4 194 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Spackel på puts? Potentiellt fuktkänsligt vägg.
Funderar på at spackla ytterväggarna invändigt i huset som idag är putsade, mest för att jag vill ha ett slätare utseende.
Väggarna består av två lager lertegel, bränt och obränt. I ouftspalten tror jag man sprutat i någon slags tätning för längesedan.
När jag flyttade in i huset så var det tapetserat och när jag rev ner denna tapet så var det mögel i limmet. Särskilt utsatt var det under fönsterna. Dessa har jag bytt och väggarna är putsade med hydrauliskt kalkbruk och sedan målade med Beckers silikatfärg. Nu har jag ingen antydan till mögel.
Nu till mina frågor.
1. Tror ni man vågar spackla invändigt, på putsen?
2. Vågar man måla med vanlig väggfärg? Silikatfärgen är ju matt och svår att torka av vilket inte alltid är så gött med småbarn.
Tacksam för svar, gott nytt år!
Väggarna består av två lager lertegel, bränt och obränt. I ouftspalten tror jag man sprutat i någon slags tätning för längesedan.
När jag flyttade in i huset så var det tapetserat och när jag rev ner denna tapet så var det mögel i limmet. Särskilt utsatt var det under fönsterna. Dessa har jag bytt och väggarna är putsade med hydrauliskt kalkbruk och sedan målade med Beckers silikatfärg. Nu har jag ingen antydan till mögel.
Nu till mina frågor.
1. Tror ni man vågar spackla invändigt, på putsen?
2. Vågar man måla med vanlig väggfärg? Silikatfärgen är ju matt och svår att torka av vilket inte alltid är så gött med småbarn.
Tacksam för svar, gott nytt år!
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Är det lättbetong eller betongvägg utan isolering kommer luftens fukt att dras mot värmeväxlingen och börjar bilda kondens.X xLnT skrev:
Den kondensen kommer sen att "vandra" i väggen beroende på temperaturskillnaden ute/inne och kan när det blir en hög fukthalt göra att putsen släpper.
Puts baserad på cement är inte fuktkänslig så därför ska man använda det på vägg som är oisolerad.
Klicka här för att svara