Projektidé: Bygga egen laddbox till elbilen/laddhybriden

20k läst  174 svar

  1. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag har köpt mig en Mitsubishi Outlander och är häpen över priserna på laddboxar. Så naturligtvis funderade jag på vad som krävs för att bygga en egen. Jag hittade specen på Wikipedia, så med denna länk som grund så kan man bygga sin egen uppkopplade laddbox för runt 1500kr, istället för att betala 12000kr (om man vet vad man gör vill säga, jag rekommenderar ingen att göra detta om de inte är kunniga i el):
    - https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
    OK, du får inget bidrag från staten, men...

    Dessutom så finns det en som redan byggt en med Arduino (men det upptäckte jag inte förrän jag redan börjat skissa på min egen design):
    - https://www.instructables.com/id/Arduino-EV-J1772-Charging-Station/

    Det blir nog ett vinterprojekt att bygga en laddbox baserat på en ESP8266 (NodeMCU) istället. Denna har till och med PWM inbyggt på sina "analoga" portar (analogt är nämligen på denna CPU en PWM-fyrkantvåg, defaultfrekvensen är till och med 1kHz även om den går att ändra). Notera i kommentarerna till Arduino-projektet att man inte behöver skicka -12V, men det hade jag naturligtvis redan räknat ut baserat på att det sitter en diod som första komponent i bilen så det var min tanke att testa med detta först... ;-)

    Det fina med att bygga en egen är att jag utifrån elmätaren jag har i min hemautomatisering då dynamiskt kan styra laddströmmen så att den inte får huvudsäkringarna att lösa ut. Jag kan också styra den via ett Webbinterface från mobiltelefonen (jag kör VPN till hemmet). Detta kan bli ett riktigt roligt projekt!

    Tanken är att jag skall ha en 16A CEE-handske på ena sidan boxen och en 4m kabel med Typ1-handske på andra sidan. Den sistnämnda kan fås för dryga tusenlappen (inklusive PostNords avgifter) från Kina. En komplett 16A laddkabel fås för $150+avgifter (där frakten låg på mindre än $6) från Kina vilket också är väldigt billigt jämfört med priserna i Sverige (jag har inspekterat kretskorten och de är bra isolerade, man har till och med olika kretskort för likström och kraft).

    Någon som vet vilket relä man bör ha till detta så att man inte riskerar att ha sönder bilen? Ett 25A relä för DIN-skena borde fungera tycker jag i alla fall. Denna krets är ju inte kopplad till elektroniken i övrigt, vilket gör att elsäkerheten i praktiken enbart beror på hur bra reläet är. Jag tänker mig att ha elektroniken i en helt separat låda bredvid nämligen.

    Någon som har några tips och tankar runt detta?
     
    • Laddar…
  2. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag skulle ju faktiskt kunna stoppa in ett trådlöst styrt relä istället för att styra reläet med signalen från bilen också, då behöver jag inte alls oroa mig för att koppla ihop bilens elektronik med starkströmmen. Det finns ju färdiga som stöder enfas 16A som inte kostar så mycket. Och som av en händelse så har jag faktiskt ett sådant liggande oanvänt hemma. Då har jag inga som helst problem med kapslingen heller.

    Hinner dock inte starta med projektet den närmsta månaden, huset och trädgården kräver en del nu på hösten.
     
    • Laddar…
  3. W
    Medlem · Nivå 5
    Spännande projekt!
     
    • Laddar…
  4. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja! Dito. Fråga: Ställs det några säkerhetskrav på releät? Jag kan inte se det när jag tänker lite snabbt, men jag har haft fel förr.
     
    • Laddar…
  5. P
    Medlem · Nivå 10
    Elektronikkretsen som styr reläet från bilen skall sköta säkerheten utifrån bilens perspektiv. Det enda är att reläet måste vara ordentligt säkert konstruerat så att exempelvis bränning av kontaktytorna med värme som resultat inte gör så att 230V kan leta sig in på svagströmssidan.
     
    • Laddar…
  6. P
    Medlem · Nivå 10
    En politisk aspekt på detta: Är det inte lustigt att man i Sverige kan sälja en laddbox för 12000kr och få 6000kr betalda av staten som bidrag när ett rimligt pris på en laddbox borde ligga på ca 5000kr utan bidrag? Dessutom så får man halva priset på elinstallationen i bidrag också.

    Det är ju inte de lågavlönade som har råd att köpa denna laddbox, vilket i sin tur gör att man tar skattepengar från de fattiga och ger till de högavlönade. De lågavlönade har inte ens råd att köpa en elbil eller laddhybrid, och dessa är ju också sponsrade av staten via skatterabatter.

