47 308 läst ·
326 svar
47k läst
326 svar
Pruta efter besiktning
Ja, jag anser att ge bud vid en budgivning som man inte sen vill stå för är ett ohederligt sätt att buda. Om man behöver mer tid då talar man om att man önskar mer tid för att titta en extra gång innan man kan lämna sina bud speciellt om det är i Norrland och endast en ytterligare budgivare finns.
Jag tror nämligen inte att en säljare i Norrland med endast två som var på visningen förväntar sig att man på stående fot skall lägga ett bud. Så het är inte marknaden där uppe !!
Om det varit saker som inte var synliga vid en visning så har jag inga problem med att det tas upp enligt det avtal som man har gjort upp och att man då avstår sitt köp eller kommer överens, men att börja pruta på ett lagt bud där det varit alldeles uppenbart att det var ett renoveringsobjekt med massor av fel som också måste ha varit väl synliga tycker inte jag är ok. Och jag hoppas att det är tillåtet att ha en åsikt som skiljer sig från din och en del andras.
Och ditt sätt att kränka andra på forumet är oförsvarbart och ingen ursäkt tar tillbaka min åsikt om att det är ren och skär ärekränkning.
Jag tror nämligen inte att en säljare i Norrland med endast två som var på visningen förväntar sig att man på stående fot skall lägga ett bud. Så het är inte marknaden där uppe !!
Om det varit saker som inte var synliga vid en visning så har jag inga problem med att det tas upp enligt det avtal som man har gjort upp och att man då avstår sitt köp eller kommer överens, men att börja pruta på ett lagt bud där det varit alldeles uppenbart att det var ett renoveringsobjekt med massor av fel som också måste ha varit väl synliga tycker inte jag är ok. Och jag hoppas att det är tillåtet att ha en åsikt som skiljer sig från din och en del andras.
Och ditt sätt att kränka andra på forumet är oförsvarbart och ingen ursäkt tar tillbaka min åsikt om att det är ren och skär ärekränkning.
Redigerat:
Forumet är bra, som nybliven husägare är det en god idé att stanna kvar. Men jag håller med dig om att jargongen bland vissa av "tuffingarna" kan bli väl trist, knappast de råd de hade givit till en vän irl. Välj att se det som deras egna tillkortakommanden som de försöker kompensera.Evelina Berglund skrev:
Tack för en trevligare ton!
Fast, där jag bor är det ett väldigt högt tryck på bostäder. Finns inte så mycket att säga om det. Utifrån vår bedömning av huset så kände vi att vi la ett bra bud. När det sen kommer fram saker på en besiktning som vissa uppfattar som VÄLDIGT synliga men vi inte har sett - Då kan du ge mig rådet att hoppa av istället för att säga att jag budar ohederligt, smiter och inte står för mitt bud. Det är inte riktigt så det är.
Ledsen att jag sårat dig. Jag var sjukt arg på dig (och många andra) över att bli framställd och betraktad som en mindre värd människa.
Ja, RObert63. Det var så jag tänkte "Skulle de sagt såhär till mig irl?". Och troligtvis inte. Det gör mig sjukt arg.
Fast, där jag bor är det ett väldigt högt tryck på bostäder. Finns inte så mycket att säga om det. Utifrån vår bedömning av huset så kände vi att vi la ett bra bud. När det sen kommer fram saker på en besiktning som vissa uppfattar som VÄLDIGT synliga men vi inte har sett - Då kan du ge mig rådet att hoppa av istället för att säga att jag budar ohederligt, smiter och inte står för mitt bud. Det är inte riktigt så det är.
Ledsen att jag sårat dig. Jag var sjukt arg på dig (och många andra) över att bli framställd och betraktad som en mindre värd människa.
Ja, RObert63. Det var så jag tänkte "Skulle de sagt såhär till mig irl?". Och troligtvis inte. Det gör mig sjukt arg.
Det finns fyra alternativ på en kommentar-Evelina Berglund skrev:
Redigera, svara, citera och rapportera.
Det sista alternativet är det man väljer när man anser att nån gått för långt. Det finns all anledning att undvika att skriva i affekt i ett publikt forum på internet
Kan man inte ens titta lite på TVn utan att missa all aktion? Nu är det redan bortredigerad 
Det tar lite tid innan man lär sig när man ska svara direkt, vänta lite för att kolla om någon annan svarar åt dig och när man inte ska svara alls. Men när man har lärt sig det blir det mycket enklare att hantera otrevliga svar
Sen är jag bara lite nyfiken, har du redan bestämt dig hur du går vidare med affären?
Kom gärna med lite återkoppling om hur det gick till slut, för just dessa erfarenheter är viktig för många framtida husköpare och säljare.
Det tar lite tid innan man lär sig när man ska svara direkt, vänta lite för att kolla om någon annan svarar åt dig och när man inte ska svara alls. Men när man har lärt sig det blir det mycket enklare att hantera otrevliga svar
Sen är jag bara lite nyfiken, har du redan bestämt dig hur du går vidare med affären?
Kom gärna med lite återkoppling om hur det gick till slut, för just dessa erfarenheter är viktig för många framtida husköpare och säljare.
Nu i efterhand när jag läser det så låter det ganska roligt. Det var inte så bra formuleratThomas59 skrev:Haha...ja är felet dolt så ser man det ju inte. Än mindre vet man om att det finns. Hur tänkte du här?
Köparen: -Jag vill pruta 500 000kr på grund av ett dolt fel! Jag bjuder alltså 2 000 000kr
Säljaren: -Jaha, vilket fel tänkte du på då?
Köparen: -Det vet jag inte. Felet är ju dolt så hur skulle jag kunna veta det!
