Kravet på typ B finns bara för fast installerade laddboxar, vilket antyder att det bara är giltigt för trefas.

pacman42 pacman42 skrev:
Kravet på typ B finns bara för fast installerade laddboxar, vilket antyder att det bara är giltigt för trefas.
hur går det då om man kopplar in den via ett CEE?

L L-E skrev:
hur går det då om man kopplar in den via ett CEE?
Precis. Jag har CEE enfas 16A på min box...

pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Jag har CEE enfas 16A på min box...
CEE finns väl oxå som 5-poliga

Jo, jag syftade bara på att jag hade dubbel säkerhet. Både enfas, samt CEE. Dvs ingen kan hävda att min box inte följer reglerna i alla fall.

Rörande de röda 16A/32A trefas CEE så finns det inga krav på dem heller, men jag antar att man tänker sig att det är så få sådana boxar...

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, jag syftade bara på att jag hade dubbel säkerhet. Både enfas, samt CEE. Dvs ingen kan hävda att min box inte följer reglerna i alla fall.

Rörande de röda 16A/32A trefas CEE så finns det inga krav på dem heller, men jag antar att man tänker sig att det är så få sådana boxar...
Kanske är det oro kring att det kommer laddare i varje hem som i sin tur kan leda till problem i en tänkt framtid. Om det är det som är tanken torde en enstaka laddare som inte följer standarden vara ett problem.

Kan inte se att denna har en Typ B inbyggd

https://evconnect.se/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

pacman42 pacman42 skrev:
Varifrån kommer detta? Jag har inte sett någon sådan inskränkning. Varken att det inte behövs för enfas eller att det inte behövs för stickproppsanslutna. Den stickproppsanslutna enfasladdare som följde med min bil är märkt att den har skydd mor DC-läckström.

Vad jag syftade på var krav på jordfelsbrytare.

Kollade upp reglerna från 2017. Reglerna gäller vid nyinstallation. Detta innebär att det i praktiken enbart kommer att gälla fast installerade laddboxar.

Jag förstår det. Och min uppfattning är att det krävs av en stickproppsansluten laddare att den har inbyggt jordfelsbrytare typ B eller typ A i kombination med separat övervakning av DC-läckström. Jag får det till att du hävdar att det endast gäller fast anslutna. Var har du hittat den begränsningen?

oaktat regler räddar typ b liv?

Där står det bara om den fasta anläggningen. Min uppfattning är att en stickproppsansluten laddare måste ha funktionen inbyggd eftersom det inte går att ställa krav på vilket uttag den skall kopplas i.

För att godkännas efter att reglerna ändrats i så fall. Det finns ju inte retroaktiva krav.

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
priset är mer realistiskt än hager's variant. Fick oxå ett pris från Riga på en malmbergs för 80 euro. Om detta stämmer köper jag dylik. Är fortfarande nyfiken på om Typ B är nödvändigt eller om det bara är ett ytterligare sätt att pungslå konsumenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.