Funderar på at spackla ytterväggarna invändigt i huset som idag är putsade, mest för att jag vill ha ett slätare utseende.

Väggarna består av två lager lertegel, bränt och obränt. I ouftspalten tror jag man sprutat i någon slags tätning för längesedan.

När jag flyttade in i huset så var det tapetserat och när jag rev ner denna tapet så var det mögel i limmet. Särskilt utsatt var det under fönsterna. Dessa har jag bytt och väggarna är putsade med hydrauliskt kalkbruk och sedan målade med Beckers silikatfärg. Nu har jag ingen antydan till mögel.

Nu till mina frågor.
1. Tror ni man vågar spackla invändigt, på putsen?
2. Vågar man måla med vanlig väggfärg? Silikatfärgen är ju matt och svår att torka av vilket inte alltid är så gött med småbarn.

Tacksam för svar, gott nytt år!

Inga idéer?
Skulle jag kanske lagt denna i byggnadsvård?

BirgitS
Tack detsamma!

Det är väl inte så bra att måla med vanlig färg när det verkar vara fuktproblem.

Har väl inte precis med byggnadsvård att göra.

Ok, men hur är det med spackel? Är det ok?

J
Våtrumsspackel ska fungera , den blå typen brukar det vara , sen måla på det

Du kan absolut inte köra med vanligt lätthandspackel eller våtrums spackel (innerhåller plast vilket gör att det blir tätt), Kör combimix 850 (pulver som du får blanda) och sedan kör du silikat färg eller silikat emulisions färg!

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Och inte gipsputs heller det kommer ner om det är minsta fukt vandring...
Vanlig puts och silikatfärg som skrivet ovan!

anders07 anders07 skrev:
Och inte gipsputs heller det kommer ner om det är minsta fukt vandring...
Vanlig puts och silikatfärg som skrivet ovan!
Varför är det då vanligt med gipsputs på insida av ytterväggar i lättbetong?

X xLnT skrev:
Varför är det då vanligt med gipsputs på insida av ytterväggar i lättbetong?
Är det en modern isolerad vägg fungerar det fint men finns någon risk för fuktvandring i väggen kommer gipsputs att lossna om det blir fuktigt bakom.

anders07 anders07 skrev:
Är det en modern isolerad vägg fungerar det fint men finns någon risk för fuktvandring i väggen kommer gipsputs att lossna om det blir fuktigt bakom.
Vad skulle orsaka den fukten tex?

X xLnT skrev:
Vad skulle orsaka den fukten tex?
Är det lättbetong eller betongvägg utan isolering kommer luftens fukt att dras mot värmeväxlingen och börjar bilda kondens.
Den kondensen kommer sen att "vandra" i väggen beroende på temperaturskillnaden ute/inne och kan när det blir en hög fukthalt göra att putsen släpper.

Puts baserad på cement är inte fuktkänslig så därför ska man använda det på vägg som är oisolerad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.