Vi har byggt en vårsåsvilla, har hört att andra som tex myresjöhus provtrycker husen för att kolla så tätheten är ok. Detta är något vi missat. Någon som har erfarnhet av detta?

I vår kommun krävs det att man provtrycker alla nybyggda hus. Hos LB-hus ingick detta.

vad jag hört så skall väl alla hus efter nya energi normen provtryckas.
och på lb vet jag att en säljare sa att lb husen provtrycks vissa slumpvisa.

nybyggd skrev:
vad jag hört så skall väl alla hus efter nya energi normen provtryckas.
och på lb vet jag att en säljare sa att lb husen provtrycks vissa slumpvisa.
Alla LB-hus P-märkta hus provtrycks (påstår deras hemsida iallafall). Däremot P-märks inte alla hus (bara NF hus). Vad som däremot sker slumpmässigt är övriga kontroller av SP.

För oss som bygger med LB-hus ingick inte provtryckningen utan det är en kostnad för byggherren. (ca 2000kr)

För övrigt så P-märks även NNF-hus hos LB-hus om de färdigställer våtutrymmena

Zappaholic skrev:
För oss som bygger med LB-hus ingick inte provtryckningen utan det är en kostnad för byggherren. (ca 2000kr)

För övrigt så P-märks även NNF-hus hos LB-hus om de färdigställer våtutrymmena
Det där hade/kommer jag att kivas med säljaren om. Det står klart och tydligt att alla hus provtrycks, och då ska de ta mig tusan provtryckas oxå, utan kostnad för byggherren. Det borde ju vara ett krav att huset är provtryckt för att P-märkas och eftersom P-märkningen ingår så skall provtryckningen ingå oxå....

Tack för den informationen. Då ska jag banne mig höra efter med min säljare också!!

Zappaholic, vi bygger ju också med LB.-hus. Jag har inte sett att vi skulle betala själva för provtryckning, och att provtryckningen görs utgår jag ifrån. intressant höra vilket svar du får från säljaren.
sid 2 katalogen:
"P-märkning innebär att alla våra nyckelfärdiga hus går igenom en kvalitetscertifiering....
alla våra P-märkta hus provtrycks".

alltså: alla Lb-hus nyckelfärdiga hus provtrycks och P-märks

så skall det vara i alla fall

Evi, ska hålla er informerade...vi har mailat och inväntar svar. Vi bygger ju NNF men i våra allmänna villkor för entreprenaden gäller P-märkning för NNF-hus där LB-hus färdigställer alla våtutrymmen, vilket vi har valt.

Ska bli intressant att se hur det här slutar...

Vi bygger visserligen NF LB-hus (om det nu är någon skilnad) och det har inte sagt något om att vi ska stå för en provtryckning. Det borde väl ha gåtts igenom på byggstartsmötet i så fall.

enligt vad jag hört från 2 olika lb säljare så ingår provtryckning,och det står ju i katalogen.
kan det vara så att en del säljare försöker tjäna en slant ??

Allt vi valt, köpt, går via säljaren vidare "centralt" till LB-hus, allt har dokumenterats, varje litet extraval. Tror inte säljarna kan tjäna pengar på provtryckningen eller något annat. Däremot kan ju en säljare göra fel, men det blir nog i detta fall inget hon/han tjänar på själv.

Evi skrev:
Allt vi valt, köpt, går via säljaren vidare "centralt" till LB-hus, allt har dokumenterats, varje litet extraval. Tror inte säljarna kan tjäna pengar på provtryckningen eller något annat. Däremot kan ju en säljare göra fel, men det blir nog i detta fall inget hon/han tjänar på själv.
jo om det ingår så kan ju säljaren säga att du ska betala x antal kronor och det läggs i säljarens pott.

nybyggd skrev:
jo om det ingår så kan ju säljaren säga att du ska betala x antal kronor och det läggs i säljarens pott.
Och när det uppdagas att säljarna tar betalt för samma sak två gånger, hur tror du Janne Josefsson och Sverker kommer att behandla LB-hus då? Nej jag tror inte riktigt på att de är så dumma.

LB-hus dokumenterar som sagt allt. Du kan inte ens be snickaren skruva upp en krok i köket att hänga handdukar på utan att detta skall godkännas av LB-hus först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.