Samlar du så fort så kan du nog klara dig. Men man vet aldrig med störningar.
Angående hur JFB som detekterar DC så tror jag mig sett en bild av ett LEM-don (eller något annat märke givetvis), där man dels HP-filtrerar för AC och dels LP-filtrerar för DC. Sensorn mäter precis som en vanlig JFB summan av strömmar för N+L1+L2+L3.
Men märk väl att detta är vad jag tror, kan vara helt fel!

Eller så köper man den färdiga JFB för 1500kr som jag länkade tidigare och så stoppar man in den i centralen...

S STB skrev:
Hur mäter man egentligen en DC komponent i en jordfelsbrytare typ B?. Pacmans sätt fungerar säkert, men det låter som en utmaning att få det någorlunda exakt och tillförlitligt. Dessutom får man ju inte alstra för mycket värme om det skall sitta i en elcentral.
Du kan kolla tråden där en JFB typ B plockas i delar och lite allmänt kring den diskuteras. I det fallet är det en princip snarlikt transduktorns som används, en mycket robust och säker metod om man har rätt material och utförande på kärnan. Den i tråden är även byggd enligt norm så att den är spänningsoberoende för det skydd typ A bidrar med och därför utförd med dubbla kärnor en konventionell A och tillägg med en B som är beroende av en viss nätmatning (< 50 V för att klara kraven).

Generellt finns inget krav på hur man löser DC detekteringen bara normen uppfylls med sina typvärden. Men i praktiken är ovanstående princip vanlig på B-brytarna. En annan är att man mäter med ett hallelement i en öppen kärna och antingen utvärderar signalen direkt eller betydligt bättre lägger den i en reglerloop med klassisk kompensationsmätning (reglerar mot nollutslag från sensorn) så man kommer från avdrifter, offset, olika andra beroenden av omgivningen, jordmagnetiska fältet osv. Ett tredje förekommande sätt är att analysera en inmatad svag magnetiseringsström och utvärdera hur distorderad den blir pga att man inte svänger kring origo med B/H karaktäristiken vid DC offset utifrån.

De två senare kräver mer elektronik och signalbehandling den första bara en oscillator som kan byggas så robust man behöver på ett enkelt sätt.

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så köper man den färdiga JFB för 1500kr som jag länkade tidigare och så stoppar man in den i centralen...
Bättre du skaffar typen EV för knappt dubbla och sätter bara mot laddningen när du skaffar trefasdoningar om du inte utvecklar dina lådor vidare. Om man ens ska bry sig om annat än en egen A-typ i den avgreningen också. Behåll de vettiga väl beprövade A i vanliga installationernas skydd där de gör nytta och koppla inte de potentare laddarna nedströms dem så är det inte mycket att orda om sen. Ja förutom i videoklipp från IN mfl.

En del kan man göra själv bara för det är roligt. Dock i detta fall kan jag tycka att det finns en poäng med att mäta upp DC komponenten än att bara bryta vid ett givet värde.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Visst är det roligt men ska man ta det på allvar ska det ju gå ut på en skyddsfunktion eller i fallet typ EV skydda en överliggande skyddsfunktion. Att mäta med en shunt i PE ger knappast så mycket i det avseendet. Och vad ser du för fall där det är aktuellt, vilka fel ska vi dra upp där det kommer till sin rätt i de här fallen?

Jag uppskattar och har följt TS tråd och bygge här och på sistone kanske det glidit OT med annat än snittet för styrnning/koppling av laddströmmen. Men att utöka bygget med en mer regelrätt mätning av DC vore ju ytterligare ett stort plus kanske lite hög insats bara som sido/hobbyprojekt.

Hur går det för dig har du tittat/hittat något mer på denna fronten?

Jag gillar att se trender.
Kommer bygga enligt smartEVSE och vid tillfälle lägga till DC mätning. Ansluter direkt vid inkommande.

Redigerat:
Även hembyggda laddboxar är bidragsberättigade om de uppfyller förordningen. Skicka in BOM med prislista.

Hade kontakt med berörd myndighet idag.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L L-E skrev:
Även hembyggda laddboxar är bidragsberättigade om de uppfyller förordningen. Skicka in BOM med prislista.

Hade kontakt med berörd myndighet idag.
Intressant, kan du berätta mer?

Upfyller din box dessa krav. "är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3." Så är den bidragsberättigad.

Ovan är svaret från naturvårdsverket

Redigerat:
L L-E skrev:
Upfyller din box dessa krav. "är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3." Så är den bidragsberättigad.
Då får jag bygga en till då, min är bara typ-1 med sladd. Har faktiskt funderat på att bygga en till ändå, detta för att ha en med ett uttag av Typ-2 och minimera designen (funderar på att bygga den i ett rör med CEE-propp på ena sidan och Typ-2-uttag på andra sidan). I den första var ju alla komponenter tilltagna i överkant för att garanterat inte orsaka svår felsökning eller konstigt beteende. Nu har jag ju erfarenhet.

Måste bara kolla vad de menar med "är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad". Detta kan jag ju lösa med en rimlig noggrannhet (efter inställning) genom att bygga på strömtransformatorerna som jag har hemma, men frågan är hur de vill att jag skall lösa det...

Förbered är lagomt oprecist formulerat. En display som meddelar hur många kWh man har laddat samt en skylt bredvid som talar om pris per kWh samt ett swish nummer på skylten.

En sparbössa är nog oxå ok

• Haha
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då får jag bygga en till då, min är bara typ-1 med sladd. Har faktiskt funderat på att bygga en till ändå, detta för att ha en med ett uttag av Typ-2 och minimera designen (funderar på att bygga den i ett rör med CEE-propp på ena sidan och Typ-2-uttag på andra sidan). I den första var ju alla komponenter tilltagna i överkant för att garanterat inte orsaka svår felsökning eller konstigt beteende. Nu har jag ju erfarenhet.

Måste bara kolla vad de menar med "är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad". Detta kan jag ju lösa med en rimlig noggrannhet (efter inställning) genom att bygga på strömtransformatorerna som jag har hemma, men frågan är hur de vill att jag skall lösa det...

All elektronik blir bättre med blåa ljusdioder

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det fixar jag på under femtom minuter, säg en timme då det säkert jävlas lite. Ett par ändringar i vad jag skriver ut på displayen och så source:ar jag in koden och hårdvaran från prototypen på min elmätare med strömtransformatorn. Noggrannhet har de ju inte sagt något om...

• Gilla
L-E
  • Laddar…
L L-E skrev:
All elektronik blir bättre med blå ljusdioder
Det är därför jag har en blå OLED-display på min...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.