig insikt i husägande att man antingen borde haft med sig en kunnig person redan vid första titten eller kanske t.o.m köpa lägenhet istället. Jag har målat mina friska fönster minst 2ggr på 15 år så att komma med det som en ursäkt för att man ska pruta är för mig ohederligt.
 
  • Gilla
Latitud79 och 6 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det hela är absurt....man bjuder över alla andra bara för att stå som vinnare och sen börja pruta för att man inte anser sig ha råd.

Bara det sjuka i att ha som mål att renovera ruttna fönster om 10-15 år visar på så dålig insikt i husägande att man antingen borde haft med sig en kunnig person redan vid första titten eller kanske t.o.m köpa lägenhet istället. Jag har målat mina friska fönster minst 2ggr på 15 år så att komma med det som en ursäkt för att man ska pruta är för mig ohederligt.
Problemet ligger ju i att nästan alla gör på detta sätt, om du skulle gå och granska allt i minsta detalj innan du la ett väl genomtänkt bud så lär du inte få ett hus köpt innan pensionen.

Jag som bott i ett 70-tals hus för några år sedan kan tycka det visa på dåligt underhåll om fönstren är uppruttna och hela panelen är i behov av byte, det har jag nog inte förväntat mig.

Som jag ser det har ju TS gjort en bedömning om allvarligheten av de brister som fanns men vid en mer noga besiktning så har det visat sig vara allvarligare än först befarat, det är ju därför man anlitar en kunnig person till att kolla på det, det är ju ingen nu för tiden som besiktigar hus före budgivningen, det är ju oftast samma dag som visningen, har det iaf varit på de hus jag kollat på.

Jag tolkar det dock inte som TS menar att måla fönstren om 10-15år utan snarare byta fönster, måla fönster kostar ju inte nått, men byta uppruttna fönster kostar ju dock en hel del.
 
Redigerat:
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Pumba skrev:
Problemet ligger ju i att nästan alla gör på detta sätt, om du skulle gå och granska allt i minsta detalj innan du la ett väl genomtänkt bud så lär du inte få ett hus köpt innan pensionen.

Jag som bott i ett 70-tals hus för några år sedan kan tycka det visa på dåligt underhåll om fönstren är upprutna och hela panelen är i behov av byte, det har jag nog inte förväntat mig.

Som jag ser det har ju TS gjort en bedömning om allvarligheten av de brister som fanns men vid en mer noga besiktning så har det visat sig vara allvarligare än först befarat, det är ju därför man anlitar en kunnig person till att kolla på det, det är ju ingen nu för tiden som besiktigar hus före budgivningen, det är ju oftast samma dag som visningen, har det iaf varit på de hus jag kollat på.
TS skrev redan i sitt första inlägg att TS bedömt att det behövdes en större renovering så TS var väl medveten om att det var ett renoveringsobjekt från 70-talet och att allt var från den tiden.

Att komma med att saker, som tillhör normalt grundunderhåll, inte bedömts behöva ske förrän om 10-15 år är närmast löjligt. 10-15 år till större underhåll ska ske kan man förvänta på en nybyggd villa inte på en 70-tals villa som aldrig blivit renoverad eller underhållen, för det skulle då betyda att tex fönster skulle klara mer än 50 år utan underhåll. Löjligt och enbart fabulerande för att försöka smita undan ett bud och kontrakt man varit väl medveten om vad man gjorde när man skrev på.

Man lägger bud och tar höjd för de fel och brister man kan se eller förvänta på ett sådant hus. Jag kan inte hålla med dig om att "nästan alla gör så", möjligen en ansvarslös generation som samtidigt gnäller om att mäklare lägger ut hus till lockpriser men som själv uppenbart ger felaktiga bud för att inte stå till dom sedan. Du verkar nästan tillhöra just den typen eftersom du anser att det är så man ska göra.

Jag har inget problem med att man backar för sådant som inte syns eller är dolt vid första visningen men så var inte fallet här utan det var verkligen synligt och huset var ett renoveringsobjekt det skrev TS i sitt första inlägg.
 
