tommib
Kolla hur de andra 6A-säkringarna ser ut i asken som ligger där. Du kan ju ta ut bara den säkringen också och fota den och den färgade ringen i botten på hålet. Då ser man både vad det är för säkring och passdel.

Kanske en grå 16A? Men då är nästa fråga varför det ligger ett paket 6A på skåpet... Det blir mer och mer spännande. :surprised:

tommib tommib skrev:
Kolla hur de andra 6A-säkringarna ser ut i asken som ligger där. Du kan ju ta ut bara den säkringen också och fota den och den färgade ringen i botten på hålet. Då ser man både vad det är för säkring och passdel.
useless useless skrev:
Kanske en grå 16A? Men då är nästa fråga varför det ligger ett paket 6A på skåpet... Det blir mer och mer spännande. :surprised:
Det ligger även paket med 16A på skåpet som ser identiska ut den som sitter i. Mer av en grå färg vid närmare inspektion och eftertanke. Så det är förmodligen det, speciellt eftersom det står 16A i själva hålet.

Varför det finns 6A vet jag inte. Samtliga proppar fanns när vi flyttade in :)

• Närbild på en säkring märkt med '16A 500V' i ett säkringsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D daggmus skrev:
Det ligger även paket med 16A på skåpet som ser identiska ut den som sitter i. Mer av en grå färg vid närmare inspektion och eftertanke. Så det är förmodligen det, speciellt eftersom det står 16A i själva hålet.

Varför det finns 6A vet jag inte. Samtliga proppar fanns när vi flyttade in :)
Proppskåpet är 60-70 tal men användes så sent som under 80-talet så den kan vara från när renoveringen gjordes. Proppskåp från 20-30 tal är i regel svarta.

6A drogs i regel inte under 70-talet så det borde inte vara något mindre än 10A säkringar i detta skåp. 16A är typiskt för fast installerad spis eller tvättmaskin. Min gissning är att man vid ombyggnaden drog 1 fas 16A till spis, 1 10A jordat för kök och 1 10A ojordad för resten av lägenheten och den sista är antingen till spis eller fast inkopplad tvättmaskin/diskmaskin/etc. Mest troligt är att det är 2x16A till spis eftersom det är en vanlig typ av spis-anslutning för lägenheter.

Det är inte ens säkert att man märker om man tar bort en säkring till spisen eftersom spislampan i regel går på en av faserna, men om den andra fasen försvinner genom att man plockar ur säkringen så blir bara effekten lägre i vissa lägen.

tommib
Det är nästan garanterat inte något till spisen. Den har sin egen 20A säkring i position 1. Det är inte heller frågan om någon tvåfasmatning till något eftersom den där centralen med 99,9% sannolikhet är en enfascentral vilket omöjliggör det du pratar om.

Jag gissar reserv, eller möjligen förberett den där tvättmaskinen.

• Gilla
daggmus och 1 till
  • Laddar…
C c_olsson skrev:
Proppskåpet är 60-70 tal men användes så sent som under 80-talet så den kan vara från när renoveringen gjordes. Proppskåp från 20-30 tal är i regel svarta.

6A drogs i regel inte under 70-talet så det borde inte vara något mindre än 10A säkringar i detta skåp. 16A är typiskt för fast installerad spis eller tvättmaskin. Min gissning är att man vid ombyggnaden drog 1 fas 16A till spis, 1 10A jordat för kök och 1 10A ojordad för resten av lägenheten och den sista är antingen till spis eller fast inkopplad tvättmaskin/diskmaskin/etc. Mest troligt är att det är 2x16A till spis eftersom det är en vanlig typ av spis-anslutning för lägenheter.

Det är inte ens säkert att man märker om man tar bort en säkring till spisen eftersom spislampan i regel går på en av faserna, men om den andra fasen försvinner genom att man plockar ur säkringen så blir bara effekten lägre i vissa lägen.
Intressant! Alltid roligt att få lite mer fakta om sin lägenhet (eller proppskåp). Blev intresserad och får googla lite på gamla proppskåp nu ;) Men ja, den sista är nog till någonting som inte används i dagsläget.

Får man fråga panelen vad dessa svarta slitsar/hål i plåten har för funktion? Rökutsläpp?

Ventilation för att lindra ev varmgångar i de hempulade glappande anslutningarna tror du inte det? :)

För proffsen som inte orsakar varmgång kan de mindre användas för att fästa, snäppa i positionsmärkningar för grupper mm eller en hel list mot de små skruvhålen i ytterkant. Och de övre större i ytterhörnen kan du hänga ett täcklock i så du slipper se fronten.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ventilation för att lindra ev varmgångar i de hempulade glappande anslutningarna tror du inte det? :)
Fast jag tycker de är alldeles för små för att duga till ventilation av normal hempularvarmgång. :worried: Själv borrar jag alltid upp dessa till minst tio mm innan jag börjar hempula i centralen. :cool:

Redigerat:
tommib
Bara 10 mm? Det räcker ju inte för att kunna föra in fingret och känna om ledarna sitter fast.

tommib tommib skrev:
Bara 10 mm? Det räcker ju inte för att kunna föra in fingret och känna om ledarna sitter fast.
Du har inga småbarn tillgängliga? :cool::oops::crysmile:

Skaftet på en gaffel/matsked kanske går att använda för att känna efter? :thinking:

Inte klokt vad mycket nyttigheter jag lär mig här på forumet.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib
Alfredo Alfredo skrev:
Du har inga småbarn tillgängliga? :cool::oops::crysmile:
Jo, men du vet hur det är med barn. Man måste förklara så många gånger och ändå fattar de inte hur de ska göra. Ingen känsla för kvalitet, ingen yrkesstolthet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skaftet på en gaffel/matsked kanske går att använda för att känna efter? :thinking:
Fast passa dig för de med exempelvis svart bakelitskaft för de ger inte en fullgod kontroll på att anläggningen är korrekt spänningssatt! :worried:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.