Ok, så Man behöver alltså inte typ B för enfasladdare...

Inte I teorin i alla fall...

Nu gav jag upp rörande leveransen av laddsladden med typ1-kontakt. Har nu beställt en ny från en annan leverantör. Den första leverantören har lovat att skicka mig en laddsladd gratis pga allt strul, men jag har fortfarande inte fått igen alla utlägg för returen av den felaktigt sända sladden och har anmält säljaren till eBay för att de skall ta tag i frågan nu. Jag räknar inte med någon sladd därifrån längre. Får jag helt plötsligt två sladdar så får jag väl bygga en till laddbox... :-)

Jag har fått mina strömspolar och kan nu börja bygga en strömmätare för alla mina tre faser samt för laddaren. Har insett att jag kan få en hög samplingshastighet på en ESP8266 om jag använder SDK:et till processorn istället för Arduinos funktioner. Det blir bra för då kan jag räkna ut medelströmmen genom att bara ta medelvärdet på alla mina "likriktade" samplingar (negativa värden tar jag bort minuset på) och multiplicerar detta med 1.11. Detta skall ge medelspänningen (RMS) för mitt motstånd som jag då kan översätta till en ström. Iom att jag har hittat ett sätt att mäta med hög frekvens så är det rätt lätt att mäta tre faser plus laddaren med tillräckligt hög noggrannhet från en och samma ESP8266.

Men innan jag bygger elmätaren så skall bara felsöka IoT-övervakningen på elpannan (IVT490 via debugport) först, den gav upp igår men även elpannan har betett sig lite konstigt så vi får se vad som kan vara fel fel där. Den har fungerat oklanderligt i ett år nu, så det är knappast min kod i alla fall. Men det kan ju vara lite av varje...

Jag läser nyfiket om ett chip jag aldrig använt. Är det detta?
https://www.espressif.com/sites/default/files/documentation/0a-esp8266ex_datasheet_en.pdf

Jag får det till att bara vara en kanal på AD-omvandlaren. Skall du ha någon extern AD-omvandlare?

Vet du hur ful ström laddaren drar? Jag hade föreställt mig att den inte alls är sinusformad. Men noggrannheten med att bara mäta likriktade medelvärdet kanske är nog för dina syften.

A Avemo skrev:
Jag läser nyfiket om ett chip jag aldrig använt. Är det detta?
[länk]

Jag får det till att bara vara en kanal på AD-omvandlaren. Skall du ha någon extern AD-omvandlare?

Vet du hur ful ström laddaren drar? Jag hade föreställt mig att den inte alls är sinusformad. Men noggrannheten med att bara mäta likriktade medelvärdet kanske är nog för dina syften.
Just precis den kretsen är det, även om jag har den på ett kort som kallas "NodeMCU mini D1".

Precis som du skriver så har den bara en ADC, men genom att styra fyra olika transistorer så har jag tänkt ha fyra olika analoga källor som jag muxar in. Jag styr transistorerna med digitala ut-portar. Det är också orsaken till att jag behöver högre läsfrekvens då jag skall hinna läsa på fyra parallella kanaler (4x så många läsningar). 1.11 ggr medelvärdet skall ge den effektiva ström som amn har, bara man har tillräckligt många sample och inte läser med en frekvens som är en multipel av den signal man skall läsa in. Det är till och med så att jag nog får ett bättre värde på detta viset än vad man får i de beräkningar som jag sett andra göra då det letar reda på toppströmmen och multiplicerar med 0.707. Jag fångar upp alla former av störningar på sinusvågen också, bara jag har tillräckligt många sampel. Jag tänker mig att mäta under åtminstone en sekund åt gången på varje fas när jag räknar ut strömmen.

Billiga multimetrar fungerar på det viset du beskriver. Mäter det likriktade medelvärdet och anpassar skalan till vad RMS-värdet blir om det är en sinusformad ström eller spänning. Så principen är högst användbar. Men om strömmen inte är sinusformad så blir resultatet troligen fel oavsett samplingsfrekvens. Det finns andra kurvformer som har samma förhållande mellan likriktat medelvärde och RMS-värde. Men man kan inte räkna med det. Är det inte sinusform på kurvan är det bara tur om man får rätt resultat. Sedan kanske det ändå blir bra nog för din tillämpning.

Att leda analoga signaler genom en transistor låter inte heller som den noggrannaste metoden. Vad tänkte du dig för transistor, och kopplad hur? Du bör väl ha ett lågpassfilter på signalen också?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Gott nog för min tillämpning är det definitivt.

Rörande transistor så får det nog bli en CMOS då den nog ger relativt lite påverkan. Har inte bestämt vilken modell ännu, hänger på vad som finns i lådorna hemma. ADCn mäter 0-1V, så det får bli en pull-down transistor till en basnivå på 0,5V. Borde vara rätt lätt att få till.

Noggrannheten är ju inte jätteviktig, men den lär vara bättre än för de andra lösningar som jag sett göra samma sak då de gått på ännu enklare beräkningar och lösningar.

