15 962 läst ·
32 svar
16k läst
32 svar
Propphuv för ström- och spänningsmätning
Trixa till en propphuvcharta77 skrev:
Den kängan var till mig, förmodar jag
Men allvarligt talat så är det ganska enkelt att göra en säker mäthuv enl. ovanstående om man bara löder fast trådarna också.
Att bara klämma fast RK:n var ju mera sagt för att det skulle gå fort och vara enkelt.
Och jag skulle alla gånger hellre mäta med en hemgjord mäthuv och tångamperemeter än att köra så stora strömmar genom multimetern, trots att det går.
Ska man överhuvudtaget dit med en multimeter så se för H-E till att den är avsäkrad på strömmätning och har en tillräckligt bra isolation för att tåla vad centralen kan ge.
Charta77 i ställverk och på skenor är det kinkyklubben som gäller. Alla händer i gummi ;D
Charta77 i ställverk och på skenor är det kinkyklubben som gäller. Alla händer i gummi ;D
Det jag ville ha fram är att om man kan minimera olycksfallsrisken genom att arbeta säkert med rätt grejor så ska man göra det!
Kan man med enkla medel ta bort en felkälla så ska man göra det, människan är inte ofelbar!
Har man otur så får man inte en andra chans, och det vet man inte innan olyckan är framme.
Det finns en noll-vision även inom elsäkerheten och jag tycker det är bra att jobba mot den, ingen är betjänt av att någon dör onödigt i en el-olycka!
Kan man med enkla medel ta bort en felkälla så ska man göra det, människan är inte ofelbar!
Har man otur så får man inte en andra chans, och det vet man inte innan olyckan är framme.
Det finns en noll-vision även inom elsäkerheten och jag tycker det är bra att jobba mot den, ingen är betjänt av att någon dör onödigt i en el-olycka!
Det är inte dom som jobbar proffessionelt med el som jag är rädd om här, men på ett sådant här forum kan det finnas människor som får för sig att prova att mäta lite ström med sin nyligen inköpta multimeter för 199:- på Biltema efter att man läst till sig lite alsmäktig kunnskap!charta77 skrev:----
Men ställt mot att trixa till en propphuv eller öppna/ha en öppen en levande central så vet jag inte om det är mindre säkert att använda en multimeter. Den största säkerhetsfaktorn tror är att man vet om vad riskerna är och hur man undviker dom.
Och då undvika riskerna utan att stanna hemma i sängen eller låta bli att mäta strömmen med multimetern.
Om man då tror sig veta vad och hur man gör med mätinstrument som inte är säkerhetsklassade, ja då är det ju bara att hoppas att fru Fortuna är med vedebörande under mätningen och allt förlöper lyckligt!
Jag vill inte negligera riskerna, dock.MartinT skrev:
Satt just och skrev det är jag såg att du skrev det åt mig. Men jag hoppas att jag inte sätter någon i den positonen att han sticker in två prober i en central för nöjets skull, om inte instrumentet i sig tar kål på vederbörande kan ett eventuell medföljande pillfinger göra det.sverre skrev:Det är inte dom som jobbar proffessionelt med el som jag är rädd om här, men på ett sådant här forum kan det finnas människor som får för sig att prova att mäta lite ström med sin nyligen inköpta multimeter för 199:- på Biltema efter att man läst till sig lite alsmäktig kunnskap!
Om man då tror sig veta vad och hur man gör med mätinstrument som inte är säkerhetsklassade, ja då är det ju bara att hoppas att fru Fortuna är med vedebörande under mätningen och allt förlöper lyckligt!
Jovisst det är inte så att jag inte håller med, men ändå så räknar jag att om man har anledningen/kunskapen/behovet ava att mäta strömmen så har man ett bättre instrument än en Fluke-kopia från biltema.
Och angånde välriktigtade sparkar och kängor, dessa bjuder jag ofta på
---
Men det man läser i ett forum skall man inte ta för en hel sanning, utan just vad det är en diskussion Men på sätt och vis så tror jag att man är medveten om det. Om inte så har man säkert dragit installerat vägguttag med lampkabel eller likande iaf. Om man nu inte tänkt använda sitt biltemainstrument enligt ovan given instruktion innan jag skrev den.
Det är helt OK!charta77 skrev:
Jag är van från andra forum.
Jag är helt dagsfärsk här, så jag bara känner folk lite på pulsen
Och appropå att söka jobb som elektriker igen pga kinkytemat!
Glöm det!
AMS-tjafset är bara till besvär. Du anar inte hur krångligt det är med dessa nya (nåja..) direktiv!
*Suck*
3st G3 propphuvar, lite RK6, kretskortslaminat och eltape.G GM_forever skrev:Bygg en själv!
Det är bara till att skära till en tunn, rund isolerskiva som passar precis invändigt i en propphuv.
Skivan ska förstås separera säkringens botten från huvens metalldel.
Skivan får ha ett litet hål som man kan få en 2,5 mm2 RK igenom.
Grejen är att du trär en kort dubbelvikt RK genom inspektionshålet på huven (efter demontering av glaset, förstås...) så att ena avskalningen hamnar på insidan isolerskivan i kontakt med säkringens botten.
Den andra avskalningen på RK´n ligger på isolerskivans andra del, klämd mot propphuvens metallhölje - och vips!
-En yttre strömslinga som du kan trä in tångamperemetern i!
Sedan kan man ju alltid förfina konstruktionen med en riktig kontaktplatta på insidan av isolerskivan, o.s.v., men för en snabb enkel mätning funkar detta bra!
Slog sönder porslinet, klippte ur en ganska rund bit laminat, gjorde den rundare med slipmaskin samt fasade av kanten för att få bort koppar närmast kanten. Borrade hål mitt i. Var också tvungen att slipa lite på propphuven för att lödtennet skulle bära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast vore inte DII mer användbart?Mikael_L skrev:
3st G3 propphuvar, lite RK6, kretskortslaminat och eltape.
Slog sönder porslinet, klippte ur en ganska rund bit laminat, gjorde den rundare med slipmaskin samt fasade av kanten för att få bort koppar närmast kanten. Borrade hål mitt i. Var också tvungen att slipa lite på propphuven för att lödtennet skulle bära.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Imorgon kommer DIII vara mer användbart!E El-Löken66 skrev:
Men annars håller jag med dig.
Jag funderar på att jag kanske borde åka och köpa en sån här också...
http://www.garo.se/fikarummet/tips/lås-för-mätarskåp
Barn som springer i fasadskåpen? Känns lite överkurs men visst, varför inte. Givetvis ett stort ansvar att lämna en anläggning i onormalt skick i en vecka. Men nu är det väl bara korttidsmätning du ska idka då föregående Säkringsstorlek måste säkras ner annars.Mikael_L skrev:
Men ska säkert gå bra, ber de ungarna gå ut och kolla mätaren så är din installation garanterat beständig IP20.


