K
Tackar, hur mycket mindre tryckfall blir det? Är det märkbart på elräkningen så att säga?
Jag kollar lite på filter och det verkar som att dom säljes i kit, oftast F7, många verkar vara pirat.. man bör väl inte byta fabrikat så ofta efter injusteringen? Antar att alla filter inte betér sig lika avseende tryckfall etc..

Men "original" filtren är ju rätt dyra, vilka "piratfilter" rekommenderas?
Dessa t.ex är ju Eurovent certifierade, sen om dom är bra eller inte vet man jui aldrig?
https://ventilationsfilter.net/heru-s/350-filterset-heru-130-s-ec-f7.html

Vart handlar du filter?

Mann Hummel/vokesair och nufilter/Camfil är ju "proffsen", ring det lokala kontoret så kan de skicka riktigt bra filter till dig, kostar någon krona mer men håller stoft fantastiskt bra med låga tryckfall. Värt det i min bok. Jag testade några piratfilter ifrån en av de stora webbshopparna, skyhöga tryckfall! Men efter att jag pratat med dem och berättat att jag med varmtrådsmätning sett ett stort reducerat flöde gentemot originalfilter så var de väldigt snabba med att hyscha mig och skicka nya originalfilter kostnadsfritt till mig...

K
Ropia skrev:
Vad kul att höra om ditt projekt. Men hur tajjt har du monterat isoleringen om du har gjort av med så mycket spoltråd? :-) Blev det ett vägg-aggreggat eller ett aggreggat stående på markisolerskiva? Hur upplever du ljudnivån? gick du "bananas" med ljuddämpare? kanaldimensioner? Gick du upp i storlek för att få ner lufthastigheter? Eftersom du har/haft en kall oljepanna och kall murstock så kanske du haft en jättetråkigt inomhusklimat? Med "begagnad luft" på morgonen i sovrum? Kanske fuktiga rutor på vintern? Hur upplever du luften efter start av aggreggatet? vore kul att höra lite erfarenheter.

Se till att göra en långtidsmätning av radon i höst under "eldningssäsong" för att få se vart du hamnat. Jag gick ifrån årsmedelvärde 450 Bq med F-vent till 50Bq med FTX.

Se till att få hjälp med en riktigt bra injustering med tanke på luftmängd och ett ganska litet kontrollerat undertryck (för radonets skull) Ett tips är ju att du köper F5filter till frånluften och F7filter för tilluften och monterar dessa vid justering så att du har fräscha filter vid injustering. Att byta filterklass efter injustering kan nämligen ställa till det med luftflöden och undertrycket.

jag kan hålla med om betonghåltagningen, gå gärna upp litegrann i storlek, det är lättare att fylla igen än att efter-hugga betong.
Återkopplar lite här, men i veckan fick jag aggregatet driftsatt och injusterat samt även OVK.
Luftkvaliteten blev genast MYCKET bättre, men man bör tänka på att jag för 2 veckor sen murade igen alla gamla friskluftsintag, behöll endast ett galler i tvättstuga och badrum som jag konvektionstätade med ångbroms precis innan injusteringen.

Ljudnivån är OK, i vardagsrum hör jag lite fläktljud faktiskt, men rummet är helt omöblerat, kanske blir bättre med lite textilier där. Avvaktar lite tills det är möblerat, samt att jag är mitt uppe i en dränering.
Aggregatet står på 70mm stenullsskiva, har flexdämpare på alla aggregatanslutningar, samt även fasta ljuddämpare och sedan flexdämp på donen.
Huvudstråket är 160mm, sedan går jag ner till 125mm, alla don förutom pannrum och matkällare är 125mm
Öjuddämpare sitter på samtliga don förutom tvättstuga, matkällare och pannrum, för där har jag synliga kanaler. Det ju såpass sekundära ytor att förhöjda ljudnivåer inte är några problem. Förövrigt är det knäpptyst även vid dessa donen.

Jag skall försöka forska lite i varför tilluften låter lite, kanske så enkelt som att tilluftfläkten inte är ordentligt fastskruvad.

Långtidsmätning blir av på hösten, tänker göra 2 mätningar, en med radonsugen igång och en med radonsugen avstängd för att se om jag kan plocka bort den.