Säljarn: -Ok, ja då går vi väl med på att pruta 500 000kr då
Köparen: -Perfekt då blir köpeskillingen alltså 2 000 000kr?
Säljaren: -Nej, du får allt betala 2 500 000kr
Köparen: -Men jag prutade ju nyss 500 000kr?
Säljaren: -Ja visst och dom 500 000kr är ju dolda. Hittar du dem så är de dina.
...eller?
Även fast stämningen blev lite hård så hoppas jag att du tagit till dig av vad som skrivits. För trots att det är lite vass attityd ibland så är svaren rätt. Det är vågat och lägga ett högt bud som ensam budgivare efter 15 minuters visning på ett gammalt renoveringsobjekt. Och av vad du skrivit är en gemensam tolkning att felen är ganska uppenbara.
Hoppa av köpet, säg att det var större fel än ni räknat med, ge ert nya max bud och sen ligger pucken hos säljaren.
Easypeasy....
Hoppa av köpet, säg att det var större fel än ni räknat med, ge ert nya max bud och sen ligger pucken hos säljaren.
Easypeasy....
Samtidigt är ju en besiktningsklausul (normalt sett) inte begränsad till dolda fel på något sätt. Så särskilt svårt eller konstigt är det ju inte att åberopa denna om skicket efter en professionell besiktning visar sig vara sämre än köparens amatörmässiga bedömning inför budgivningen. Det är ju tvärtom själva poängen med en sådan klausul.Ramnemark skrev:
Hur säljaren kan komma att reagera på ett sådant krav vet man ju aldrig, men reaktionerna i denna tråd ger ju förmodligen en bra fingervisning. Huruvida köparen sedan når framgång med kravet eller får slanta upp eller kliva av hänger förmodligen till stor del på hur pass på hugget övriga budgivare är.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Javisst låter det bra och du har tydligen folk i bekantskapskretsen som kan bedöma hur bra/dåliga fönster och tak är, men de flesta har faktiskt inte det utan det är därför de anlitar en besiktningsman och har en klausul i kontraktet om det. Om man vill vänta med kontraktsskrivning tills den besiktningsman man själv anlitar ska komma och titta på huset, vilket kan ta 1-2 veckor, så är huset redan sålt till någon annan, för så funkar det i stora delar av landet.jonko skrev:
Poängen med en sån klausul är precis som du säger. Men du har ingen rätt att pruta efter besiktningen.cpalm skrev:Samtidigt är ju en besiktningsklausul (normalt sett) inte begränsad till dolda fel på något sätt. Så särskilt svårt eller konstigt är det ju inte att åberopa denna om skicket efter en professionell besiktning visar sig vara sämre än köparens amatörmässiga bedömning inför budgivningen. Det är ju tvärtom själva poängen med en sådan klausul.
Hur säljaren kan komma att reagera på ett sådant krav vet man ju aldrig, men reaktionerna i denna tråd ger ju förmodligen en bra fingervisning. Huruvida köparen sedan når framgång med kravet eller får slanta upp eller kliva av hänger förmodligen till stor del på hur pass på hugget övriga budgivare är.
Du har rätt att häva köpet och kan sedan komma med ett nytt bud. Det kan det vara värt ett försök. Men att få ner det 400 tkr när det fanns andra bud är inget att räkna med.
Man prutar OM det framkommer saker som man inte kunde förvänta sig med tanke på hur gammalt huset är till exempel.Evelina Berglund skrev:
- Felaktig el
- Felaktiga badrum
- Tak som är felbyggt
- Fuktskador
Det är ett axplock av vad som brukar diskuteras här.
Precis. Jag anlitar ju en besiktningsman för att jag själv inte är kompetent nog att bedöma skicket. Och om det vore så att alla 'borde se' alla direkta fel, då borde ju en besiktningsman enbart leta efter dolda fel eftersom vi redan sett allt syligt... Men besiktningsmannen kollar ju efter alla fel och förmodligen finns det en anledning till det.. typ att det finns amatörer som oss.
Och felen kanske är uppenbara för er som inte sett huset. För oss var det inte uppenbart, tyvärr.
Pratade precis med min sambo om den här gräsliga tråden och jo, visst har jag lärt mig saker här. Jag har insett att det här med att pruta eller komma överens om ett nytt pris inte direkt är vedertaget. Han trodde att det fanns lokala förhållningssätt för här hos oss har både besiktningsman och mäklare pratat om att "förhandla om pris efter besiktning"...
Vi har inte bestämt oss kring hur vi ska göra... Det får bli veckans bestyr. Jag vet inte om jag kommer uppdatera den här tråden vidare kring hur det går för jag tycker nog inte att det är värt det.
Och felen kanske är uppenbara för er som inte sett huset. För oss var det inte uppenbart, tyvärr.
Pratade precis med min sambo om den här gräsliga tråden och jo, visst har jag lärt mig saker här. Jag har insett att det här med att pruta eller komma överens om ett nytt pris inte direkt är vedertaget. Han trodde att det fanns lokala förhållningssätt för här hos oss har både besiktningsman och mäklare pratat om att "förhandla om pris efter besiktning"...
Vi har inte bestämt oss kring hur vi ska göra... Det får bli veckans bestyr. Jag vet inte om jag kommer uppdatera den här tråden vidare kring hur det går för jag tycker nog inte att det är värt det.
Rätt och rätt, du har generellt sett ingen uttrycklig "rätt" att pruta i en butik eller i något annat sammanhang där det prutas heller. Det handlar naturligtvis om att du är i en position där du kan säga att du inte tänker fullfölja affären om inte säljaren går med på ett prisavdrag.Ramnemark skrev:
