Y
Nytt kök, ny ugn, nya spelregler?

Förr, så satte man på ugnen, lät den stå och gå tills den hade uppnått sin temperatur och lampan slockande.

Men med denna ugnen så valde jag då varmluft, 210grader, 20minuter och start..
Då stod det att jag skulle öppna luckan och sätta in maten..

Tjejen protesterade, jag backade ugnen och körde tidslöst en stund utan mat för att värma upp den... sen körde jag programmet... och maten blev inte helt upptinad så fick förlänga tiden..

Hur funkar det idag egentligen, jag tror ju mer på ugnen än henne i detta fallet ;) att jag skulle satt in maten och kört.. Däremot kanske jag skulle lagt till några minuter direkt?
Men så dyr och smart som ugnen är så borde man ju inte behöva tänka efter och plussa på 5minuter heller..

-kanske är det som så att matförpackningarnas tider är anpassade för direktplacering i ugnen, eller man kanske ska placera maten i alla ugnen redan innan ugnen uppnått sin temperatur?

ArGh.. Hur värmer jag mat med min supersmarta ugn? haha
-så går det när killar köper vitvaror... displayer och datoriserat... sen kan man inte hantera maskinen och spännande lär det ju bli när elektroniken spökar... yey...

Redigerat:
Yrrol skrev:
..jag tror ju mer på ugnen än henne...
Sorry grabben, här gjorde du bort dig rejält.
Gå i fängelse! Gå direkt i fängelse utan att passera Gå!

Y
KnockOnWood skrev:
Sorry grabben, här gjorde du bort dig rejält.
Gå i fängelse! Gå direkt i fängelse utan att passera Gå!
Fast, före juryn dömer mig så vill jag lyfta fram faktumet att jag lydde henne ju trotsallt
vilket borde ge lite mildare dom väl. ;)

Hur ska du tillaga fryst mat i en ugn, låter helt fel att stoppa in djupfryst mat i 200 graders värme? Ta fram det kvällen innan eller kör färskt annars lär det inte smaka nåt vidare oavsett hur smart din ugn är..

Vår ugn är likadan och som sagt står det i instruktionerna att maten ska stoppas in direkt. Det är bara i vissa undantagsfall som man ska ha ugnen färdigvarm innan man börjar. Dagens ugnar är så snabba på at värma upp sig också så det blir inte en massa tid den ligger i halvvarm temperatur.

Jag gör för det mesta som "man ska" och sätter igång ugnen och stoppar in maten direkt. Det blir bra! Och jag är ändå tjej... ;) Sen att det inte blev helt upptinat beror kanske på att alla ugnar är olika och inte kan räknas få exakt samma resultat bara. Lite får man ändå följa känslan så kan man låtsas att man iallafall lagat maten lite! :D

Och du Slugge det finns väl massor av mat som ska lagas direkt från djupfryst. Färdiga potatisgratänger och pommes till exempel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.