Hej

Står inför att byta kök och i det kök som skall rivas sitter det en Bacho Minimaster över spisen som idag står för all ventilation. Ganska jättekass som köksfläkt och ett ganska störande brummande i köket. Ganska låga ventilationsflöden också (ca. 5L/s). Den har i övrigt "gjort sitt" och skulle behöva bytas ut även om vi inte skulle byta kök.

Huset är ett parhus på 121m² i 1½ plan och en granne några hus bort (identiskt hus) har tidigare gjort vad jag tänkt göra, ersätta Minimastern med ett modernare FTX-aggregat på vinden. Jag tänkte kopiera hans lösning på röranslutning till befintliga spiro-rör. Dagens imkanal via kombidon återanvänder jag till ny köksfläkt men till/frånluft löser jag genom ett nytt kombidon på gaveln vid vinden.

På övervåningen finns ett badrum och en klädkammare samt tre rum som skall ha tilluft.
På nedervåningen så finns ett dusch/toalettrum, tvättstuga vars frånluft även betjänar groventrén som inte har egna ventilationsdon. Bara vardagsrummet på nedervåningen har tilluftsdon (2st).

Jag har god allmänteknisk kunskap men saknar fackkunskaper just rörande FTX i villa. Jag söker därför råd och stöd inför at jag skall ge mig i kast med detta, för att slippa lära mig genom mina misstag utan i stället er klokskap.
Jag tänkte göra allt utom elinstallationen själv.

Vad för aggregat bör jag satsa på? Det verkar finnas två typer, roterande eller motströms. Värmeväxlare i andra system är jag bekant med och där är ju motströms klart effektivast, gäller detsamma här?

Är det några självklarheter jag behöver ha kläm på? Ljuddämpare på till/frånluft, isolering osv. har jag koll på, men är det detaljer som kan vara bra att veta?

Jag har sneglat på en Östberg Heru 100 S, kan det vara en bra kandidat?
 
C Carl.Alm skrev:
Hej

Står inför att byta kök och i det kök som skall rivas sitter det en Bacho Minimaster över spisen som idag står för all ventilation. Ganska jättekass som köksfläkt och ett ganska störande brummande i köket. Ganska låga ventilationsflöden också (ca. 5L/s). Den har i övrigt "gjort sitt" och skulle behöva bytas ut även om vi inte skulle byta kök.

Huset är ett parhus på 121m² i 1½ plan och en granne några hus bort (identiskt hus) har tidigare gjort vad jag tänkt göra, ersätta Minimastern med ett modernare FTX-aggregat på vinden. Jag tänkte kopiera hans lösning på röranslutning till befintliga spiro-rör. Dagens imkanal via kombidon återanvänder jag till ny köksfläkt men till/frånluft löser jag genom ett nytt kombidon på gaveln vid vinden.

På övervåningen finns ett badrum och en klädkammare samt tre rum som skall ha tilluft.
På nedervåningen så finns ett dusch/toalettrum, tvättstuga vars frånluft även betjänar groventrén som inte har egna ventilationsdon. Bara vardagsrummet på nedervåningen har tilluftsdon (2st).

Jag har god allmänteknisk kunskap men saknar fackkunskaper just rörande FTX i villa. Jag söker därför råd och stöd inför at jag skall ge mig i kast med detta, för att slippa lära mig genom mina misstag utan i stället er klokskap.
Jag tänkte göra allt utom elinstallationen själv.

Vad för aggregat bör jag satsa på? Det verkar finnas två typer, roterande eller motströms. Värmeväxlare i andra system är jag bekant med och där är ju motströms klart effektivast, gäller detsamma här?

Är det några självklarheter jag behöver ha kläm på? Ljuddämpare på till/frånluft, isolering osv. har jag koll på, men är det detaljer som kan vara bra att veta?

Jag har sneglat på en Östberg Heru 100 S, kan det vara en bra kandidat?
Heru 100S är absolut en vettig kandidat.
Efter många om och men så valde jag ett sådant aggregat.
 
  • Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
Frågan är om jag tänkt rätt när jag undersökt erforderlig kapacitet.
Det var länge sedan jag läste ventilationsteknik och då räknade vi på industri/fartygssystem, definitivt inte villor.