    Dessutom så känns det inte som att bidragen till laddboxar gör den nytta som de skall, de håller uppe priserna snarare än att prispressa dem. Så bidragen går till företagen som säljer boxarna istället för att gå till miljöarbetet. Det hade, om man skall ha bidrag alls, varit bättre att ge ett fast bidrag på låt säga 5000kr inklusive installation, då detta skulle skapa en prispress på laddboxarna. Dessutom så skulle det bli billigare för staten. Det känns som att det är vi väljare som blir lurade ännu en gång.

    Edit: Personligen drar jag dock nytta av bidragen till hybridbilen, men i totalen så misstänker jag att jag betalar mer i skatter till bidrag som är missriktade än vad jag får tillbaka på just denna bil.
     
  7. S
    Medlem · Nivå 8
    Mycket intressant (y)
     
  8. C
    Medlem · Nivå 10
    Kul grej! Jag köpte en Halobox från Chargeamps och laddar med 16A. Jag misstänker att teknikhöjden inte är så vansinnigt hög på den boxen.

    Lite inspiration från EVtun som säljer en laddbox som utnyttjar 2 faser (eller snart 3) och transformerar upp dem till 250V för att sedan slå ihop dem till en fas. Detta beror på att de flesta bilar klarar bara matning av en fas på AC. För Outlander PHEV skippar han förbalansering och lägger den i slutet istället.
    https://evtun.com/chargers/accelerate-your-home-charging-home-charging-explained.html
     
  9. P
    Medlem · Nivå 10
    Intressant att använda tre faser för att mata en fas, detta hade varit något för alla laddboxar att stödja. Nu handlar ju detta om kraftelektronik vilket inte är något jag rekommenderar någon att göra hemma dock (även om det är ytterst enkelt att konstruera en sådan omvandlade med de kunskaper jag avskaffade redan på gymnasiet). Jag kan lägga till att orsaken till att de flesta bilar bara laddar med en fas är att man med 115V och två faser har faserna 180 grader från varandra (till skillnad från våra tre faser 120 grader från varandra) vilket gör att man med två faser 115V får 230V, dvs man behöver inte bygga olika lösningar för olika länder.

    Jag förstod dock inte hur han lurade Outlander att lägga förbalanseringen efter huvuddelen av laddningen, detta hade varit intressant för mig också.
     
  10. C
    Medlem · Nivå 10
    Den här firman har sitt ursprung i trimboxar för dieslar så de är mästare i att läsa ur signaler och states från ECUer mm och att tweaka dem.
    https://vtechtuning.eu/welcome.html
     
  11. P
    Medlem · Nivå 10
    Jo, jag förstod det iom att de säljer en "EV only"-modul till äldre Outlanders som saknar denna. Det jag funderar på är hur de kan styra detta med J1772-signaleringen som inte innehåller något liknande, men de kanske har en modul inne i bilen också?
     
  12. GK100
    Medlem · Nivå 19
    Det rimligaste tycker jag är att du använder ett konventionellt relä styrt via logiken för till/frånkoppling och inget manövrerat andra vägar som trådlöst etc. Ett normalt vettigt relä som fyller alla krav där är ingen guldklimp direkt.

    Blir intressant att se hur det utvecklas med ditt bygge. Det är ju som sagt vansinniga priser på något väldigt simpelt i de här fallen. En omformare för att utnyttja fler faser till enfasladdningen och då enkelt kunna köra tex 32 A mode vore ännu bättre som lite DIY projekt.
     
    • Laddar…
  13. L
    Medlem · Nivå 9
    Hur gör man enkelt 2 (el 3) fas 16 A till 1 fas 230V / 32A ????

    Man måste först likrikta till DC och sedan omforma tillbaka till en-fas AC . Det är inte enkelt. Inte billigt.
     
  14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Roterande omformare åt folket!

    ;)
     
  15. P
    Medlem · Nivå 10
    400V till 230V klarar man av att göra med kraftelektronik. Summan av två 230V sinusvågor med 120 graders förskjutning är en 400V sinusvåg (förskjuten 60 grader). Denna kan man sedan tvinga ned till 230V genom styrning med krafttransistorer. Med detta så har man fått en 230V sinusvåg som tar strömmen från två olika faser vilket gör att man får 8A var från två faser när man nyttjar 16A på den genererade fasen. Detta förutsätter dock att man har rätt kapsling då "nollan" i anslutningen kommer att ha en flytande spänning mot jord. Är inte helt övertygad att detta är så lämpligt i matningen till batterierna i en bil exempelvis, men det är ganska lätt att bygga. Inte billigt dock, inte när det skall klara höga effekter. Men kraftelektronik för lägre effekter får ju plats i en liten USB-laddare till mobiltelefonen och den kostar inte mycket.

    Men som sagt var, jag rekommenderar ingen att bygga med kraftelektronik hemma. Är man inte duktig på detta så kommer det att gå dåligt, det finns stor risk att det går riktigt illa till och med.
     
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: