76 758 läst ·
328 svar
77k läst
328 svar
Projektidé: Bygga egen laddbox till elbilen/laddhybriden
Jo, jag syftade bara på att jag hade dubbel säkerhet. Både enfas, samt CEE. Dvs ingen kan hävda att min box inte följer reglerna i alla fall.
Rörande de röda 16A/32A trefas CEE så finns det inga krav på dem heller, men jag antar att man tänker sig att det är så få sådana boxar...
Rörande de röda 16A/32A trefas CEE så finns det inga krav på dem heller, men jag antar att man tänker sig att det är så få sådana boxar...
Kanske är det oro kring att det kommer laddare i varje hem som i sin tur kan leda till problem i en tänkt framtid. Om det är det som är tanken torde en enstaka laddare som inte följer standarden vara ett problem.pacman42 skrev:
Kan inte se att denna har en Typ B inbyggd
https://evconnect.se/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v
Varifrån kommer detta? Jag har inte sett någon sådan inskränkning. Varken att det inte behövs för enfas eller att det inte behövs för stickproppsanslutna. Den stickproppsanslutna enfasladdare som följde med min bil är märkt att den har skydd mor DC-läckström.pacman42 skrev:
Jag förstår det. Och min uppfattning är att det krävs av en stickproppsansluten laddare att den har inbyggt jordfelsbrytare typ B eller typ A i kombination med separat övervakning av DC-läckström. Jag får det till att du hävdar att det endast gäller fast anslutna. Var har du hittat den begränsningen?
Där står det bara om den fasta anläggningen. Min uppfattning är att en stickproppsansluten laddare måste ha funktionen inbyggd eftersom det inte går att ställa krav på vilket uttag den skall kopplas i.