127 279 läst ·
212 svar
127k läst
212 svar
Projektet Majas
Riktade golvet i stora rummet där uppe. Det blev rätt mycket, som mest 60 mm. Men det var en märklig lösning där åsarna gick omlott i höjdled så att golvet vilade bara på varannan ås. Golvet sviktade rätt mycket och jag gjorde kortlingar och riktade så att golvskivorna bärs upp av alla åsar och alla kortlingar. Det sviktar fortfarande lite och jag funderar på om jag ska leva med det eller sätta ås i taket på bottenvåningen.
I det lilla rummet på övervåningen återanvände jag golvplankor från det stora rummet. Här var jag tvungen att byta och förstärka några av golvbjälkarna. En av bjälkarna var gjord av en gammal dörrkarm.
Det som inte är med bland bilderna är spikningen av undertaket innan riktningen av golvåsarna började. Vinden var inte inredd från början och det var väl inte så noga med hur det såg ut däruppe. När den sedan inreddes hade man ganska mycket jobb med att rikta golven. När jag tog bort golvet försvann alla masonitbitar, kartong och spjälor som använts som mellanlägg. Min metod var att mäta upp en profil på golvet med hjälp av lasern, rita ut den på en regel och sen såga ut den. Jag jobbade med 2 m långa bitar då det blev ganska hanterligt. Lilla rummet avviker +/- 1,5 mm vilket jag tycker är godkänt.
Jo, och jag återfyllde golvet med sågspån från väggarna.
Det som inte är med bland bilderna är spikningen av undertaket innan riktningen av golvåsarna började. Vinden var inte inredd från början och det var väl inte så noga med hur det såg ut däruppe. När den sedan inreddes hade man ganska mycket jobb med att rikta golven. När jag tog bort golvet försvann alla masonitbitar, kartong och spjälor som använts som mellanlägg. Min metod var att mäta upp en profil på golvet med hjälp av lasern, rita ut den på en regel och sen såga ut den. Jag jobbade med 2 m långa bitar då det blev ganska hanterligt. Lilla rummet avviker +/- 1,5 mm vilket jag tycker är godkänt.
Jo, och jag återfyllde golvet med sågspån från väggarna.
Äntligen dags att monter hängrännor och riva bort ställningarna och börja måla, Faluröd, ljusröd.
Efter målningen monterades de nya fönstren från Allmogesnickerier in. På gaveln ska vi montera en fönsterdörr så småningom och fönstret på övervåningen blir kvar.
Efter målningen monterades de nya fönstren från Allmogesnickerier in. På gaveln ska vi montera en fönsterdörr så småningom och fönstret på övervåningen blir kvar.
Fantastiskt fint blir det, mycket jobb nerlagt. Men känns säkert bra i hjärtat när man ser ngt man kämpat för länge komma framåt. Har haft denna tråden länge på bevakning o tyckt det varit roligt o se din progress. Hoppas ditt finger återfår sin forna glans.
/Meckis
/Meckis
Tack! Jag får aldrig mer dra fingerkrok enligt läkaren men jag ska nog klara mig ändå.M meckis skrev:
Jag förstod redan från början när jag såg den flata stenen i markytan att det här kommer att bli jobbigt. Men eftersom den var orsaken till att stenfoten till farstukvisten hade brutits sönder av tjälskjutningen fanns det ingen återvändo.
När jag började gräva på allvar visade det sig att den var ännu större än jag trott.
Den gamla Cobran kom till användning igen och jag tror att det blev 16 hål borrade.
Som laddades med snigeldynamit.
Det blev flera skopor att köra bort sen.
Tur att det finns grannar med minigrävare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grymt imponerande framfart. Följ länge nu och droppar in inbland och kollar några av ’idiotprojekten’, räknar detta som ett av dom. Som att hacka i sig en stor elefanyät, bit för bit och böra köra på även om det är ett STORT projekt. Verkligen idogt och bra jobbat! Fint blir det också!
är osäker på om den isoleringsskivan är lämplig.. men om du redan har gjutit kan du bortse från min kommentar 
Trodde de inte var tillräckligt styva bara. Ett de ska ha nått värde kring hundra. Kan dock ha fel.
Jaha såg bara bilden med pordränskivorna, och de ska tydligen ha 60 Kba. Det var därför jag blev lite oroad. Erik