ktm525 skrev:
mats_o:23dB........det borde väl din ljudanläggning klara av att toppa? ;)
50 tum bakproj...fortfarande ingen biokänsla om du inte vill ha tv:n i knät, och att ha den i knät ser tungt ut..
tacka vet jag projektor, obegränsade möjligheter, bästa köpet någonsin kan bara rekomendera.
Snart kan man till och med köpa en högupplöst DLP för 10000kr.......
Håller helt med. Projektor ger en överlägsen bildupplevelse och det lilla fläktljudet är inte alls speciellt störande såvida man inte har väldigt lågt filmljud, och det har man inte. ;)

Tänk på att en stor TV, oavsett typ, kräver en BRA insignal.
Helst Satellit eller Boxer.
Signal bara från vanlig "analog" antenn ger inte tillräckligt bra bild.
En dålig (brusig) bild blir ännu sämre på en stor skärm.
Samt så ska man inte sitta för nära en stor skärm.
50" bör man sitta MINST 4-5 meter från.....

Goran 65:Håller med om det mesta men inte om avståndet till bilden.
Jag sitter 4,8m från min bild på 88 tum, säkert upplever vissa den för stor, men att det är dålig bild håller jag inte med om, det beror ju på vad du kör för proj, och inte minst vilken bildkvalite du kör in.kör själv Sonys HS 60 matad med HDMI, upplever bilden som riktigt bra, men saknar det lilla extra, hoppas på att uppleva det när "Blue ray" spelaren är på plats.

Goran65... VA???
Varför skulle man sitta 4-5 meter ifrån en 50"? Vad grundar du det på?

Det tar ju bort hela vitsen med en stor TV eller projektor.

En stor del av bio-känslan får du just för att bilden är stor. Finns ju ingen vits med att köpa 50" om du ändå inte utnyttjar ytan.

MatCan skrev:
Goran65... VA???
Varför skulle man sitta 4-5 meter ifrån en 50"? Vad grundar du det på?

Det tar ju bort hela vitsen med en stor TV eller projektor.

En stor del av bio-känslan får du just för att bilden är stor. Finns ju ingen vits med att köpa 50" om du ändå inte utnyttjar ytan.
för att med dagens tevesystem blir bilden kass om man sitter för när en stor teve.
4-5 meter är dock ngt överdrivet. men 50"plasma i en liten etta där du sitter 1 meter ifrån blir bara bra när du visar den för polarna avslagen. Kul oxå att se i butiker när folk går fram och kollar bilden på en 42:a som om deläste en bok och säger att det var väldigt va grynig bild det var ;D

Om du inte har ÄKTA högupplösning och sitter nära en STOR TV så ser du att bilden är uppbyggd av pixlar, inte snyggt.

Göran Tv, Sat och HiFi expert.

Tv, Sat och Hifi expert... Ja men då så :-)

Skämt åsido så tycker jag att du är helt ute och snurrar.

Men antar att det som så mycket annat är en väldigt subjektiv bedömning.

Jag har dock aldrig sett några problem, vare sig med bakprojektionstv, DLP projektor eller LCD projektor.

/Mattias vanlig dödlig

Mattias tänk så här:
Du har upplösningen 1280x1024 på din bildskärm till datorn.
Starta nu ett spel i upplösningen 800x600, INTE snyggt om du sitter nära skärmen eller hur.....

Samma gäller en stor TV skärm med dålig upplösning på bilden (typ vanlig TV antenn)
Dvs för att skärmen har hög upplösning innebär inte att bilden visas med högupplösning. Ju större skärm desto större är varje enskild pixel i skärmen , sitter du för nära så ser du helt enkelt varje enskild pixel på en stor skärm. Läs gärna de sista numren av tidningen Elektronikvärlden, där finns det en hel del intressanta artiklar i ämnet. Du hittar tidningarna i biblioteket.

Men visst är en stor skärm bra! Kör själv med 50" plasma. ;)

Sen om man vill köra plasma ,LCD eller projektor det är upp till var och en själv att bedömma vilket man tycker är bäst.

http://www.ev.se/index.3579.html
http://www.ev.se/index.3603.html?PHPSESSID=e1b6223bdc33a87f7c5eeda01c3ec32e
Göran

Det där hur väl pixlarna syns är inte alls sjävklart; beror på skärmteknologi och interpolationsteknik.

Göran:Jag har hört att man ska sitta 2-2,5 x bildbredden ifrån bilden??men då förutsätter man naturligtvis att man har en högupplöst bild och en bildkälla som klarar att visa detta.
Tycker man ska skilja på TV och BIO. Det optimala vore ju att ha en mindre skärm som visar tv, då behöver man enligt mig inte ha ngn superhögupplöst LCD eller så, utan ngn lågbudget som man lagom kan se Arne Weise på.
Sedan satsar man på en modell bättre proj som man kan se film på, kolla kort, spela spel på.

Göran. Jag förstår helt och hållet vad du pratar om. Det är inget magiskt för dig, men att man skulle sitta 5 m från en 50" skärm håller jag inte med om.

Sen så undrar jag vem som utnämt dig till expert på ämnet... Eller kan det vara så enkelt att du försöker övertyga mig genom att lägga till en lite småskum titel på dig själv? ;)

Expert och expert, men har sysslat med detta i ca 25 år.
Varit beta testare både på den analoga och digitala tiden på diverse hemelektronik produkter, så en hel del har man lyckats att lära sig.
JUst nu testar jag färglaser åt Samsung....

Göran ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.