Riktade golvet i stora rummet där uppe. Det blev rätt mycket, som mest 60 mm. Men det var en märklig lösning där åsarna gick omlott i höjdled så att golvet vilade bara på varannan ås. Golvet sviktade rätt mycket och jag gjorde kortlingar och riktade så att golvskivorna bärs upp av alla åsar och alla kortlingar. Det sviktar fortfarande lite och jag funderar på om jag ska leva med det eller sätta ås i taket på bottenvåningen.

• Renoveringsarbete av golv med synliga golvåsar, kortlingar och verktyg på ett ojämnt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis riktat träbjälklag med nya kortlingar, isoleringsmaterial och verktyg synliga på ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Renoverat golv med nya golvskivor, öppna åsar och byggmaterial i ett pågående byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
I det lilla rummet på övervåningen återanvände jag golvplankor från det stora rummet. Här var jag tvungen att byta och förstärka några av golvbjälkarna. En av bjälkarna var gjord av en gammal dörrkarm.
Det som inte är med bland bilderna är spikningen av undertaket innan riktningen av golvåsarna började. Vinden var inte inredd från början och det var väl inte så noga med hur det såg ut däruppe. När den sedan inreddes hade man ganska mycket jobb med att rikta golven. När jag tog bort golvet försvann alla masonitbitar, kartong och spjälor som använts som mellanlägg. Min metod var att mäta upp en profil på golvet med hjälp av lasern, rita ut den på en regel och sen såga ut den. Jag jobbade med 2 m långa bitar då det blev ganska hanterligt. Lilla rummet avviker +/- 1,5 mm vilket jag tycker är godkänt.

Jo, och jag återfyllde golvet med sågspån från väggarna.

• Renovering av golv med laser för att rikta nya bjälkar, med verktyg och sågspån runtomkring.
    Skapa konto
  • Stapel av återanvända golvplankor upplagda på träklossar i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete på övervåning med golvbjälkar och verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Renoverat golv med nya bjälkar och påfyllt sågspån i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Renovering av övervåning med delvis installerat trägolv, bjälklag och verktyg.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete på ett golv med verktyg och återanvända golvplankor i ett rått rum.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Äntligen dags att monter hängrännor och riva bort ställningarna och börja måla, Faluröd, ljusröd.
Efter målningen monterades de nya fönstren från Allmogesnickerier in. På gaveln ska vi montera en fönsterdörr så småningom och fönstret på övervåningen blir kvar.

• Ett hus under renovering med ställningar och en ny hängränna, omgivet av skog.
    Skapa konto
  • Trähus med omonterade hängrännor och obruten ställning inför målning och installation av nya fönster.
    Skapa konto
  • Person målar en husvägg i faluröd vid skymning, hink och pensel synliga, natur i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Röd träbyggnad med påbörjat takarbete bredvid lång planke på arbetsbockar, redo för montering av hängrännor.
    Skapa konto
  • Husfasad klädd i faluröd plåt med stort öppet fönsterhål och ställningsmaterial framför.
    Skapa konto
  • Falurödt trähus med nyinstallerat vitramat fönster och en arbetsstege framför, redo för målning och renovering.
    Skapa konto
  • Rödmålad stuga med vita fönster och plåttak i skogsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 16 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint blir det, mycket jobb nerlagt. Men känns säkert bra i hjärtat när man ser ngt man kämpat för länge komma framåt. Har haft denna tråden länge på bevakning o tyckt det varit roligt o se din progress. Hoppas ditt finger återfår sin forna glans.

/Meckis

M meckis skrev:
Fantastiskt fint blir det, mycket jobb nerlagt. Men känns säkert bra i hjärtat när man ser ngt man kämpat för länge komma framåt. Har haft denna tråden länge på bevakning o tyckt det varit roligt o se din progress. Hoppas ditt finger återfår sin forna glans.

/Meckis
Tack! Jag får aldrig mer dra fingerkrok enligt läkaren men jag ska nog klara mig ändå.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Brännis Brännis skrev:
Nu har motorn på min gamle vän gett upp. En vän med attityd och karisma. Den ligger ute på blocket och det känns som ett svek. Ska man verkligen kunna ersätta den här med en Renault Kangoo?
[bild]
Är det en sådan som miljöpolitiker fraktar stora stenar på? :D

• Haha
Brännis
  • Laddar…
Jag förstod redan från början när jag såg den flata stenen i markytan att det här kommer att bli jobbigt. Men eftersom den var orsaken till att stenfoten till farstukvisten hade brutits sönder av tjälskjutningen fanns det ingen återvändo.
Uppgrävd mark med stor sten och minigrävskopa, borrade hål för dynamit.
Skapa konto
När jag började gräva på allvar visade det sig att den var ännu större än jag trott. Stor utgrävd sten i en grushål med en minigrävare och uppgrävd jord i bakgrunden.
Skapa konto
Den gamla Cobran kom till användning igen och jag tror att det blev 16 hål borrade. Stor sten i marken med borrade hål och en kofot, grävmaskin och utsprängda stenbitar i bakgrunden.
Skapa konto
Som laddades med snigeldynamit. Uppgrävd mark med stor sten, hål borrade för dynamit, och minigrävare i en trädgård.
Skapa konto
Det blev flera skopor att köra bort sen. Stor sten utgrävd på gräsmatta nära röd byggnad med traktor och minigrävare i bakgrunden.
Skapa konto
Uppgrävt område nära en byggnad med en stor sten, verktyg och en minigrävare i bakgrunden.
Skapa konto
Tur att det finns grannar med minigrävare.

• Gilla
Jope09 och 3 till
  • Laddar…
En liten film från i somras.

• Gilla
Henrik911 och 1 till
  • Laddar…
Grymt imponerande framfart. Följ länge nu och droppar in inbland och kollar några av ’idiotprojekten’, räknar detta som ett av dom. Som att hacka i sig en stor elefanyät, bit för bit och böra köra på även om det är ett STORT projekt. Verkligen idogt och bra jobbat! Fint blir det också!

• Gilla
Brännis
  • Laddar…
är osäker på om den isoleringsskivan är lämplig.. men om du redan har gjutit kan du bortse från min kommentar :)

E Erik Salhammar skrev:
är osäker på om den isoleringsskivan är lämplig.. men om du redan har gjutit kan du bortse från min kommentar :)
Jo jag har gjutit men skulle ändå vilja veta vad du menar.

Trodde de inte var tillräckligt styva bara. Ett de ska ha nått värde kring hundra. Kan dock ha fel.

Tack för svaret. De vita skivorna på bilden har tryckhållfasthet 100 kPa/m2 och kantelementen har 200 kPa/m2.

Jaha såg bara bilden med pordränskivorna, och de ska tydligen ha 60 Kba. Det var därför jag blev lite oroad. Erik

Kba är förkortningen av Kungsbacka och inte någon tryckhållfasthet ;):thinking::rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.