  • Gilla
moperandi och 3 till
  • Laddar…
Jag anser att man får anpassa sig efter hur alla andra gör för annars blir man sittande i sin sketa hyreslägenhet för resten av livet, det är ju ganska enkelt, antingen så gör du det som känns rätt och aldrig kommer någon vart eller så får man ju dessvärre spela samma spel som alla andra.

Skulle för övrigt inte falla mig in att köpa ett beg hus.
 
Evelina Berglund skrev:
Hej!

Vi är på väg att köpa vårt första hus efter att ha letat i snart två års tid.

Huset är en 1½ plansvilla från 1973. Vi var på en förhandsvisning av huset och kunde genom den konstatera att det behövs en större renovering då allting är från byggnadsåret. Utgångspriset var på 1,975000och vi la ett bud på 2,4miljoner, som vi då tyckte kändes bra.

Nu är det så att vi har gjort besiktning av huset och besiktningsmannen kunde konstatera att det finns många större saker att fixa. Det mest akuta är att byta fönster eftersom att dem tydligen är i väldigt dåligt skick. Även fasaden behöver bytas rel omgående (Mäklaren sa till oss under visningen att det ev behövde bytas några brädor på fasaden - och självklart målas om). Taket håller i 5-10år till men eftersom taket inte har något utsprång så bör det bytas innan man byter fasad.
Garage/förråd är tydligen bara att riva.

Så, garage/förråd kan vi ju inte längre räkna som en del av huset eftersom det tydligen är så pass skadat (och huset i sig har inte mycket förrådsutrymmen), Tak/fasad/fönster har gått från en tanke om att renovera om 10-15 år till att tvingas göra det inom 1 års tid.
Till det har vi ju det invändiga som också måste bytas.

Som ni förstår måste vi gå ner i pris. Vi vill helst inte betala mer än 2 miljoner. Vad kan vi vänta oss av mäklare/säljare? Vad är rimligt att pruta? Vi vill jättegärna köpa huset men inte till vilket pris som helst.

Tacksam för svar!
Kliv av affären.
 
Pumba skrev:
Jag anser att man får anpassa sig efter hur alla andra gör för annars blir man sittande i sin sketa hyreslägenhet för resten av livet, det är ju ganska enkelt, antingen så gör du det som känns rätt och aldrig kommer någon vart eller så får man ju dessvärre spela samma spel som alla andra.

Skulle för övrigt inte falla mig in att köpa ett beg hus.
Man behöver väl inte sitta kvar i "sin sketna hyreslägenhet" bara för att man handlar och ger bud på ett anständigt och hederligt vis.

Om man som TS hade möjlighet att få komma på en förhandsvisning innebär det då också man kunde gå eller skicka någon på ordinarie visning för att titta.

Att konstatera om fönster är så kass/ruttna eller att panel behöver bytas kräver ingen större begåvning eller djupare kunskap i byggteknik.

TS har möjlighet att stiga av enligt kontrakt det är ok, men att börja pruta på priset för saker som är direkt uppebara för alla som varit och tittat är inte ok.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Tycker inte att det är fel att ta en prisdiskussion, det handlar om ens egen plånbok, inte att man ska ingå ett äktenskap med säljaren. Råkade själv ut för ett försök till prut när jag sålde, och det kändes inte speciellt bevärande då jag satt i en sådan sits att jag utan betänketid kunde tacka nej. Det uppstår en speciell dynamik vid husaffärer, köpare vill ha ett så lågt pris som möjligt, säljaren så högt som möjligt. Däri blir det så klart en viss spänning.

Att bedöma ett hus på en öppen visning är svårt, vilket är en del av orsaken till att det finns en öppen besiktningsklausul.

Diskutera ett pris kan aldrig vara fel, så som marknaden är konstruerad. Bara för säljaren att ta beslut utifrån diskussionen som uppstår, eller meddela att diskussion överhuvudtaget inte är intressant.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 5 till
  • Laddar…
tommib
Evelina Berglund skrev:
Och ja... Visst kan man se det om man kanske är bra på att bedöma fasad/fönster och garage men som sjuksköterska/läkare så litar man rätt mycket på mäklarens bedömning (byta några bräder). Men ja, i en besiktningsmans ögon är det ju inga dolda fel direkt...
Om ni tänker er äga ett hus som inte är helt nyproducerat så skulle jag rekommendera att du/ni börjar läsa på direkt om byggnadsteknik, el, VA, ventilation mm. Att äga ett hus är att ta fullt ansvar för sitt eget boende. Då måste man också ha ganska mycket kompetens. Det finns de som tror att man kan leja bort allt men det blir otroligt dyrt och inte heller särskilt bra eftersom någon som inte alls är påläst inte heller har någon vidare kompetens som beställare.

