Tvivlar på att dom gräver ner en 24 kV-ledning, tror gränsen för jordkabel går vid 10 kV.

Att tänka på är att stolparna troligen blir högre och av eventuellt av betong istället för trä, vilket man fasar ut, av underhålls och miljöskäl (kreosot).

I många fall har inte Vattenfall ledningsrätt, utan endast markavtal och då en ledningsrätt kan ta år att få igenom kan det finnas förhandlingsutrymme beroende på hur bråttom dom har.

Chefen för nätplanering på GEAB (vilket ägs till 75% av Vattenfall) här på Gotland har vid flera tillfällen personligen sagt till mej att det ligger i deras intresse att ha ett gott förhållande till markägarna, vilkas mark dom är helt beroende av.

mycke_nu skrev:
Tvivlar på att dom gräver ner en 24 kV-ledning, tror gränsen för jordkabel går vid 10 kV.
Har en 24kV ledning nedgrävd på min mark, eller i alla fall står det så i servitutet.

Jag skulle rekommendera kontakt med fastighetsjurist t ex på LRF. det finns en mycket stor erfarenhet av tvister kring ledningsrätt. Ju bättre informerad man är desto mer måste motparten tänka sig för innan de försöker köra över en. Dessutom bör man ha råd att göra motstånd -samt att motparten bör vara medveten om detta. Man måste också ha en kompromisslösning för ögonen som uppfyller ens egna önskemål och i stort ger motparten det han behöver. De som brukar handlägga sådana här ärenden ute på fältet är förmodligen förprogrammerade att köra hårt.Kan vara värt att be en advokat sköta kontakten med Vattenfall å era vägnar, så skulle en "stor gubbe" göra.

Ur livet: VD för ett företag jag sålt ett patent till ringer upp och säger att nu tänker han sluta att betala royalty. Jag protesterar med hänvisning till patent och avtal. Men han avslutar samtalet med att "du har inte råd att processa mot oss". Det blev en kompromiss där med.

De stolpar som redan står kommer stå kvar tills vidare. (Besiktigas om vart fjärde år, och byts inte i onödan enligt Vattenfall.)

Vi skulle kunna informera Vattenfall att i samband med att de någon gång i framtiden ska byta stolpar gärna får justera dragningen!

-MH- skrev:
Har en 24kV ledning nedgrävd på min mark, eller i alla fall står det så i servitutet.
Nej det har du inte :P... du har en 10kV ledning nergrävd men ledningsrätten/marupplåtelseavtalet ger dom rätt att förlägga en kabel upp till 24kV

För övrigt så kan man kablifiera ända upp till 400kV om det skulle behövas men det är fruktansvärt dyrt.

bonnen skrev:
Nej det har du inte :P... du har en 10kV ledning nergrävd men ledningsrätten/marupplåtelseavtalet ger dom rätt att förlägga en kabel upp till 24kV
Jag får gräva av den och ta fram min multimeter jag fick med GörSåHär.

Jag gräver ner 24kV-kablar dagligen, under grävsäsongen.

jarlh, du borde fortsätta dialogen med Vattenfall och förorda markförläggning. Det verkar ju på ditt tidigare inlägg att det ändå är en hängkabel dom skall upp på stolpe med.

Gå till www.lagen.nu och kolla in rättsfallet i HD NJA 1988 s. 376 som handlar om störningarna av kraftledning estetiskt mm. Du kanske kan finna argument för att höja ersättningsnivån för estetisk störning av luftledning vilket kan öka möjligheterna till nedgrävning.

bax skrev:
Jag gräver ner 24kV-kablar dagligen, under grävsäsongen.

jarlh, du borde fortsätta dialogen med Vattenfall och förorda markförläggning. Det verkar ju på ditt tidigare inlägg att det ändå är en hängkabel dom skall upp på stolpe med.
Lite konstigt att Vattenfall inte gräver i det här fallet, det läggs ju mycket pengar på att stormsäkra distributionsnätet.

Mycket svårt att påverka deras prioriteringar. Går förmodligen endast med pengar och hot plus gärna egen insats. Jag har försökt med EON och då har vi ändå haft ett sex-sju avbrott på sträckningen pga storm. Men jag äger inte marken där nedgrävningen skulle behövas och det är ca 800 meter. Det vore rätt kul om markägaren kunde kontakta Vattenfall och säga: Varsågoda, kabeln ligger i marken, nedgrävd enligt alla föreskrifter, här har ni ändarna samt intyg och fotodokumentation om åtgärderna.

Det stupar ofta på deras budget. Vi erbjöd oss i prinicip att betala halva schakten i samband med att vi grävde för bredband. Dom räkande på det, men kom fram till att det inte rymdes inom de tillgängliga ekonomiska ramarna.

samma sak med tele. dom har en budgeterad ram för varje avsnitt. I ett fall där jag ville ha bort en stolpe så grävde jag åt teleentreprenören på en grannes tomt mot att teleentreprenören stod för den (billiga) kabeln. Försök få dem att ange vilken ekonomisk ram de har och se om ni förmår möta upp, helst då inklusive eget arbete. Köra grävare är kul.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.