Byggahus.se

Projektledning av timmerhus-flytt

1. KKJ
    Medlem Nivå 1
    Min hustru och jag har påbörjat en flytt av ett gammalt timmerhus där jag arbetar heltid med projektledning och nedmontering, huset är 1-2 veckor från att vara nedplockat.. Ingen av oss har någon nämnvärd tidigare erfarenhet av husbygge. Syftet med mitt deltagande är inte ekonomiskt utan handlar enbart om kunskapsinvestering inom hus och byggnadsvård.

Under hela processens gång har bygglovsenheten på kommunen, till vilken huset ska flyttas, konstant varit illvilligt inställda och varit direkt oförskämda mot oss. Vi har dock tänkt att så länge vi får igenom bygglovet så kan vi känna oss trygga i att vi kommer kunna slutföra bygget. Under tekniska samrådet gjorde dock bygglovsenheten en tvärvändning och berättade att de eventuellt kommer dra in vårt bygglov på grund av diverse skäl. Efter ett par veckor ringer de och säger att "vi kan köra vidare", som om det vore en axelryckning.

Vi överväger nu att avbryta hela byggprocessen då vi känner oss extremt osäkra på vad bygglovsenheten kan komma att göra hädanefter. Vi kan inte juridiken och de gängse reglerna, vilket innebär att vi rent rättsligt är chanslösa mot kommunen och deras resurser - om de vill fälla oss så tvekar jag inte på att de kommer att hitta ett fel som de kan hänvisa till.

Vår dröm är att uppföra ett timmerhus i gammal stil och hålla oss till så miljövänliga och långsiktigt hållbara metoder som möjligt, vilket är okonventionellt med tanke på hur byggbranschen ser ut idag. Ett okonventionellt bygge kombinerat med en illvillig kommun som sätter sig på tvären känns dömt att misslyckas om vi ska projektleda på egen hand. Därför överväger vi just nu att ta in en projektledare som kan lingot, reglerna och hantverket. Då uppstår genast ett antal nya frågor; går det att hitta en projektledare/byggherre som tar sig an denna typ av åtaganden (byggnadsvård, hållbart byggande, osv) för en rimlig peng? Vad kan det tänkas kosta i sådant fall? Med tanke på hur opålitliga entreprenörer verkar vara generellt inom bygg, hur mycket vågar man lita på en sådan projektledare?

Är det någon som har erfarenheter kring detta? Dela gärna med er i så fall, allt är av intresse. Tack!

2. Microkatten
    Medlem · Nivå 15
    Det låter som ett spännande projekt! Men oerhört tråkigt med kommunens agerande. Tyvärr saknas ofta kunskap och intresse när det gäller okonventionella eller traditionella byggnadssätt inom kommuner, men det kan också finnas en nyfikenhet om man har tur.

Har ni hört med landsantikvarien i regionen? De har ju kunskapen och förhoppningsvis också ett kontaktnät som kanske skulle kunna hjälpa till. Länsombudet i Svenska byggnadsvårdföreningen kan också vara en lämplig kontakt. I senaste numret av tidningen Gård och torp finns det listat flera arkitektkontor - bl.a. tre stycken i Södermanland - som säkert har god kunskap om bygglov för kulturbyggnader.

• Laddar…
  3. KKJ
    Medlem Nivå 1
    Tack! Jag ska kolla med lansantikvarien och även arkitektkontoren i Gård och torp. Även om man hittar någon seriös och duktig projektledare från dessa håll så krävs det ju även att denne har kompetens och engagemang nog att godkänna de olika entreprenörernas utförda arbete, särskilt om det ska ske på "okonventionellt" vis. Men om man hittar en projektledare med erfarenhet och ett kontaktnät med seriösa entreprenörer så kanske man kan känna sig lugn.