Byggahus.se

Projektet Majas

60k läst  140 svar

1. Brännis
    Medlem Nivå 9
    Riktade golvet i stora rummet där uppe. Det blev rätt mycket, som mest 60 mm. Men det var en märklig lösning där åsarna gick omlott i höjdled så att golvet vilade bara på varannan ås. Golvet sviktade rätt mycket och jag gjorde kortlingar och riktade så att golvskivorna bärs upp av alla åsar och alla kortlingar. Det sviktar fortfarande lite och jag funderar på om jag ska leva med det eller sätta ås i taket på bottenvåningen.

2. Brännis
    Medlem Nivå 9
    I det lilla rummet på övervåningen återanvände jag golvplankor från det stora rummet. Här var jag tvungen att byta och förstärka några av golvbjälkarna. En av bjälkarna var gjord av en gammal dörrkarm.
    Det som inte är med bland bilderna är spikningen av undertaket innan riktningen av golvåsarna började. Vinden var inte inredd från början och det var väl inte så noga med hur det såg ut däruppe. När den sedan inreddes hade man ganska mycket jobb med att rikta golven. När jag tog bort golvet försvann alla masonitbitar, kartong och spjälor som använts som mellanlägg. Min metod var att mäta upp en profil på golvet med hjälp av lasern, rita ut den på en regel och sen såga ut den. Jag jobbade med 2 m långa bitar då det blev ganska hanterligt. Lilla rummet avviker +/- 1,5 mm vilket jag tycker är godkänt.

Jo, och jag återfyllde golvet med sågspån från väggarna.

3. Brännis
    Medlem Nivå 9
    Äntligen dags att monter hängrännor och riva bort ställningarna och börja måla, Faluröd, ljusröd.
    Efter målningen monterades de nya fönstren från Allmogesnickerier in. På gaveln ska vi montera en fönsterdörr så småningom och fönstret på övervåningen blir kvar.

4. M
    Medlem · Nivå 11
    Fantastiskt fint blir det, mycket jobb nerlagt. Men känns säkert bra i hjärtat när man ser ngt man kämpat för länge komma framåt. Har haft denna tråden länge på bevakning o tyckt det varit roligt o se din progress. Hoppas ditt finger återfår sin forna glans.

/Meckis

5. Brännis
    Medlem Nivå 9
    Tack! Jag får aldrig mer dra fingerkrok enligt läkaren men jag ska nog klara mig ändå.

6. S
    Medlem Nivå 4
    Är det en sådan som miljöpolitiker fraktar stora stenar på? :D

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka