Hej!

Nya på forumet. Passar på att presentera oss och vårt projekt.
Vi är ett par i trettioårsåldern som inte har någon som helst erfarenhet av reparationer, byggande, grävande, VVS eller något annat meriterande för detta forum.

Nu har vi ramlat in i något av ett logistiskt monsterprojekt. Genom släkten har vi nämligen fått ta över ett gammalt hus som byggdes på 20-talet, som stått utan tillsyn i tio år. Vi äger huset men tomten arrenderas.

Det ligger fantastiskt fint, avsides och mitt i fjällen. Det är ett tvåvånings trähus som skulle kunna bli helt underbart att ha som sommarboende. Svårigheterna, men också charmen ligger i att stugan står 6 timmars bilfärd + 40 minuters båtfärd hemifrån. Det finns kallkälla men inget indraget vatten, ingen telefon, ingen mobiltäckning och ingen elektricitet.:x


Huset ligger i bortre änden av en stor sjö, dit inga vägar når.
Planen är inte att få huset till totalt toppskick med alla bekvämligheter utan snarare att göra det fräscht, beboeligt, stoppa förfallet och se till att det kan stå kvar länge. Kanske kan man vara där några dagar på våren och ett par veckor på sommaren


Avstånden, transportsvårigheterna och avsaknaden av telefon gör att allt måste planeras noggrannt. Då det inte går att ringa någon när när något inte fungerar måste det både finnas en plan B och C. För att lära oss mer och kanske få svar på frågor har vi valt att gå med på forumet.
 
Det lättaste måste vara att frakta dit materialet på vintern med skotern. Börja med ytterskalet och se till så att det är vädertätt, för att sedan börja åtgärda insidan. Det kräver planering att bygga i väglöst land. Kolla på att köpa ett elverk för att kunna driva några maskiner, det underlättar mycket. Om inte annat för att kunna ladda batterier till exempelvis skruvdragaren sedan kanske du vill ha en tv i framtiden. Ska du köra elmaskiner på Elverket måste du ha minst 2Kw elverk. Solceller funkar till belysning om du vill annars finns ju alltid fotogen lampor.
 
Redigerat:
låter spännande!! Finns det några bilder??
 
Matti_75 skrev:
Det lättaste måste vara att frakta dit materialet på vintern med skotern. Börja med ytterskalet och se till så att det är vädertätt, för att sedan börja åtgärda insidan. Det kräver planering att bygga i väglöst land. Kolla på att köpa ett elverk för att kunna driva några maskiner, det underlättar mycket. Om inte annat för att kunna ladda batterier till exempelvis skruvdragaren sedan kanske du vill ha en tv i framtiden. Ska du köra elmaskiner på Elverket måste du ha minst 2Kw elverk. Solceller funkar till belysning om du vill annars finns ju alltid fotogen lampor.
Tyvärr har ingen av oss skoterkörkort eller vana att vara ensamma ute vintertid i fjällen helt utan mobiltäckning. Dessutom går det för tillfället ej elda i vedspisen varför en vintertur sannolikt blir svår. Plåttaket behöver skruvas om. Det blir nr 1. Elverk måste absolut inhandlas. Framförallt för att kunna ladda batterier men också för arbetsbelysning och ev sticksåg eller dylikt. Tror som du att 2000 W är rimligt. Funderar på den här:

http://www.jula.se/elverk-2000-w-740028

Sannolikt inte toppkvalité men torde hålla ett par år iallafall? Fördel: Fyrtakt, billig
 
kalssone skrev:
låter spännande!! Finns det några bilder??
Jo! Vi har en del bilder. Framförallt på detaljer dock. Tog mest kort på allt som var trasigt för att kunna fundera vad göra. Postar bilder så snart vi fattar hur :P
 
Jag har byggt en del i väglöst land och att transportera vintertid underlättar väldigt mycket. Elverket räcker till dom vanligaste byggverktygen. Var noga med att kolja/ byta oljan ofta då dom har en förmåga att dricka olja. Bra kvalitets verktyg är ett måste, man vill inte starta upp ett projekt för att upptäcka att verktygen går sönder. Vad är det för vedspis? Vad är problemet?
 
Huset:

* Två våningar, kanske 60 kvadratmeter/våning.
* Nedervåning: Kök, två sovrum, hall.
* Övervåning: Vind, verkstadsrum, stort sovrum
* Vedspis i köket. Tyvärr någon som tagit bort det översta skorstensröret.
* Tak: Vanligt plåttak. Fortfarande heltäckande. Dock har takspiken börjat fly. Dessutom möjligt att det blåser in snö under plåtskorstenen där något öppet. Dålig överlappning mellan trä och plåt, dvs plåten sticker inte ut tillräckligt mycket vid kanten så yttersta träet något anfrätt. Inte heller några hängrännor.
* Dränering: Torpargrund. Ligger i en backe. Gräsmattan når nästan upp till huset på ovansidan.
* Panel: På ovansidan där tak vinklade så att vatten rinner ned inte så långt från huset vattenskadade plankor pga stänk och ev kvarliggande snö.
* Fönster: Ett fönster riktigt dåligt där vatten förstört träpanelen utanför. Övriga fönster hela, eftersatta men troligen renoverbara.
 
Matti_75 skrev:
Jag har byggt en del i väglöst land och att transportera vintertid underlättar väldigt mycket. Elverket räcker till dom vanligaste byggverktygen. Var noga med att kolja/ byta oljan ofta då dom har en förmåga att dricka olja. Bra kvalitets verktyg är ett måste, man vill inte starta upp ett projekt för att upptäcka att verktygen går sönder. Vad är det för vedspis? Vad är problemet?
Nej, jag förstår det. Kanske så småningom att vintertransporter kan genomföras.
Tack för tipsen. Vedspisen är en "Ebbesbruk no 26 B"
Något oklart om rörmåtten och hur man egentligen gjort röranslutningarna. Skorstensröret har förts igenom en handmurad stenskorsten på övervåningen som måste plockas ned för att man ska kunna se ordentligt.
 
...
 
  • DSC06155.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • DSC06110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar ju säga att man ska börja ovaninfrån, dvs med taket. Och det är väl smart, så man slipper få in regn.

Har ni kollat upp om ni har täckning med Net1? De säljer mobilt bredband med fast telefoni (som kan flyttas med) och det går att förbättra mottagningen med antenner. Sen kan det ju vara bra att ha internet då man bygger nuförtiden.

Ett annat tips är att läsa in er på vad som kan göras med gasol. Det är rätt mycket. Det finns spisar, kaminer, varmvattenberedare, genomströmningsvärmare och kylskåp och säkert en del annat.

Lycka till med projektet!
 
Tack så mycket. Ska kolla upp det där bredbandet. Var inne på det där tidigare.
 
net1/icenet tog över telias gamla NMT master/stationer och använder deras nät, grym täckning även till sjöss (bara där jag använt det), även när mobiltelefonen länge har förlorat signal kan man sitta med laptopen o surfa :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.