Alternativet är att bo i BR/HR.

Ang att lita på mäklaren så är det som att lita på bilförsäljaren. Inget man gör....
 
En sak som jag inte förstår i trådstarten. Ni visste att ni bjöd på ett renoveringsobjekt, och sedan visar det sig att saker blev lite mer akuta än ni hade hoppats. Och därför vill ni dra av 400k på summan. Det jag reagerar på är att summan ni vill dra av är ungefär vad det kommer kosta att byta tak, fasad, fönster och slå upp ett enkelt garage. Ni har alltså bjudit på ett renoveringsobjekt, men förväntar er nu få sakerna i nyskick till utgångspris.

Den här tråden bevisar min ståndpunkt: Om jag ska sälja ett hus med öppen besiktningsklausul så kommer jag göra det väldigt klart för köparen att det är på eller av som gäller. Antingen köper man huset, och står för sitt bud. Eller så går huset till nästa budgivare. Det här med att buda för att pruta tycker jag bara luktar illa.
 
  • Gilla
Latitud79 och 11 till
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Den här tråden bevisar min ståndpunkt: Om jag ska sälja ett hus med öppen besiktningsklausul så kommer jag göra det väldigt klart för köparen att det är på eller av som gäller. Antingen köper man huset, och står för sitt bud. Eller så går huset till nästa budgivare. Det här med att buda för att pruta tycker jag bara luktar illa.
Man får ju då även vara så pass öppen och ärlig att informera om det innan budgivningen startar så att man inte kommer med det sedan, har haft vänner som råkat ut för alla sköns krav efter att budgivningen varit klar, värsta var väl där det efter vunnen budgivning berättades att säljarna kräver friskrivningsklausul, det slutade med att alla budgivare hoppade av och huset gick för 15% under utgångsbudet, tappade rätt bra i värde.

Sen så är ju allt relativt, det kan ju visa sig vara omfattade skador på ditt hus som du inte var medveten om och då blir det ju tämligen svårt att stå fast vid en sån ståndpunkt.

Jag ser inte problemet med att diskutera priset om det vid besiktningen framkommit mer saker än man kunnat förvänta sig.

Tror mycket av problemen hänger ihop med hur bostadsmarknaden funkar idag, den dagen bostadsbristen är löst så tror jag det blir enklare att hantera och stressen som är kring bostadsköpande delvis försvinner så att det finns möjlighet att göra bättre undersökningar.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Man får ju då även vara så pass öppen och ärlig att informera om det innan budgivningen startar så att man inte kommer med det sedan, har haft vänner som råkat ut för alla sköns krav efter att budgivningen varit klar, värsta var väl där det efter vunnen budgivning berättades att säljarna kräver friskrivningsklausul, det slutade med att alla budgivare hoppade av och huset gick för 15% under utgångsbudet, tappade rätt bra i värde.
Men det är väl precis det som står i den öppna besiktningsklausulen som brukar användas? De jag har läst säger ingenting om prisavdrag, utan att köparen har rätt att häva köpet. Säljaren har ingen som helst skyldighet att gå med på ett prisavdrag.

Självklart kommer en fullständig felskrivningsklausul dra ner priset ordentligt. I den situationen som du beskriver skulle alla köpare med någon som helst vett hoppat av eller lagt ett rejält sänkt bud.
 
PatrikJo skrev:
Den här tråden bevisar min ståndpunkt: Om jag ska sälja ett hus med öppen besiktningsklausul så kommer jag göra det väldigt klart för köparen att det är på eller av som gäller. Antingen köper man huset, och står för sitt bud. Eller så går huset till nästa budgivare. Det här med att buda för att pruta tycker jag bara luktar illa.
Låter som ett utmärkt sätt att få köparna att hålla igen i budgivningen om de är osäkra på skicket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.