Kan du inte sampla, kvadrera, summera och dra roten på summan direkt? Blir ganska RMS.
Hur menar du dra ner till 0,5 V? Referensen för signalerna är väl 0,5 V? Sedan en Fet från varje mätpunkt rätt in till adc. Eller kopplingskondensator och biaseringsmotstånd då det ändå är AC.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Det avgörande för om och när säkringen löser är huvudsakligen en exponentiellt viktad integral av den kvadrerade momentanströmmen. För att komma så nära detta som möjligt bör du som kristo säger kvadrera dina samples innan du gör något med dem.

För att få flera kanaler föreslår jag en färdig analog MUX krets. Kan inte kosta mer än någon tia. Hur har du tänkt att "likrikta"? Jag frågar eftersom du med banal likriktning får ett fel p.g.a. diodframspänning. Enklast kanske är att mata strömtrafos med halva matningenspänningen och sampla helt utan likriktning (likriktning i programvara så att säga).

Edit: Och i så fall lägger du halva matningsspänningen direkt på en fjärde ingång på muxen, så att programmet kan läsa av "noll-referens-nivån".

Redigerat:
Likriktning görs i CPUn, dvs ABS(value). Då mätområdet på ADC i Esp8266 är 0V till 1V så behöver jag lägga nollan på mätspänningen på 0,5V. Sedan tar man detta värde - 512 (0,5V) och sedan ABS på det.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Yes, det var så jag menade. Och editen avsåg att man kan lägga "nollan" på ungefär halva om man även mäter nollan på en fjärde muxingång och drar ifrån den.

Och i stället för ABS föreslår vi alltså kvadraten.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag kan förresten meddela att igår dök äntligen min typ1-kabel upp med posten, detta efter att den varit spårlöst försvunnen i hanteringen i två veckor. Tack för det PostNord (den hade ju lämnat England för två veckor sedan). Jag bad PostNord kolla upp när de hade fått paketet, de hade haft det i två veckor i sina system, men de hade ingen aning om vart det varit.

Naturligtvis så hade jag hunnit beställa en ny några minuter innan. Vi får se om min cancel på den ordern gick igenom, annars blir det två kablar som sagt...

Har redan börjat skruva ihop allt i min lilla åtta modulers normkapsling. För elanslutningen valde jag en övergångskabel från enfas CEE 16A till Schuko. Jag klippte av Schukon då övergångskabeln kostade samma som att köpa ett separat uttag och 1m kabel, dessutom så kom jag undan en del arbete också. Det blir trångt, men allt kommer att få plats.

Löste problemet med min ESP på FLVP igår också, det visade sig att IVT490 matar 5V under rätt många sekunder (mer än 15s i alla fall) efter att den stängts av, så jag behövde lossa på 5V direkt på NodeMCUn, då bootade den om fint och allt fungerade igen. Det är ett bekymmer detta med att man får underspänning på IoT-prylarna ifall ett strömavbrott inte är tillräckligt långt, det leder gärna till att de parkerar i ett hörn (här finns det förbättringspotential, varför har jag inte byggt in en watchdog till den?). Originalfelet här var troligen dock någon form av minnesläcka i själva processorn. Eftersom elpannan tydligen matar 5V (om än minskande) under rätt lång tid så har nog inte denna CPUn bootat om sedan förra året någon gång då vi inte haft några långvariga strömavbrott (mer än 10s ungefär) sedan jag monterade den på elpannan. Jag får kolla senare i koden om jag har någon bugg pga en wrap-around som kommer efter ett knappt år. Slutar nog med att man lärt sig något nytt ännu en gång. :D

Edit: Naturligtvis så finns det en watchdog i ESP8266:
- https://mongoose-os.com/blog/esp8266-watchdog-timer/
Ytterligare lite generell kod som måste ingå i alla projekt alltså...

Pen Pen skrev:
För att få flera kanaler föreslår jag en färdig analog MUX krets. Kan inte kosta mer än någon tia.
Precis. De är helt rätt här med så långsamma signaler, och de kostar inte många kronor alls.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. De är helt rätt här med så långsamma signaler, och de kostar inte många kronor alls.
Förutom att jag inte hittat dem billigt någonstans. Har någon ett tips om vart jag får en billigt (glöm inte frakten) med kort leveranstid så är jag idel öron...

A Avemo skrev:
Men om strömmen inte är sinusformad så blir resultatet troligen fel oavsett samplingsfrekvens. Det finns andra kurvformer som har samma förhållande mellan likriktat medelvärde och RMS-värde. Men man kan inte räkna med det. Är det inte sinusform på kurvan är det bara tur om man får rätt resultat. Sedan kanske det ändå blir bra nog för din tillämpning.
Ja, fast det fina i kråksången här är ju att man samplar vågformen, så nästa steg är ju i så fall enkelt; att göra lite mer avancerad behandling på sampel över en period och mäta på vågformen direkt.

Men jag vet inte om jag tror att det blir nödvändigt här. Om vågformen är "otäck" så tror jag den kommer vara mer eller mindre konstant otäck. Dvs avvika på samma sätt hela tiden. Då borde det räcker att mäta med en RMS-mätare och lägga till en korrigeringsfaktor.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Förutom att jag inte hittat dem billigt någonstans. Har någon ett tips om vart jag får en billigt (glöm inte frakten) med kort leveranstid så är jag idel öron...
Du kan få en hemma hos mig för en tjuga. Det är både billigt och ganska kort leveranstid! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.