Efter en tids planerande och diskuterande kom vi fram till att vi skulle satsa på en enklare sommarpool som var lite robustare än rampoolerna som vi har haft tidigare år.
Vår plan var att bygga ett trädäck runt poolen för att få miljön runt poolen lite trevligare och renare.
Så i slutet på förra sommaren så inhandlas en rund plåtpool ifrån Primastar och förberedningen inför bygget kunde påbörjas.
Tyvärr har man en del annat att stå i också
så projektet har fått fördelas över ett års tid men tänker att det kan vara intressant för andra se lite bilder under byggets gång.
Startskottet har gått och tidigare poolplats har gjorts större och markduk utlagd.
Leverans av stenmjöl för utjämning av underlaget.
Utjämnat stenmjölet och ett par varv med paddan innan finjustering.
Finjusteringen påbörjad med en centrumpunkt och en lång rak regel i lämplig längd för poolens diameter.
Slutjusteringen klar av hela ytan som nu är klar och förberedd för markisoleringen.
Cellplasten på plats och tejpad.
Som hjälp har jag markerat ut poolens diameter för att lättare placera poolens räls i rätt position.
Tyvärr havererade en del bilder under själva poolmonteringen men när poolen var fylld så var inte barnen sena att provbada.
Principen för poolen är att man monterar en bottenräls som poolplåten sticks ner i och därmed håller formen. En toppräls monteras överst på poolplåten och de vita vertikala "plåtreglarna" stabiliserar upp poolpaketet.
När detta var klart använde jag mig av cellplastvallar längst botten/vägg anslutningen för att få en mjuk övergång.
Poolduken hängs sedan i och fördelas och jämnas ut så bra det går innan man fyller på med vatten och finjusteringen görs efterhand som vattnet fylls på.
Fortsättning följer....
Vår plan var att bygga ett trädäck runt poolen för att få miljön runt poolen lite trevligare och renare.
Så i slutet på förra sommaren så inhandlas en rund plåtpool ifrån Primastar och förberedningen inför bygget kunde påbörjas.
Tyvärr har man en del annat att stå i också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Startskottet har gått och tidigare poolplats har gjorts större och markduk utlagd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Leverans av stenmjöl för utjämning av underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utjämnat stenmjölet och ett par varv med paddan innan finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finjusteringen påbörjad med en centrumpunkt och en lång rak regel i lämplig längd för poolens diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutjusteringen klar av hela ytan som nu är klar och förberedd för markisoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cellplasten på plats och tejpad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som hjälp har jag markerat ut poolens diameter för att lättare placera poolens räls i rätt position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr havererade en del bilder under själva poolmonteringen men när poolen var fylld så var inte barnen sena att provbada.
Principen för poolen är att man monterar en bottenräls som poolplåten sticks ner i och därmed håller formen. En toppräls monteras överst på poolplåten och de vita vertikala "plåtreglarna" stabiliserar upp poolpaketet.
När detta var klart använde jag mig av cellplastvallar längst botten/vägg anslutningen för att få en mjuk övergång.
Poolduken hängs sedan i och fördelas och jämnas ut så bra det går innan man fyller på med vatten och finjusteringen görs efterhand som vattnet fylls på.
Fortsättning följer....
Efter att poolen var fylld var det bara att börja gräva för plintar som tog sin tid eftersom vi har mycket småsten och en hel del hårda utfyllnadsmassor under matjorden
När väl plintarna var på plats kunde stolparna monteras så att stommen runt poolen kunde påbörjas.
Stommen och golvreglar är påbörjade.
Stommen börjar ta form.
Förra årets avslut av säsongen med plåtar på för vintern.
Fortsättning följer....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När väl plintarna var på plats kunde stolparna monteras så att stommen runt poolen kunde påbörjas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen och golvreglar är påbörjade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen börjar ta form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förra årets avslut av säsongen med plåtar på för vintern.
Fortsättning följer....
Så i våras var det dags att fortsätta jobbet med att slutföra stommen och börja lägga ut trall.
Trädäcket påbörjat.
Runt trädäcket har jag använt 2 st 28x145 som ram runtom.
Trappa upp till trädäcket.
Runt däcket ska ett glest räcke skruvas upp som nu är påbörjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäcket påbörjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Runt trädäcket har jag använt 2 st 28x145 som ram runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa upp till trädäcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Runt däcket ska ett glest räcke skruvas upp som nu är påbörjat.
