76 758 läst ·
328 svar
77k läst
328 svar
Projektidé: Bygga egen laddbox till elbilen/laddhybriden
Ok jag kom aldrig så långtpacman42 skrev:
Om du tittar på länken till SAE J1772 I början så ser du på kopplingsschemat där att det enbart behövs en enda CE certifierad del förutom handskarna på kablarna och det är reläet. En elektriker får sätta ihop detta. Jag är inte längre certifierad (har inte jobbat i branschen på många år) men jag har en kompis som får stå för det.
2013 fällde ett företag med försäkring 31 stora granar för 5.700kr på min tomt. Allt på faktura. I somras tog vi ner den sista och alla jag ringde för att få jobbet gjort påpekade att det nu är rut för sådana jobb och att kostnaden landade på 3.000kr, där 1.500kr betalades av staten. På 5 år hade priset på trädfällning gått upp rejält....pacman42 skrev:
En politisk aspekt på detta: Är det inte lustigt att man i Sverige kan sälja en laddbox för 12000kr och få 6000kr betalda av staten som bidrag när ett rimligt pris på en laddbox borde ligga på ca 5000kr utan bidrag? Dessutom så får man halva priset på elinstallationen i bidrag också.
Det är ju inte de lågavlönade som har råd att köpa denna laddbox, vilket i sin tur gör att man tar skattepengar från de fattiga och ger till de högavlönade. De lågavlönade har inte ens råd att köpa en elbil eller laddhybrid, och dessa är ju också sponsrade av staten via skatterabatter.
Dessutom så känns det inte som att bidragen till laddboxar gör den nytta som de skall, de håller uppe priserna snarare än att prispressa dem. Så bidragen går till företagen som säljer boxarna istället för att gå till miljöarbetet. Det hade, om man skall ha bidrag alls, varit bättre att ge ett fast bidrag på låt säga 5000kr inklusive installation, då detta skulle skapa en prispress på laddboxarna. Dessutom så skulle det bli billigare för staten. Det känns som att det är vi väljare som blir lurade ännu en gång.
Edit: Personligen drar jag dock nytta av bidragen till hybridbilen, men i totalen så misstänker jag att jag betalar mer i skatter till bidrag som är missriktade än vad jag får tillbaka på just denna bil.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Med en plug-in hybrid med så små batterier räcker det gott och väl med en fas, kan du inte ladda med 220v i väggen? Eller vill du ha snabbladdare?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Skall du inte börja med att dra fram 3G2,5 och sätta ett CEE uttag?pacman42 skrev:
Prislappen på en transformator från 400V till 230V med 3,7kVA avskräcker. Jag får nöja mig med att begränsa laddning när elförbrukningen i övriga huset är hög (baserat på min avläsning av elmätarens blinkningar).
I praktiken så får jag en luftvärmepump för de pengarna, vilket skulle minska belastningen tillräckligt på den fas jag laddar bilen. Jag funderar ändå på en efter denna sommaren.
Det innebär hur som helst att jag måste mata med 16A från elcentralen, vilket jag skulle slippa med 400V (har 3G1,5 framdraget idag).
Nej, Outlander pratar inte CEE, men jag skall dra fram det ändå då min egna laddbox skall ha en 16A CEE-handske för att inte vara fast monterad. Detta ger även möjlighet att ladda med laddsladden som följde med bilen (via CEE-Schuko-adapter). För ögonblicket laddar jag via 10A uttag i garaget (som kommer direkt från centralen) och en förlängningssladd. Stickproppen blir ljummen, men inte mer än så.
3x2,5 EKK kommer att installeras. Frågan är bara på vilken grupp den skall läggas. Två faser går till spishällen, så den enda fas som går till ugnen är nog den som är lägst belastad i huset. Men det hjälper inte om frånluftspumpen slår till elpatronen med 16A per fas.
3x2,5 EKK kommer att installeras. Frågan är bara på vilken grupp den skall läggas. Två faser går till spishällen, så den enda fas som går till ugnen är nog den som är lägst belastad i huset. Men det hjälper inte om frånluftspumpen slår till elpatronen med 16A per fas.
Nu är J1772-handsken typ1 beställd med 4m kabel. Blev £60 för den inklusive frakt. Blev billigt då jag hittade den begagnad i England.
