9 569 läst ·
67 svar
10k läst
67 svar
Projektering styrda motorvärmaruttag, oense med elektrikern
Klart du ska fixa automationen. Det kommer bli kanon. Elektrikern fattar nog inte riktigt vad det är du vill men du har ju fått bra hjälp i tråden så kanske du kan förklara bättre nu. Ge inte upp, du kommer bara störa dig på en sämre lösning.M mikio skrev:Faktiskt imponerande kompetent produkt, finns nog många som kan ha glädje av den, jag trodde faktiskt inte att de var så avancerade.
Jag är dock föräldraledig från ett jobb som automationsingenjör, så att fundera på projekt i hemmet och motorvärmarstyrning baserat på utetemperatur och den gemensamma kalendern är det som håller mig frisk i huvudet när hjärnan förtvinar av att amma dygnet runt 😉
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Är detta en elcentral eller en apparat av något slag matad av en trefasgrupp? Det låter som en elcentral och därmed huvudledning, speciellt med uttaget en bit bort med ett annat syfte är motorvärmarna, och speciellt om du tänker gå ned i area på utgående ledningar. Vad kommer du att skriva på gruppförteckningen i huset för denna ledning - motorvärmare plus "nånting mer"? Om du utelämnar säkringar i "lådan", hur tänker du hantera det på gruppförteckningen?M mikio skrev:
Om jag ser en normkapsling med en JFB så tolkar jag det som en elcentral. Allt annat är udda i mina ögon.
Den praktiska skillnaden är att en elcentral har en HB och säkringar för sina grupper, även om det kanske inte strikt krävs eller är nödvändigt. Och du kan skriva "elcentral garage" på gruppförteckningen. Säkringar i flera led utan selektivitet är ingen nyhet, det finns i varje bostad. Det är ingenting som jag ser som direkt styrande.
Så i grunden är du rätt ute. Frågetecknen är mest av filosofisk natur.
Då hade jag föredragit en Plejd CTR-01. Enkel att använda och styra och klarar 16A.M MagHam skrev:TS avböjer alternativa förslag eftersom "reläkoppling till hemautomationssystemet" verkar vara enda tänkbara lösningen.
Vill annars slå ett slag för denna produkt från Hager. Kan programmeras med många varierande dygns- vecko- eller årsprogram. Eller slås av och på via Bluetoth. Två inbyggda reläutgångar som klarar resistiv last på 10A. Som gjord för att starta motorvärmare även för skiftarbetare
[länk]
Du får nog träna dig i att läsa vad det står (även mellan raderna - och inlagda smilies).Z zapy skrev:
Jag var inte alls syrlig, möjligen kapade tråden lite för att tipsa även andra än TS om en riktigt bra produkt om man inte vill göra styrningen själv.
Har du klämt dig?D Dilato skrev:
Läste du ens vad jag kommenterade?
Jag lade in det som ett alternativ till Hagerlösningen som föreslogs.
Vänligen läs innan du kommenterar så att du vet vad du kommenterar… 🙄
Ja, det är lätt att överskatta folks läsförmåga. 😊M MagHam skrev:
Jag har både den Hagerprodukten jag länkade till, och Plejdprodukter i mitt hem. Den förstnämnda tycker jag är överlägsen för den här tillämpningen.Nissens skrev:
Fast som påpekats så är det i första hand säkringar och relän som TS ville ha svar på så ber om ursäkt att jag drivit iväg lite.
Man kan ju läsa 1:a inlägget så slipper man komma med "lösningar" som inte löser huvudfrågan.Nissens skrev:
Jag tycker tvärtom, att pilla in sina arbetstider i en kalender för att motorvärmaren skall gå igång… är omständigt och kommer säkert att klicka när något oförutsett inträffar eller man gkömmer att uppdatera.S SueCia skrev:
Enklare att lägga in den i ett scenario så att man tex dubbelkickar på valfri strömbrytare i huset när man går upp ur sängen. Enklare än att hålla en kalender uppdaterad om du frågar mig. 😊
Funkar 100% när man behöver den utan att lägga in alla tillfällen i en kalender… och fungerar för nästa ägare direkt den dagen man flyttar. 😊
Jag gissar att TS importerar kalendern med ett par klick alternativt har även det automatiserat. Det finns ingen chans att någon som skriver en sån här tråd lägger in av och på dag för dag.Nissens skrev:
Jag tycker tvärtom, att pilla in sina arbetstider i en kalender för att motorvärmaren skall gå igång… är omständigt och kommer säkert att klicka när något oförutsett inträffar eller man gkömmer att uppdatera.
Enklare att lägga in den i ett scenario så att man tex dubbelkickar på valfri strömbrytare i huset när man går upp ur sängen. Enklare än att hålla en kalender uppdaterad om du frågar mig. 😊
Funkar 100% när man behöver den utan att lägga in alla tillfällen i en kalender… och fungerar för nästa ägare direkt den dagen man flyttar. 😊
Bra inspel!Bo.Siltberg skrev:
Är detta en elcentral eller en apparat av något slag matad av en trefasgrupp? Det låter som en elcentral och därmed huvudledning, speciellt med uttaget en bit bort med ett annat syfte är motorvärmarna, och speciellt om du tänker gå ned i area på utgående ledningar. Vad kommer du att skriva på gruppförteckningen i huset för denna ledning - motorvärmare plus "nånting mer"? Om du utelämnar säkringar i "lådan", hur tänker du hantera det på gruppförteckningen?
Om jag ser en normkapsling med en JFB så tolkar jag det som en elcentral. Allt annat är udda i mina ögon.
Den praktiska skillnaden är att en elcentral har en HB och säkringar för sina grupper, även om det kanske inte strikt krävs eller är nödvändigt. Och du kan skriva "elcentral garage" på gruppförteckningen. Säkringar i flera led utan selektivitet är ingen nyhet, det finns i varje bostad. Det är ingenting som jag ser som direkt styrande.
Så i grunden är du rätt ute. Frågetecknen är mest av filosofisk natur.
Egentligen har du ju helt rätt, det jag tänkte från början är något som jag själv skulle ha benämnt som undercentral. Men visste inte om det skulle få kallas det pga relän och extrautrustning.
I den reviderade versionen som jag ritade upp och bifogade tidigare i tråden känns det absolut fel att kalla det för en undercentral, jag kanske tänker mig "fördelningslåda motorvärmare och krypgrundsventilation/mediaomvandlare". Men det är ju säkert ett påhittat begrepp.
Jag kan absolut tänka mig att rita det som en "undercentral källartrapp" med huvudbrytare, samt två personskyddsautomater, där den ena försörjer motorvärmaruttagen och den andra uttag inomhus. Då borde vi vara uppe i 10 moduler och få plats i en 1x18 (+två kontaktorer, +två smart-relän, +lite plint för matning av smartrelän)
Det enda är ju då selektiviteten som du säger, men tanken är ju faktiskt inte att uttagen ska överbelastas.
Fördelen med den här lösningen är att någon kan kasta en snabb blick på min anläggning och enkelt "veta" att uttagen på utsidan är avsäkrade.
Fördelar och nackdelar med bägge varianterna och det verkar som att även elektrikerna i tråden har lite olika åsikter.
Enligt vissa är det hemmapul med säkringar i serie, medan du inte ser något problem i att projektera på det sättet.