9 569 läst ·
67 svar
10k läst
67 svar
Projektering styrda motorvärmaruttag, oense med elektrikern
Ja, gissa kan alla göra.Farstatjej90 skrev:
Jag kan gissa att det blir ändringar ibland, både planerade och oplanerade. Då visar kalendern fel plötsligt…
Jag kan också gissa att man inte har alla behov av bilen inprogrammerade i kalendern… då krävs det något annat också om det skall vara enkelt…
Redigerat:
Det är klart att man kan diskutera i all oändlighet om det är onödigt och krångligt att basera tillslag av motorvärmare på kalendern.
Skulle min käre make glömma att uppdatera sin arbetstid i kalendern får han skylla sig själv att han ska skrapa rutor. Men för att få ihop livet med förskola osv är faktiskt kalendern väl uppdaterad så att även jag som inte kan lära mig skiftgången utantill kan planera framåt i tiden.
Google kalender har möjlighet att upprepa händelser med valbara intervall. Jag har alltså lagt in schemat en gång och valt att varje event ska repeteras efter 5 veckor.
Dvs inget extrajobb.
Det är enkelt att gå in i den gemensamma kalendern och göra en tillfällig ändring om det är semester osv.
Vid midnatt uppdateras sensorer automatiskt i Home Assistant med "gårdagens skift", "dagens skift" och "morgondagens skift". Vilket kan användas för att styra belysning osv så han får sova efter nattskift utan att morgonbelysningen tänds automatiskt.
Givetvis kommer jag kunna dra igång uttagen till motorvärmaren manuellt vid behov. Och också ställa in en manuell tid om jag så skulle vilja.
Dvs förutsättningarna finns, förutom uttagen och enheterna som styr.
Att få till logiken som styr det här är inget problem alls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle min käre make glömma att uppdatera sin arbetstid i kalendern får han skylla sig själv att han ska skrapa rutor. Men för att få ihop livet med förskola osv är faktiskt kalendern väl uppdaterad så att även jag som inte kan lära mig skiftgången utantill kan planera framåt i tiden.
Google kalender har möjlighet att upprepa händelser med valbara intervall. Jag har alltså lagt in schemat en gång och valt att varje event ska repeteras efter 5 veckor.
Dvs inget extrajobb.
Det är enkelt att gå in i den gemensamma kalendern och göra en tillfällig ändring om det är semester osv.
Vid midnatt uppdateras sensorer automatiskt i Home Assistant med "gårdagens skift", "dagens skift" och "morgondagens skift". Vilket kan användas för att styra belysning osv så han får sova efter nattskift utan att morgonbelysningen tänds automatiskt.
Givetvis kommer jag kunna dra igång uttagen till motorvärmaren manuellt vid behov. Och också ställa in en manuell tid om jag så skulle vilja.
Dvs förutsättningarna finns, förutom uttagen och enheterna som styr.
Att få till logiken som styr det här är inget problem alls.
Låter mer som att du tycker det är lite krångligt.Nissens skrev:
Du bör nog lägga vikt vid det sista Bo skrev dvs mest filosofiskt. Inget blir öht bättre av att man försöker kalla något för diverse både allmänt accepterade eller mer egenkomponerade namngivningar eller begrepp på din låda.M mikio skrev:Bra inspel!
Egentligen har du ju helt rätt, det jag tänkte från början är något som jag själv skulle ha benämnt som undercentral. Men visste inte om det skulle få kallas det pga relän och extrautrustning.
I den reviderade versionen som jag ritade upp och bifogade tidigare i tråden känns det absolut fel att kalla det för en undercentral, jag kanske tänker mig "fördelningslåda motorvärmare och krypgrundsventilation/mediaomvandlare". Men det är ju säkert ett påhittat begrepp.
Jag kan absolut tänka mig att rita det som en "undercentral källartrapp" med huvudbrytare, samt två personskyddsautomater, där den ena försörjer motorvärmaruttagen och den andra uttag inomhus. Då borde vi vara uppe i 10 moduler och få plats i en 1x18 (+två kontaktorer, +två smart-relän, +lite plint för matning av smartrelän)
Det enda är ju då selektiviteten som du säger, men tanken är ju faktiskt inte att uttagen ska överbelastas.
Fördelen med den här lösningen är att någon kan kasta en snabb blick på min anläggning och enkelt "veta" att uttagen på utsidan är avsäkrade.
Fördelar och nackdelar med bägge varianterna och det verkar som att även elektrikerna i tråden har lite olika åsikter.
Enligt vissa är det hemmapul med säkringar i serie, medan du inte ser något problem i att projektera på det sättet.
Finns inte mycket som ger så icke fackmässigt eller för all del i detta forumet hempulat intryck som tex en mängd onödiga icke något tillförande komponenter som tex alla säkringar i ditt fall eller onödiga brytare. Inte sällan tillkomna i någon sorts nervös överkompensation där man är lite ute i okänd terräng. Inget konstigt med det men något man bör kunna bättra vartefter särskilt i ditt fall där du redan jobbar med snarlika saker elektriskt.