Elektroniken inklusive ESP (NodeMCU Mini) har jag redan hemma, annars finns strödelar på Kjelle. Några 12V nätagg ligger och väntar också, brukar spara på nätagg om de blir över när elektronik återvinns (kastas alltså). Trådlöst relä har jag ett liggande, börjar med att använda det medan jag bygger i alla fall. Byter nog ut det senare när jag är klar med bygget. Under utvecklingen så kan jag ju styra det manuellt till och med. Det är ju bara en säkerhets-feature att det finns ett relä på inkommande kraft till bilen.
Ja, nu är projektet uppstartat på riktigt, eftersom den dyraste delen är på väg.
Elektroniken inklusive ESP (NodeMCU Mini) har jag redan hemma, annars finns strödelar på Kjelle. Några 12V nätagg ligger och väntar också, brukar spara på nätagg om de blir över när elektronik återvinns (kastas alltså). Trådlöst relä har jag ett liggande, börjar med att använda det medan jag bygger i alla fall. Byter nog ut det senare när jag är klar med bygget. Under utvecklingen så kan jag ju styra det manuellt till och med. Det är ju bara en säkerhets-feature att det finns ett relä på inkommande kraft till bilen.
Ja, nu är projektet uppstartat på riktigt, eftersom den dyraste delen är på väg.
Tl;DR
Ville bara inflika att numera krävs enligt detta forums favorit verk ESV en JFB typ A för laddboxar. Dvs dyrt oavsett om man gör den själv eller ej...
Ville bara inflika att numera krävs enligt detta forums favorit verk ESV en JFB typ A för laddboxar. Dvs dyrt oavsett om man gör den själv eller ej...
Dom har ju i princip inte tagit betalt för jobbet utan bara för maskinparken och framkörningen.Buford skrev:
2013 fällde ett företag med försäkring 31 stora granar för 5.700kr på min tomt. Allt på faktura. I somras tog vi ner den sista och alla jag ringde för att få jobbet gjort påpekade att det nu är rut för sådana jobb och att kostnaden landade på 3.000kr, där 1.500kr betalades av staten. På 5 år hade priset på trädfällning gått upp rejält....![]()
Det har jag redan i huset, om det nu inte är så att man måste ha en separat JFB för elbilen? Det har jag inte läst någonstans. Det finns bra information här om själva elinstallationen:Eurotester skrev:
- https://www.elinstallatoren.se/inne...-vill-missa-nar-du-installerar-laddstationer/
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Kolla så den är all-ströms kännande, det är nytt för 2018. De normala är att det är en endast AC.pacman42 skrev:
Du kanske skrev fel eller så här du fel för dig då det är typ B i de fallen. Typ A är standard som används i alla normalinstallationer och har inget anmärkningsvärt pris.Eurotester skrev:
Och är det något man i de här fallen kan överväga är det att lägga enskild parallell JFB mot laddningen och inte ha andra delar under den.
Detta är en del av dagens helt missriktade "miljöpolitik"pacman42 skrev:
En politisk aspekt på detta: Är det inte lustigt att man i Sverige kan sälja en laddbox för 12000kr och få 6000kr betalda av staten som bidrag när ett rimligt pris på en laddbox borde ligga på ca 5000kr utan bidrag? Dessutom så får man halva priset på elinstallationen i bidrag också.
Det är ju inte de lågavlönade som har råd att köpa denna laddbox, vilket i sin tur gör att man tar skattepengar från de fattiga och ger till de högavlönade. De lågavlönade har inte ens råd att köpa en elbil eller laddhybrid, och dessa är ju också sponsrade av staten via skatterabatter.
Dessutom så känns det inte som att bidragen till laddboxar gör den nytta som de skall, de håller uppe priserna snarare än att prispressa dem. Så bidragen går till företagen som säljer boxarna istället för att gå till miljöarbetet. Det hade, om man skall ha bidrag alls, varit bättre att ge ett fast bidrag på låt säga 5000kr inklusive installation, då detta skulle skapa en prispress på laddboxarna. Dessutom så skulle det bli billigare för staten. Det känns som att det är vi väljare som blir lurade ännu en gång.
Edit: Personligen drar jag dock nytta av bidragen till hybridbilen, men i totalen så misstänker jag att jag betalar mer i skatter till bidrag som är missriktade än vad jag får tillbaka på just denna bil.
Med mp vid styret lär vi aldrig få en riktig "miljöpolitik", de är en samling politiska dilettanter som gör sig breda och bluffar folket med plakatpolitik och totalt meninglösa åtgärder.
(typ subventionerade elcyklar, där vi redan sett en omfattande brottslighet)
Men vi får vad vi röstar för...