1 991 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Proppen gick. Varför?
Har en induktionshäll som alltid fungerat utan problem. Dags att prova att fritera lite pommes. (första gången). Sagt och gjort. Värmen skall upp till 180 grader. Kollar med termometer. Sätter hällens platta på 9. Efter ett tag går proppen i en fas. Provar igen. Samma sak. Värmer långsammare i läge 7. Då fungerar det. Frågan är, vad händer? Sätter ofta plattan i läge 9 vid uppvärmning utan något händer. Är det oljan som ”suger” ur el så det blir överbelastning?
Oljan suger nog inte ur el. Kan ju också vara så att man fulat lite och kör något mer på samma fas (om det nu inte är en huvudsäkring som gått för då är det ju precis så det är).
Då kan du testa genom att stänga av allt annan som är i köket (förhoppningsvis är det inga andra rum som går på samma säkring)
Då kan du testa genom att stänga av allt annan som är i köket (förhoppningsvis är det inga andra rum som går på samma säkring)
En tanke som slår mig är ju att om jag inte kommer ihåg fel så har olja högre värmetröghet så det tar längre tid att med samma effekt att värma 1 liter olja än vatten. Plus att du vill ha upp oljan nästan dubbla temperaturen mot vattnet. Då det tar längre tid på full effekt så går säkringen för den klarar bara överström en viss tid.
Så frågan är ju då om du verkligen har kört full effekt när du kokat ägg lika länge som du nu kör fullt för att få upp oljan till 180 grader.
Så frågan är ju då om du verkligen har kört full effekt när du kokat ägg lika länge som du nu kör fullt för att få upp oljan till 180 grader.
Nej. Olja är lättare att värma än vatten.snuttjulle skrev:
En tanke som slår mig är ju att om jag inte kommer ihåg fel så har olja högre värmetröghet så det tar längre tid att med samma effekt att värma 1 liter olja än vatten. Plus att du vill ha upp oljan nästan dubbla temperaturen mot vattnet. Då det tar längre tid på full effekt så går säkringen för den klarar bara överström en viss tid.
Annars en bra teori.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
I princip så är 10A lite lite för en häll. Brukar vara 2x16A. Men om det verkligen fungerat i många år, så är det ju lite konstigt.
Kanske läge att kolla om säkringen matar något mer än hällen.Förekommer att man driver även ex. diskmaskin på samma matning som till hällen.
Kanske läge att kolla om säkringen matar något mer än hällen.Förekommer att man driver även ex. diskmaskin på samma matning som till hällen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja, jag var inne på samma sak, men du har ju helt rätt.B Bjober skrev:
Värmekapaciten för vatten är 4,18 kJ/kg och C. För olivolja är den 1.790 kJ/kg och C. Så oljan har bara ungefär 40% av vattnets värmekapacitet.
När jag slår upp temperatur för att fritera pommes frites, så säger internet 160C eller så. Men nu sade TS 180C så kör på det då.
Sedan så har vi ångbildningsentalpin med, när vi skall koka vatten som gör det ännu värre. Den är 2,26 kJ/kg.
Så skillnaden i temperatur är inte i närheten av att väga upp skillnaden i värmekapacitet. 332 kJ för ett kilo olja till 180C mot 418 kJ mot ett kilo vatten till 100C plus ångbildningen, som nog är svår att räkna på. (Man får nog helt enkelt långkoka och väga kvarvarande vattnet efter för att se hur mycket som faktiskt gått bort som ånga per tidsenhet. Jag orkar inte...
Och då har vi inte heller räknat med att oljan är lättare än vattnet (ca 10%) som arbetar till oljans fördel gentemot vattnet vid samma storlek på gryta.
Summa summarum. Om man kan koka X liter vatten på en platta, så borde man kunna hetta upp frityrolja på samma platta utan några problem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Kan ju också vara så att det är en dvärgbrytare som blivit känsligare iom ålder och att den löst ut för många gånger? Lite långsökt, men.H hempularen skrev:
För sakens skull och som gör skillnaden ännu större verkar du skrivit ångbildningen några storleksordningar för liten. Det är i den punkten det börjar smaka lite.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag var inne på samma sak, men du har ju helt rätt.
Värmekapaciten för vatten är 4,18 kJ/kg och C. För olivolja är den 1.790 kJ/kg och C. Så oljan har bara ungefär 40% av vattnets värmekapacitet.
När jag slår upp temperatur för att fritera pommes frites, så säger internet 160C eller så. Men nu sade TS 180C så kör på det då.
Sedan så har vi ångbildningsentalpin med, när vi skall koka vatten som gör det ännu värre. Den är 2,26 kJ/kg.
Så skillnaden i temperatur är inte i närheten av att väga upp skillnaden i värmekapacitet. 332 kJ för ett kilo olja till 180C mot 418 kJ mot ett kilo vatten till 100C plus ångbildningen, som nog är svår att räkna på. (Man får nog helt enkelt långkoka och väga kvarvarande vattnet efter för att se hur mycket som faktiskt gått bort som ånga per tidsenhet. Jag orkar inte...)
Och då har vi inte heller räknat med att oljan är lättare än vattnet (ca 10%) som arbetar till oljans fördel gentemot vattnet vid samma storlek på gryta.
Summa summarum. Om man kan koka X liter vatten på en platta, så borde man kunna hetta upp frityrolja på samma platta utan några problem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Helt riktigt. Jag omvandlade de andra till kJ, men den är ju redan given i kJ. (Tyckte det såg konstigt ut...)GK100 skrev:
Men nu tar det ju en stund att koka torrt, så jag tror inte totalen blir så stor som man kanske skulle tro?
Det är för sent att rätta, men rätt värde skall alltså vara 2260 kJ/kg.
Intressant detta. Vad kan då skilja mellan att koka ett ägg eller värma olja för att fritera?
Mindre mängd vatten än olja vilket trotts att oljan är lättare att värma ger en långvarigare hög ström?
Andra skillnader?
Mindre mängd vatten än olja vilket trotts att oljan är lättare att värma ger en långvarigare hög ström?
Andra skillnader?
Klicka här för att svara