Byggahus.se
Fast om mätarsäkringarna är på 16A. Det finns många hus som med nöd o näppe klarar sig med det. Men har man elbaserad uppvärmning så blir marginalerna väldigt små.

Eftersom elektrikern redan undersökt en gång. Så får man anta att det inte finns några tokigheter som enfasinkopplad spis. Då är det rätt sannolikt att det behövs större mätarsäkringar. Ledningarna efter mätarsäkringarna är fö det mesta dimensionerade fö större säkringar, så det behövs troligen inte grövre ledningar, men det kollar elektrikern som byter till större mätarsäkringar.

Hos mig löser säkringarna ibland trots att de är på 20A, detta efter att jag monterade in induktionshällen. Centralen är väl balanserad, men det är lite för tufft att köra hällen samtidigt som elpannan, torktumlaren, tvättmaskinen och någon annan hushållsapparat. Som tur är så går inte Bastun samtidigt som indktionshällen särskilt ofta...

In i denna röran skall nu dessutom elbilsladdningen på maximaölt 16A en fas in. Det blir spännande. Som tur är så finns det tidsstyrning för laddningen på min planerade elbil, för annars hade det inte gått alls. Jag har dock inte kommit fram till hur centralen skall balanseras om för att det skall dfungera.

Tillbaka till trådskaparens fråga:
Jag har hjälpt en granne med att balansera om sin central, de hade också bara 3x16A in i huset. Det gick inte! Det blev bättre, men ine bra. Inte förrän de helt stängde av elvärmen så slutade säkringarna lösa när de lagade mat. Där blev lösningen att stoppa in en luft/luft-värmepump så att elementen aldrig mer behövde användas. Huvudkällan för värme i det huset var annars en öppen spis.

Effektvakt till elpannan is the shit. (y)

Moderna elmätare har en liten display som visar olika värden om man trycker på en knapp vid sidan. Bland annat går det att se momentan belastning per fas. Ger bra grundinformation vid den här typen av problem.

H hempularen skrev:
Eftersom elektrikern redan undersökt en gång. Så får man anta att det inte finns några tokigheter som enfasinkopplad spis.
Det skulle man kunna anta men med tanke på att TS skriver följande:
danne9 danne9 skrev:
Har vi tex ugnen igång kan vi bara köra 2 plattor på spisen var av en på max och den andra lägre. Har vi tvättmaskinen igång kan vi ha igång ugnen men inte spisplattorna osv.
så verkar det vara något som inte stämmer, man brukar nämligen inte lägga ugnen på någon av hällens en/två fas(er), tex hällen på L1 & L2 samt ugn på L3.

Genom att lägga hällen på två faser och ugnen på tredje fasen så ska man kunna köra ugnens grupp på max samtidigt som man använder hällens grupp på max utan att någon huvudsäkring ska gå pga matlagning, däremot så kanske man inte kan använda andra effektkrävande utrustning samtidigt.

TS, lägg upp bild på gruppcentralen och på gruppförteckningen.
När det är dvärgbrytare så brukar samma fas återkomma var tredje dvärgbrytare, tex L1 på positionerna 1, 4, 7, 10, 13, 16 osv, L2 på 2, 5, 8, 11, 14, 17 osv.

När vi gjorde om i köket så var de en elektriker som kopplade allt, då sa han att det var felbelastat och ändrade om en del (var ett tag sen så mins inte helt).

Ska skriva upp allt intressant när propparna går framöver (kanske ska testa att köra lite olika kombinationer av apparater och se).
Den här vintern har de gått 4-5 gånger, men då har man ju försökt undvika att använda flera plattor och annat som man vet inte funkar tillsammans.

Gruppcentralen, är de snabbsäkringarna jag har inne? Vet inte om förteckningen stämmer sen köket gjordes om och siffrorna vid knapparna syns knappt men går att räkna.

Proppskåpet ser rent och snyggt ut, inget bränt med loppor osv.

tommib
Gruppcentralen är den med automatsäkringarna ja.

Har du inte en gruppförteckning på papper bredvid centralen?

Så här ser det ut. Om de stämmer vet jag inte.

20180125_122827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20180125_122712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske inte är något av värde men i somras när ja byggde på altanen skulle jag köra en gersåg och då gick snabbsäkringarna i alla vägguttag utom den som är till micron.
Va ett jäkla bök att byta kontakt varje dag bakom inbyggnadsmicron när man skulle använda sågen :)

Fas ett är ju överbelastad vid köksarbete.

Att alla vägguttag skulle falla ifrån samtidigt stämmer inte med tavlan.

Nej alla gick inte samtidigt utan ingen klarade av att köra sågen förutom den till micron. Ja testade en och en.

Har nåt svagt minne av att en kompis som är elektriker i en annan del av landet reagerade på nåt med varmvattenberedaren när han såg en bild på detta i somras (var han som sa att ja kunde köra sågen på micron), typ att den bör vara på mer än 10A så vet inte vad som stämmer överhuvudtaget.

Man har vid balansering tagit dålig hänsyn till vad som används samtidigt. På vintern är fas 2 högt belastad (om du har barn i alla fall, Torkskåp och värme).

Notera förresten att huvudsäkringen ligger på samma ampere-tal som säkringarna för Spis och Värme. Där finns det ingen marginal alls.

Så länge tvättmaskinen inte jobbar så verkar ju annars fas 3 vara den lägst belastade. Men det beror förstås på hur mycket ditt MiniVent (ventilationen) drar - 100W som mest skulle jag tro, så den bidrar ju inte med mycket.

Gissningsvis så var tvättmaskinen igång när säkringen löste på den tredje fasen vid användning av kap/ger-sågen. Var den inte det, så skulle jag gissa att du har större bekymmer i huset.

Att köra diskmaskin och spis samtidigt lär ju inte heller det fungera i köket.

Vissa förbättringar går att göra, men du behöver nog säkra upp till 20A om du inte skall vara begränsad i vad du kan göra samtidigt i huset...

• Gilla
milu02
  • Laddar…
Torkskåp har inte funnits i huset så länge jag bott här :)

Tvättmaskinen var inte igång när jag använde sågen, inte heller några andra grejer som disk, ugn eller spis (har inte den förmågan att laga mat samtidigt som jag bygger haha).

Disk och spis brukar nog också vara problem samtidigt ja.

I så fall så har du antingen allvarliga problem i anläggningen (vilket jag inte tror), eller relativt stora elkonsumenter som du inte berättat om.

På fas 3 finns ju inga stora elförbrukare omnämnda, förutom tvättmaskinen. Den huvudsäkringen borde inte gå när du kör sågen, om inte tvättmaskinen är igång. Ventilationen drar ju som sagt var nästan ingenting i sammanhanget.

Andra bovar då? Vattenkokare? Dammsugare?
Dessa brukar få säkringarna att gå om de kör samtidigt som något annat...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.