useless useless skrev:
Hur kan displayen vara tänd när inga kablar är anslutna?
Photoshop
fixar sådant. Annars är det ”trådlös ström” som är inkopplad.:crysmile::geek:

Den kan också ha inbyggda batteri, så kallad gångreserv.
 
L Leif i Skåne skrev:
Den kan också ha inbyggda batteri, så kallad gångreserv.
Ja, det är väl några kraftiga växelspänningsbatterier i så fall eftersom den indikerar att det är spänning på alla tre faserna...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Ja, det är väl några kraftiga växelspänningsbatterier i så fall eftersom den indikerar att det är spänning på alla tre faserna...
Eller så är det bara tryckt på plastremsan som är påklistrad.

Funderar lite varför elektriker valt just B24-mätaren, vad jag kan se kostar den tusingen mer än direktmätta B23 vilken hade klarat 65A.

Kanske något skräp hen hade liggandes.
 
  • Ledsen
Leif i Skåne
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Eller så är det bara tryckt på plastremsan som är påklistrad.

Funderar lite varför elektriker valt just B24-mätaren, vad jag kan se kostar den tusingen mer än direktmätta B23 vilken hade klarat 65A.

Kanske något skräp hen hade liggandes.
Hempul och felköp som pularen nu har svårt att sy ihop?
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Personen i fråga är öns lokala elektriker sen 30 år.
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
När vi skulle skaffa fasadbelysning och styrning antingen astrour eller skymningsrelä, då skulle astrouret ha ett batteri som ska bytas ca vart 5:e år. Sådant ogillar jag. Detta eftersom om 5 år funkar då inte astrouret och ingen kommer att komma ihåg att det sitter ett batteri som ska bytas i astrouret. Man får då kalla på elektriker som kommer och felsöker och troligen kommer på att det är ett batteri som ska bytas. Fet räkning på ett par tusen.

Vad jag menar är att det kan finnas batterier i elprylar för att den ska hålla minnet och en display kan visa något trots elprylen inte är inkopplad.
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Eller så är det bara tryckt på plastremsan som är påklistrad.
Ok. På frågan om den är rätt inkopplad svarade du med en bild helt utan kablar, så jag antar att det är så du tycker att den ska vara inkopplad? Eller vad betyder inlägget med bilden?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Ok men tack vi kan stänga tråden här
 
  • Haha
Peter2400
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
När vi skulle skaffa fasadbelysning och styrning antingen astrour eller skymningsrelä, då skulle astrouret ha ett batteri som ska bytas ca vart 5:e år. Sådant ogillar jag. Detta eftersom om 5 år funkar då inte astrouret och ingen kommer att komma ihåg att det sitter ett batteri som ska bytas i astrouret. Man får då kalla på elektriker som kommer och felsöker och troligen kommer på att det är ett batteri som ska bytas. Fet räkning på ett par tusen.

Vad jag menar är att det kan finnas batterier i elprylar för att den ska hålla minnet och en display kan visa något trots elprylen inte är inkopplad.
Ett sidospår men det löser man med en dymostripp "BATTERI UTBYTT APRIL-21 NÄSTA BYTE APRIL-26"
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tog bort fronten:
Var sitter de där batteriet man ska byta?
Öppen elcentral med buntade kablar, säkringsdosor och automatsäkringar på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av ett elskåp med öppen framsida och synlig elektronik inklusive en ABB energimätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elcentral med kablar anslutna, sökande efter batteriets plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fotografen,
det förslaget att märka upp med text hjälper inte, man måste i alla fall byta batteriet. Vi valde skymningsrelä istället i dem finns inga batterier att byta. Mycket bättre. Men ditt förslag är gott om elektrikaren envisas med astrour som har batteri som ska bytas i framtiden.

Rolle85,
du får titta i bruksanvisningen för din elpryl om den har batterier. Där ska stå sådant. Det verkar vara en duktigt grov noll-ledare(blå) till din manick. Man tänker att den blå endast ska vara för att strömförsörja elektroniken i manicken, kan vara frågan om någon milliA, kanske inte behövs 6mm2 blå kabel, men det ska stå i dess tekniska data eller driftinstruktionen hur mycket den drar.
 
Redigerat:
Ok surfade upp en manual på nätet, finns inga delar som kan bytas ut står de
 
A Arnodt skrev:
fotografen,
det förslaget att märka upp med text hjälper inte, man måste i alla fall byta batteriet.
Självklart.
 
tommib
Mätaren är felkopplad. Installatören har tittat på anvisningen för B23 (direktmätning) men detta är B24 som har strömtrafomätning och ska ha en helt annan koppling. Det antyds också av märkningen på plintarna (S1/U, per fas. på botten antagligen S2).

Klantigt av elektrikern som får komma och fixa. Jag skulle gissa att mätaren inte mår så bra när man försökt skicka belastningsström genom anslutningar avsedda för strömtrafo. Har du el i attefallaren alls?

Här är manualen för den intresserade
https://search.abb.com/library/Down...LanguageCode=en&DocumentPartId=&Action=Launch
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
All el funkar i huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.