Jag inbillar mig att radonsuger, med 5 sugpunkter i plattan även hjälper att transportera bort fukt från plattan, så den kanske får vara kvar om jag får vetenskapliga belägg på mitt påstående :D

Du skulle ju kunna byta plats på fläktarna för att säkerställa att det ej är tilluftfläkten som väsnas, Dom sitter ju med en skruv och snabbkontakt så det är snabbt gjort att switcha dem. Har du bara ett don som du är missnöjd med ljudnivån på så kanske du kan komplettera på lämpligt ställe med ytterliggare en flexdämpare? 250:- är ju billigt. Annars finns oxå en nödlösning med ljuddämpande inno-spjäll av skumgummi som man kan sätta in 2 stycken direkt i kanal, något förskjutna mellan varandra. Kul att du är nöjd för övrigt.

K
Aggregatet tuffar på och inatt fick det bekänna färg när det var riktigt kallt.
Tidigt imorse var det -18 ute, men aggregatet levererade ändå börvärdet på 18 C utan tillskott

Senare vid frukost var det bara -16 och då tog jag kortet.

95+45mm isolermatta är lindat runt kanalerna.

Till våren blir det att lägga på 300mm träfiber isolering på vinden så att BVP inte behöver svettas så mycket och göra om ett par ljuddämpare.

Hittills är jag kanonnöjd :thumbup:

• Termostatvisning som visar att inomhustemperaturen är 18°C trots att utomhustemperaturen är -16°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul!
Jag har också ett Heru 130 och har kört med "Södermans F7 filter", dock är jag lite tveksam till dess kvalitet/tryckfall.
Också kul att du fått så hög återvinningsgrad... jag lyckas inte nå mer än ca 72%, men jag tror att det beror på felaktiga flöden (och kanske filter).
Hur snabbt snurrar dina fläktar?

Ropia: Jag förstod inte riktigt ditt inlägg om var man kan köpa kvalitetsfilter till vettigt pris.. kan du tipsa mig igen? PM om du inte kan skriva ut det direkt i tråden?

K
Jag köpte Östberg original F7 från Soliduct för 485 kr eller liknande.
Fick offert från Camfil på 1200kr + moms, Ropia kanske har bättre kanaler? :D

Frånluft 1800 rpm
Tilluft 1400 rpm

Filtrena är rätt nybytta.

Tack för informationen!

Jag ska ordna en egen difftrycksmätare eller varmtrådsgivare för att mer kontinuerligt kunna logga filtertryckfall och flöden så man kan objektivt jämföra Söderbergs filter mot Camfil eller originalfilter. Ännu bättre vore det ju om man kunde åstadkomma konstant luftflöde genom att styra varvtal via Modbus/RS485 och bli oberoende av filtrets fullhetsgrad. :)

(Jag tvekar egentligen inte på att filter från söderberg et al är sämre, men 300:- mot 1200+moms är en rätt stor skillnad).

K
Idag kom resultatet av radommätningen.
Har gått från 680Bq/m3, till 70 +/-20 Bq/m3 iom FTX installationen.

Det pågår ännu en mätning, denna gången har jag stängt av radonsugen under plattan, på ett par ställen är röret från plattan demonterat och endast täckt med plastpåse, dvs inte så tätt. Ska bli spännande att se vad för resultat man kan tänkas få denna gången och om det finns anledning att demontera hela radonsugen.

Återkommer i April :)

Redigerat:
  • Gilla
245 Lux och 5 till
  • Laddar…
Vi har också mark radon och fungerar på att antingen installera radon sug eller ett FTX system.
Vet du vad det kostade att installera ditt FTX system?

K KjellTimell skrev:

Det pågår ännu en mätning, denna gången har jag stängt av radonsugen under plattan, på ett par ställen är röret från plattan demonterat och endast täckt med plastpåse, dvs inte så tätt. Ska bli spännande att se vad för resultat man kan tänkas få denna gången och om det finns anledning att demontera hela radonsugen.

Hur gick det? Kunde du ta bort radonsugen?

• Gilla
Christian Lafiel
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:

Uppskattar väldigt mycket för dina utförliga inlägg.

-Hur har det gått med allt och är du fortfarande nöjd? (Fick du bort ljudet från vardagsrummet) (Markradon suget)
-Vad gick de olika priserna på? 8Tex aggregat, resterande rör/isol och injustering)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.