9 604 läst ·
80 svar
10k läst
80 svar
Proppskåp display?
Eller så är det bara tryckt på plastremsan som är påklistrad.useless skrev:
Funderar lite varför elektriker valt just B24-mätaren, vad jag kan se kostar den tusingen mer än direktmätta B23 vilken hade klarat 65A.
Kanske något skräp hen hade liggandes.
Hempul och felköp som pularen nu har svårt att sy ihop?E El-Löken66 skrev:
När vi skulle skaffa fasadbelysning och styrning antingen astrour eller skymningsrelä, då skulle astrouret ha ett batteri som ska bytas ca vart 5:e år. Sådant ogillar jag. Detta eftersom om 5 år funkar då inte astrouret och ingen kommer att komma ihåg att det sitter ett batteri som ska bytas i astrouret. Man får då kalla på elektriker som kommer och felsöker och troligen kommer på att det är ett batteri som ska bytas. Fet räkning på ett par tusen.
Vad jag menar är att det kan finnas batterier i elprylar för att den ska hålla minnet och en display kan visa något trots elprylen inte är inkopplad.
Vad jag menar är att det kan finnas batterier i elprylar för att den ska hålla minnet och en display kan visa något trots elprylen inte är inkopplad.
Redigerat:
Ett sidospår men det löser man med en dymostripp "BATTERI UTBYTT APRIL-21 NÄSTA BYTE APRIL-26"A Arnodt skrev:När vi skulle skaffa fasadbelysning och styrning antingen astrour eller skymningsrelä, då skulle astrouret ha ett batteri som ska bytas ca vart 5:e år. Sådant ogillar jag. Detta eftersom om 5 år funkar då inte astrouret och ingen kommer att komma ihåg att det sitter ett batteri som ska bytas i astrouret. Man får då kalla på elektriker som kommer och felsöker och troligen kommer på att det är ett batteri som ska bytas. Fet räkning på ett par tusen.
Vad jag menar är att det kan finnas batterier i elprylar för att den ska hålla minnet och en display kan visa något trots elprylen inte är inkopplad.
Tog bort fronten:
Var sitter de där batteriet man ska byta?
Var sitter de där batteriet man ska byta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fotografen,
det förslaget att märka upp med text hjälper inte, man måste i alla fall byta batteriet. Vi valde skymningsrelä istället i dem finns inga batterier att byta. Mycket bättre. Men ditt förslag är gott om elektrikaren envisas med astrour som har batteri som ska bytas i framtiden.
Rolle85,
du får titta i bruksanvisningen för din elpryl om den har batterier. Där ska stå sådant. Det verkar vara en duktigt grov noll-ledare(blå) till din manick. Man tänker att den blå endast ska vara för att strömförsörja elektroniken i manicken, kan vara frågan om någon milliA, kanske inte behövs 6mm2 blå kabel, men det ska stå i dess tekniska data eller driftinstruktionen hur mycket den drar.
det förslaget att märka upp med text hjälper inte, man måste i alla fall byta batteriet. Vi valde skymningsrelä istället i dem finns inga batterier att byta. Mycket bättre. Men ditt förslag är gott om elektrikaren envisas med astrour som har batteri som ska bytas i framtiden.
Rolle85,
du får titta i bruksanvisningen för din elpryl om den har batterier. Där ska stå sådant. Det verkar vara en duktigt grov noll-ledare(blå) till din manick. Man tänker att den blå endast ska vara för att strömförsörja elektroniken i manicken, kan vara frågan om någon milliA, kanske inte behövs 6mm2 blå kabel, men det ska stå i dess tekniska data eller driftinstruktionen hur mycket den drar.
Redigerat:
Mätaren är felkopplad. Installatören har tittat på anvisningen för B23 (direktmätning) men detta är B24 som har strömtrafomätning och ska ha en helt annan koppling. Det antyds också av märkningen på plintarna (S1/U, per fas. på botten antagligen S2).
Klantigt av elektrikern som får komma och fixa. Jag skulle gissa att mätaren inte mår så bra när man försökt skicka belastningsström genom anslutningar avsedda för strömtrafo. Har du el i attefallaren alls?
Här är manualen för den intresserade
https://search.abb.com/library/Down...LanguageCode=en&DocumentPartId=&Action=Launch
Klantigt av elektrikern som får komma och fixa. Jag skulle gissa att mätaren inte mår så bra när man försökt skicka belastningsström genom anslutningar avsedda för strömtrafo. Har du el i attefallaren alls?
Här är manualen för den intresserade
https://search.abb.com/library/Down...LanguageCode=en&DocumentPartId=&Action=Launch
