P
4:de gången nu som jag byter propp på 24 timmar. Jag har samma uttag till torktumlare och tvättmaskin, har aldrig varit problem att köra dom samtidigt förut, dom är ca 2år gamla.
Vad kan det vara för fel?? Belysningen i tvättrummet fungerar för övrigt, bara proppen till tvättmaskinen och torktumlaren går.
:blushing:

Det var kanske fel på första gamla proppen, den borde ha gått betydligt tidigare.

Sedan kan du ha haft tur. Tumlaren drar mycket effekt hela tiden, tvättmaskinen drar bara effekt när den värmer vattnet.

Du får se till att starta tumlaren när tvättmaskinen har börjat skölja. Då ska inte värmeelementen användas mer.

Är det en tio Amperes propp ska den gå om du kör tvätt och tork samtidigt, att den inte gått tidigare är bara en otrolig tur. En tvättmaskin behöver nästan tio och en torktmlare behöver även den tio Ampere

Jepp precis som elmont säger, sen är det ju så att tvättmaskinen inte värmer hela tiden, när den kommit över i skölj fungerar det bra med samma säkring.

Själv hade jag samma problem tills jag satte maskinerna på olika uttag (och faser).

Om det nu har fungerat tidigare. Är det möjligen så att uttagen varit säkrade för 16A, men att du nu bara sätter i 10A?

Även 16A är i underkant för att köra båda maskinerna samtidigt, men ger större sannolikhet för att den skall hålla.

Trög eller snabb 10A?

C
Det kan ha varit en herrejösses-10A-säkring som satt där förut, om det var en 10A. Vi har kört, och lyckats (fast när jag upptäckte satte jag det var för sig) tvättmaskin, torktumlare och varmvattenberedare på samma 10A-säkring. Enligt elmätarn drog den fasen, när jag kollade det efter att jag hade upptäckt det, 21A. På 16A huvudsäkring, märk väl. Numera sitter alla på varsin fas, och torktumlaren drar fortfarande ca 12A, men det kan väl vara acceptabelt.

P
¨Hej

Jepp det har varit 10A säkring i 2 år nu utan problem, har två småbarn så tvättmaskinen och torktumlaren går samtidigt varje kväll nästan. Skall se till att sätta dom på varsin uttag.

Och se till att uttagen är avsäkrade var för sig, alltså har egna säkringar, helst från två olika faser.

Kan du ha haft en trög säkring förut och nu har du en snabb?
Eller kanske du har kopplat in ytterligare någon liten förbrukare på samma säkring som blir droppen som får bägaren att rinna över?

cheetah1 skrev:
Enligt elmätarn drog den fasen, när jag kollade det efter att jag hade upptäckt det, 21A. På 16A huvudsäkring, märk väl.
Inget konstigt alls. En 16 A säkring kan hålla upp till 30 minuter med 30 A enligt specifkationen (kallas pre-arcing på engelska, d.v.s. vad tål den innan den brinner av). 21 A klarar den säkert i ett par timmar.

C
Nerre skrev:
Inget konstigt alls. En 16 A säkring kan hålla upp till 30 minuter med 30 A enligt specifkationen (kallas pre-arcing på engelska, d.v.s. vad tål den innan den brinner av). 21 A klarar den säkert i ett par timmar.
Yes, men samma 21A drogs vid tillfälle genom den 10A-säkring som avsäkrade uttaget allt var kopplat till.

Ah, det missade jag. Men som sagt var, 10 A säkring klarar 19 A upp till 30 minuter.

Jag bytte ett 3-fasuttag till tre 1-fasuttag i tvättstugan (rättare sagt, elektrikern gjorde det åt mig). 3 x 10 ampere räcker gott och väl till att köra allt samtidigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.