Jag skriver mest som en liten motvikt eftersom det lätt skenar iväg helt i onödan ibland här. Det är bra att du är uppmärksam och noga när du tänker igenom sånt här men med din bakgrund kan du lite släppa sargen tycker jag. Vill du ha guldstjärna är som jag ser det bättre och viktigare att du märker och dokumenterar lite mer i så fall än det vanliga nästan obefintliga som ofta förekommer i bostadsinstallationer generellt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det är detta lilla som sticker i ögonen och som gör att man inte kan skriva "motorvärmare" på gruppförteckningen i husets elcentral. Syftet med detta uttag framgår inte, men jag tolkar det som att det inte matar styrningen av motorvärmarna utan någonting annat allmänt? Det är i så fall detta uttag som i mina ögon klassar installationen som "hempul" om man inte klassar din normkapsling som en undercentral.M mikio skrev:
Den nya normkapslingen ska placeras antingen precis under eller över mediaomvandlare för inkommande fiber.Bo.Siltberg skrev:
Det är detta lilla som sticker i ögonen och som gör att man inte kan skriva "motorvärmare" på gruppförteckningen i husets elcentral. Syftet med detta uttag framgår inte, men jag tolkar det som att det inte matar styrningen av motorvärmarna utan någonting annat allmänt? Det är i så fall detta uttag som i mina ögon klassar installationen som "hempul" om man inte klassar din normkapsling som en undercentral.
Behövs alltså ett eluttag till detta.
Förs även diskussioner om en liten fläkt till krypgrunden, som då skulle placeras ungefär 2 meter från normkapslingen.
Hade alltså varit ultimat att mata dessa uttag från den "oanvända" fasen som finns tillgänglig inuti normkapslingen.
Finns absolut möjlighet att förlägga kablar en annan väg för dessa uttag, men eftersom det givetvis går att göra min önskade lösning på ett bra sätt som följer alla regler så tar jag gärna chansen!
Sen om det innebär 1HB+2PSA eller 0HB+1JFB+1PSA spelar ingen roll för mig.
Jag kommer betala och se glad ut oavsett, det viktiga för mig är att anläggningen är enkel att förstå, väldokumenterad och givetvis säker!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En gruppförteckning behöver inte definera slutanvändandet på ett uttag bara vilket uttag.Bo.Siltberg skrev:
Det är detta lilla som sticker i ögonen och som gör att man inte kan skriva "motorvärmare" på gruppförteckningen i husets elcentral. Syftet med detta uttag framgår inte, men jag tolkar det som att det inte matar styrningen av motorvärmarna utan någonting annat allmänt? Det är i så fall detta uttag som i mina ögon klassar installationen som "hempul" om man inte klassar din normkapsling som en undercentral.
Det blir ju hiskligt drygt att uppdatera det varje gång man ansluter något annat på uttaget som inte är med på förteckningen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det handlar om att en grupp, enfas eller trefas, bör ha ett syfte, t.ex belysning och uttag i vissa utrymmen. Det bör vara enkelt att beskriva på gruppförteckningen. På denna grupp får man en blandning av styrda motorvärmaruttag på utsidan och uttag för allmänt bruk på insidan, fördelat och ev avsäkrat i en kapsling. Eventuellt går man ned i area från denna kapsling. Så från min sida handlar det främst om ordning och reda. Även nästa ägare ska förstå vad den där kapslingen är och vilket skydd den behöver i matande elcentral.Z zapy skrev:
Kommer bli Shelly för montage på din-skena.K Knight skrev:
Dock med en kontaktor "mellan" för att det känns bättre, samt att det är enkelt att sätta en hårdtrådad tryckknapp parallellt ifall någon av trådens motståndare till automation känner att de vill komma på besök och dra igång uttagen manuellt.
(Behövs givetvis ingen kontaktor av den anledningen, men rent generellt tycker jag alltid att det är trevligt att låta högre belastning än belysning gå genom lite gedignare apparater än smartrelän.)
Jo förstår der känns tryggare enda nackdelen är att möjlighet att läsa elförbrukningen via shellyn.M mikio skrev:Kommer bli Shelly för montage på din-skena.
Dock med en kontaktor "mellan" för att det känns bättre, samt att det är enkelt att sätta en hårdtrådad tryckknapp parallellt ifall någon av trådens motståndare till automation känner att de vill komma på besök och dra igång uttagen manuellt.
(Behövs givetvis ingen kontaktor av den anledningen, men rent generellt tycker jag alltid att det är trevligt att låta högre belastning än belysning gå genom lite gedignare apparater än smartrelän.)
Vad är det för system som läser shellyn som är kompatibel med google kalendern?
Jag kör med en likande uppsättning men en 10A personautomat och puck per motorvärmareuttag och sedan ha ett vanligt utomhus vägguttag som motorvärmarstyrning. Den där Gargo boxen måste kosta en förmögenhet.
Sen styr jag manuell på/av med trådlösa tryckknapp + surfplatta. Frun har inte klagat än.
varje kväll så kör systemet självtest och kollar ifall det finns en förbrukare och skickar mobilnotis ifall motorvärmaren inte är inkopplad
Home Assistant fungerar bra för att få in kalendern.K Knight skrev:Jo förstår der känns tryggare enda nackdelen är att möjlighet att läsa elförbrukningen via shellyn.
Vad är det för system som läser shellyn som är kompatibel med google kalendern?
Jag kör med en likande uppsättning men en 10A personautomat och puck per motorvärmareuttag och sedan ha ett vanligt utomhus vägguttag som motorvärmarstyrning. Den där Gargo boxen måste kosta en förmögenhet.
Sen styr jag manuell på/av med trådlösa tryckknapp + surfplatta. Frun har inte klagat än.
varje kväll så kör systemet självtest och kollar ifall det finns en förbrukare och skickar mobilnotis ifall motorvärmaren inte är inkopplad
Dock får man tänka till lite hur man lägger in eventen så att det blir smidigt att läsa av dom.
Just det där självtestet är verkligen nackdelen med min lösning, sett den lösningen tidigare och har funderat på det, så jag är lite kluven gällande om det kanske är värt att skippa kontaktor eller inte!