Hej,
Nej efter att ha gjort en liten kalkyl på vad det kostar och medför att gräva ner poolen så skippade vi det hyfsat snabbt.
Vi har hyfsat hårt att gräva och att vi har vatten rätt så ytligt när man väl gräver. I ett av plinthålen börja det sippra in vatten underifrån så vi var tvungna att "spärra" med betong.
Nej efter att ha gjort en liten kalkyl på vad det kostar och medför att gräva ner poolen så skippade vi det hyfsat snabbt.
Vi har hyfsat hårt att gräva och att vi har vatten rätt så ytligt när man väl gräver. I ett av plinthålen börja det sippra in vatten underifrån så vi var tvungna att "spärra" med betong.
Inser att det inte kommer att bli så mycket mer badande denna säsong så börjar planera för vinterförberedning av poolen. När väl poolen är chockklorerad så ska plåtarna på. Så funderar lite på hur jag ska fästa reglarna till plåtarna i trädäcket. Inser att om jag skruvar reglarna i trädäcket så kommer det lämna fula skruvmärken i trädäcket efter jag tar bort dessa till våren. Någon som har några bra förslag på hur man kan göra för att få snyggast resultat även när man har tagit bort plåtarna?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Durkbeslag och spännband?
Edit: läste inte ordentligt, missade att det var reglar du ville få fast. Men om man skippar reglar och lägger plåten direkt på däcket kanske min lösning funkar.
Edit: läste inte ordentligt, missade att det var reglar du ville få fast. Men om man skippar reglar och lägger plåten direkt på däcket kanske min lösning funkar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Jag spikar fast reglar som jag sätter plåtarna i. Dubbla på ena sidan för att få lite fall. Funkat bra i fem säsonger, trots ganska blåsigt läge. Spikarna lämnar inga fula märken heller.
I ditt fall funkar säkert spännband fint också.
I ditt fall funkar säkert spännband fint också.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Tjusigt bygge! Var införskaffades plåtarna och till vilken kostnad? Poolbutikerna slår ju på så löjligt mycket på takprofilerna bara för att de har ordet pool i sig.
Hej och tack för kommentarerna gällande montera plåtarna!
Ja spännband låter som en bra lösning så den blir det nog till att testa.
Plåtarna lyckades jag få tag på ifrån en byggare som hade några plåtar som var missfärgade och lite skrapade. Misstänker att det var en reklamation och att plåtarna skulle till skrot så det var inga större pengar för dessa.
Ja spännband låter som en bra lösning så den blir det nog till att testa.
Plåtarna lyckades jag få tag på ifrån en byggare som hade några plåtar som var missfärgade och lite skrapade. Misstänker att det var en reklamation och att plåtarna skulle till skrot så det var inga större pengar för dessa.
Hej igen!
Skulle planera för plåtpåläggning nu i em. Jag inser att i och med att det är nytt tryckt trall och att det har varit fuktigt de senaste tiden så har trallen svält en del och därför finns då inga springor mellan trallen att trä spännband genom.
Tror ni att man kan lägga reglarna löst ovanpå trallen för att sedan skruva ihop plåtarna med reglarna. Till sist spänner jag kraftiga spännband över plåtarna som jag fäster i stolparna på sidorna av trallstommen? Eller detta blir för riskabelt vid en eventuell storm?
Skulle planera för plåtpåläggning nu i em. Jag inser att i och med att det är nytt tryckt trall och att det har varit fuktigt de senaste tiden så har trallen svält en del och därför finns då inga springor mellan trallen att trä spännband genom.
Tror ni att man kan lägga reglarna löst ovanpå trallen för att sedan skruva ihop plåtarna med reglarna. Till sist spänner jag kraftiga spännband över plåtarna som jag fäster i stolparna på sidorna av trallstommen? Eller detta blir för riskabelt vid en eventuell storm?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Det rekommenderas ju generellt att plåtarna skruvas i 45x45 på ena långsidan och 45x90 på andra långsidan. Tydligen ska det vara tillräckligt för att stå emot allehanda blås.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Jag har läst att det ska räcka men själv hade jag inte varit jättetrygg med det. Vi bor blåsigt och då vill man gärna säkra lite extra åt det hållet vinden kommer ifrån. Plåtarna är ju rätt tåliga så du kan ju lägga på ett par bastanta sandsäckar eller liknande produkter den vindpinade sidan om du inte vill dra fast reglarna i trallen.