Efter en tids planerande och diskuterande kom vi fram till att vi skulle satsa på en enklare sommarpool som var lite robustare än rampoolerna som vi har haft tidigare år.

Vår plan var att bygga ett trädäck runt poolen för att få miljön runt poolen lite trevligare och renare.
Så i slutet på förra sommaren så inhandlas en rund plåtpool ifrån Primastar och förberedningen inför bygget kunde påbörjas.
Tyvärr har man en del annat att stå i också ;) så projektet har fått fördelas över ett års tid men tänker att det kan vara intressant för andra se lite bilder under byggets gång.


IMG_1896.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Startskottet har gått och tidigare poolplats har gjorts större och markduk utlagd.

IMG_1902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leverans av stenmjöl för utjämning av underlaget.

IMG_1910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utjämnat stenmjölet och ett par varv med paddan innan finjustering.

IMG_1912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finjusteringen påbörjad med en centrumpunkt och en lång rak regel i lämplig längd för poolens diameter.

IMG_1915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutjusteringen klar av hela ytan som nu är klar och förberedd för markisoleringen.

IMG_1920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cellplasten på plats och tejpad.

IMG_1922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som hjälp har jag markerat ut poolens diameter för att lättare placera poolens räls i rätt position.

IMG_1938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr havererade en del bilder under själva poolmonteringen men när poolen var fylld så var inte barnen sena att provbada.

Principen för poolen är att man monterar en bottenräls som poolplåten sticks ner i och därmed håller formen. En toppräls monteras överst på poolplåten och de vita vertikala "plåtreglarna" stabiliserar upp poolpaketet.
När detta var klart använde jag mig av cellplastvallar längst botten/vägg anslutningen för att få en mjuk övergång.
Poolduken hängs sedan i och fördelas och jämnas ut så bra det går innan man fyller på med vatten och finjusteringen görs efterhand som vattnet fylls på.

Fortsättning följer....
 
Efter att poolen var fylld var det bara att börja gräva för plintar som tog sin tid eftersom vi har mycket småsten och en hel del hårda utfyllnadsmassor under matjorden

IMG_1955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När väl plintarna var på plats kunde stolparna monteras så att stommen runt poolen kunde påbörjas.

IMG_2090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommen och golvreglar är påbörjade.

IMG_2101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommen börjar ta form.

IMG_2501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra årets avslut av säsongen med plåtar på för vintern.

Fortsättning följer....
 
Så i våras var det dags att fortsätta jobbet med att slutföra stommen och börja lägga ut trall.

IMG_2518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädäcket påbörjat.

IMG_2520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt trädäcket har jag använt 2 st 28x145 som ram runtom.

IMG_2561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa upp till trädäcket.

IMG_2605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt däcket ska ett glest räcke skruvas upp som nu är påbörjat.
 
  • Gilla
emil.bjork och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Funderade ni på att gräva ner poolen istället?
 
Hej,

Nej efter att ha gjort en liten kalkyl på vad det kostar och medför att gräva ner poolen så skippade vi det hyfsat snabbt.
Vi har hyfsat hårt att gräva och att vi har vatten rätt så ytligt när man väl gräver. I ett av plinthålen börja det sippra in vatten underifrån så vi var tvungna att "spärra" med betong.
 
Inser att det inte kommer att bli så mycket mer badande denna säsong så börjar planera för vinterförberedning av poolen. När väl poolen är chockklorerad så ska plåtarna på. Så funderar lite på hur jag ska fästa reglarna till plåtarna i trädäcket. Inser att om jag skruvar reglarna i trädäcket så kommer det lämna fula skruvmärken i trädäcket efter jag tar bort dessa till våren. Någon som har några bra förslag på hur man kan göra för att få snyggast resultat även när man har tagit bort plåtarna?
 
Durkbeslag och spännband?

Edit: läste inte ordentligt, missade att det var reglar du ville få fast. Men om man skippar reglar och lägger plåten direkt på däcket kanske min lösning funkar.
 
Redigerat:
Spännband är rätt lösning. Trä spännbandet genom springan mellan två trallbrädor och skruva i stolpen under däcket. Du verkar ju ha gott om utrymme mellan mark och trädäck.
 
Jag spikar fast reglar som jag sätter plåtarna i. Dubbla på ena sidan för att få lite fall. Funkat bra i fem säsonger, trots ganska blåsigt läge. Spikarna lämnar inga fula märken heller.
I ditt fall funkar säkert spännband fint också.
 
Tjusigt bygge! Var införskaffades plåtarna och till vilken kostnad? Poolbutikerna slår ju på så löjligt mycket på takprofilerna bara för att de har ordet pool i sig.
 
Hej och tack för kommentarerna gällande montera plåtarna!

Ja spännband låter som en bra lösning så den blir det nog till att testa.

Plåtarna lyckades jag få tag på ifrån en byggare som hade några plåtar som var missfärgade och lite skrapade. Misstänker att det var en reklamation och att plåtarna skulle till skrot så det var inga större pengar för dessa.
 
Hej igen!
Skulle planera för plåtpåläggning nu i em. Jag inser att i och med att det är nytt tryckt trall och att det har varit fuktigt de senaste tiden så har trallen svält en del och därför finns då inga springor mellan trallen att trä spännband genom.
Tror ni att man kan lägga reglarna löst ovanpå trallen för att sedan skruva ihop plåtarna med reglarna. Till sist spänner jag kraftiga spännband över plåtarna som jag fäster i stolparna på sidorna av trallstommen? Eller detta blir för riskabelt vid en eventuell storm?
 
Det rekommenderas ju generellt att plåtarna skruvas i 45x45 på ena långsidan och 45x90 på andra långsidan. Tydligen ska det vara tillräckligt för att stå emot allehanda blås.
 
Innebär det då att reglarna ligger löst på trädäcket men att plåtarna är skruvade i reglarna?
 
Jag har läst att det ska räcka men själv hade jag inte varit jättetrygg med det. Vi bor blåsigt och då vill man gärna säkra lite extra åt det hållet vinden kommer ifrån. Plåtarna är ju rätt tåliga så du kan ju lägga på ett par bastanta sandsäckar eller liknande produkter den vindpinade sidan om du inte vill dra fast reglarna i trallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.