Tilluftsflödet bör vara 0,35l/s per m²
q1 = 0,35l/s x 121m² = 42,4l/s

Frånluftsflöde
Två badrum (2x15l/s), klädkammare (10l/s), tvättstuga (10/s)
q2 = (15x2) + 10 + 10 = 50l/s

50l/s verkar vara mitt dimensionerade flöde och då borde Heru 100 S EC räcka till med sin kapacitet på 94l/s vid 200Pa.

Köket har idag inget frånluftsdon, antar att Minimastern suger lite över tid därifrån.
Jag tror jag har möjlighet att "fälla in" ett frånluftsdon i kanalen som passerar köket och går vidare mot tvättstugan. Kan det vara en bra idé? Eller vill man helt undvika risken att "flottig luft" går ut i frånluften?

Hur står sig Heru'n jämfört med konkurrenterna? Jag tänker på temperaturverkningsgrad, elektrisk verkningsgrad och driftskostnad över tid kopplat till t.ex. filter?
 
Det ska vara ett frånluftsdon i köket men helst inte precis vid spisen utan i en annan del av köket såsom ungefär över diskbänken.
 
Det kan nog bli lite klurigt. På bifogad bild så har jag försökt illustrera med rött hur kanalen med frånluft går från tvättstuga och in till hörnet i köket. I blått har jag försökt visa imkanal och tilluftskanal till/från dagens kombidon, alltså där jag bara tänkt att ha imkanalen kvar.

Så eventuell frånluft från köket får jag lösa genom att ta upp ett hål i sidan av den gipslåda (rödmarkerad) och sätta dit ett T-rör och frånluftsdon där.
Det lite jobbiga är att jag har innedelen till vår LLVP monterad i trappen och ett frånluftsdon mittemot den lär suga ut nyuppvärmd luft?

Jag ska försöka få tag i konstruktionsritningar för huset, för helst skulle jag vilja ansluta till/frånluft på viden från/till den kanal som löper från hörnet i köket hela vägen upp till taket på ovanvåningen.
 
  • Ritning av husplan med markerade ventilationskanaler, röd för frånluft och blå för tilluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flödet som ventilationen jobbar med är betydligt mycket mindre jämfört med det luftflöde som en LLVP arbetar med så ett frånluftdon kan inte sluka mer än bara väldigt lite av värmen.
 
J Josth skrev:
Flödet som ventilationen jobbar med är betydligt mycket mindre jämfört med det luftflöde som en LLVP arbetar med så ett frånluftdon kan inte sluka mer än bara väldigt lite av värmen.
Det har du ju rätt i. Jag insåg också att även om det frånluftsdonet suger i sig nyuppvärmd luft så kommer det till största delen till godo i och med värmeåtervinningen ändå.

Många stora renoveringsprojekt nu och senaste åren, men på sikt har vi tänkt att byta ut elpannan (som idag bara används som varmvattenberedare) till en luft/vatten-värmepump.
Frågan är om det lönt att då sätta ett vattenbatteri på vinden till FTX'en, eller om det bara är en onödig frysrisk?
 
Tänkte du som förvärmningsbatteri eller eftervärmningsbatterI? FTX är ju lite lurigt på det sättet att åtminstone vissa aggregat kan kräva mycket energi till förvärmningen och då är det ju bra om den kommer från en värmepump istället för elektrisk. Som eftervärmare så är det väl bara om man tycker att tilluften är för sval när den kommer direkt från värmeväxlaren som det behövs. Annars värmer husets radiatorer lika bra.
 
  • Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänkte du som förvärmningsbatteri eller eftervärmningsbatterI? FTX är ju lite lurigt på det sättet att åtminstone vissa aggregat kan kräva mycket energi till förvärmningen och då är det ju bra om den kommer från en värmepump istället för elektrisk. Som eftervärmare så är det väl bara om man tycker att tilluften är för sval när den kommer direkt från värmeväxlaren som det behövs. Annars värmer husets radiatorer lika bra.
Eftervärmare tänkte jag, i stället för den inbyggda "elgrillen". Men då jag har annan värmekälla är det osannolikt att jag skulle behöva det. Den lär inte köra "elgrillen" ändå.
 
På Östberg Heru behöver du inte använda eftervärmaren om du inte vill. Du får inget larm eller så som på Swegon eller om det var Systemair om tempen går ner. 15°C på tilluften kan man stå ut med när det är -20°C ute.
Farsan valde ett aggregat från Acetec när han bytte ut det gamla från Bacho.
 
  • Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.