24 548 läst ·
49 svar
25k läst
49 svar
Projekt: Ny kakelugn
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Det stämmer. Det förbereddes vid husbygget med extra stålbalk och 22 cm tjock gjutning mellan balk och grundmur. Ytan lades 15 mm under färdigt trägolv och en träskiva har varit parkerad där i ett antal år.Flyktsoda skrev:
Det är källare direkt under kakelugnen
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Vi hittade faktiskt en liknande begagnad, men den var 345 cm hög och det kändes tråkigt att behöva lämna 100 cm oanvänt vi uppmurning.MariaiÖstergötland skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Den ser ut att stå riktigt nära väggen bakom. Har det medfört några speciella åtgärder?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Den står drygt 50 mm från en fibercementskiva reglad mot fyrkantsstål. Där bakom är det 60 mm luft. Helt i sin ordning. Installationsanvisningen säger 50 mm till brännbart material. Anledningen till min konstruktion är att väggen skall ha en skjutdörr också.Björkisvägen skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Det går ner i källarförrådets tak och fortsätter ut via en väldigt platt (25 x 200 mm, bockad galvplåt) kanal som ligger i mellan glesen i taket. Vill inte visa konstruktioner i onödan så jag arbetade mig lite för att dölja rören till friskluftsintaget.R Rolle85 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Vi har funderat på detta, VVS-ingenjören (farsan) och jag, men det är en sträcka på 2m som ev. behöver kondenssäkras. Det går att lösa. Resten passerar krypgrunden. Alternativt tar jag luften från verkstaden (15°} så blir det lite extra ventilation där.Oldboy skrev:
Noterade vissa likheter med farsans bergvärme.
Bergvärme där kyl-/värmemediet löper i rör i taket i källaren mellan ytterväggen och pannrummet mitt i källaren. Det blev kondens på rören innan de isolerades ordentligt. Om jag kommer ihåg rätt så var det trots avluftare i källaren.
Han hade också problem med att golvet (uppreglat trägolv) mellan oljetankrum och pannrum mjuknade på ett ställe... Det var pga att det bildades kondens på oljeledningen iom att oljan/tankrummet var mkt svalt (ouppvärmt, men över nollan).
(När golvet togs upp så var det helt friskt överallt utom just ett ställe över oljeledningen där den gick lite närmare golvspånet. Uppreglat trägolv på oisolerad platta i källare, belagt med plastmatta.)
Så kondens kan ställa till det.
Bergvärme där kyl-/värmemediet löper i rör i taket i källaren mellan ytterväggen och pannrummet mitt i källaren. Det blev kondens på rören innan de isolerades ordentligt. Om jag kommer ihåg rätt så var det trots avluftare i källaren.
Han hade också problem med att golvet (uppreglat trägolv) mellan oljetankrum och pannrum mjuknade på ett ställe... Det var pga att det bildades kondens på oljeledningen iom att oljan/tankrummet var mkt svalt (ouppvärmt, men över nollan).
(När golvet togs upp så var det helt friskt överallt utom just ett ställe över oljeledningen där den gick lite närmare golvspånet. Uppreglat trägolv på oisolerad platta i källare, belagt med plastmatta.)
Så kondens kan ställa till det.
Men skorstensanslutningen är då rakt upp genom bjälklaget då antar jag? Känns som dåligt med plats för bakanslutning och du nämnde något om skjutdörr där medJohan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Det stämmer, men det är toppanslutning på min. Skorstenen ställs med en flänsad muff rakt ner i rökgången. Detta ligger bakom själva kronan och installeras senare. Jag har redan förberett med ett fibercementklätt hål ovanför gipstaket. Detta går vidare förbi övervåningen, genom vindenoch upp genom mittnocken på taket.M myrstack skrev:
Vackert.
Vad är det för material som ugnen är byggd av? Modulstenarna ser ut att vara någon sorts lättklinker, betong? Fogat med lerbruk och sedan plattorna fastsatta med..?
Vad är det för material som ugnen är byggd av? Modulstenarna ser ut att vara någon sorts lättklinker, betong? Fogat med lerbruk och sedan plattorna fastsatta med..?