Mikael_L
tommib tommib skrev:
Förhoppningsvis kommer det lilla hålet vara parallellt med rummets väggar men ärligt talat är det lite på en höft.
Ojojoj, när du är klar och nästan allt är perfekt ... vad du kommer störa dig på det där ... :rofl: :crysmile:

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Så här ser det ut i pumpgropen idag, för de som är intresserade. Jag har flyttat om givarna lite så att de inte larmar lika tidigt. Dessutom har de bytt plats så den lite mer rejäla givaren är längst ner.

Förhoppningsvis gör detta, i kombination med pumpen, att jag slipper larm i fortsättningen.

Jag ska flytta den övre givaren en gång till, detta blev en nödlösning idag för att jag måste kapa bort en del av vinkeljärnet innan det går att flytta den. Orkar inte löda/krympslanga om anslutningen. Nackdelen som det är nu är att den sitter i hålen där den andra satt förut så skillnaden mellan givarna har krympt till kanske bara 4 cm. Antagligen är det rätt mycket vatten ändå men jag vill nog ha del lite högre upp.
[bild]

Som det är på bilden borde pumpen starta när som helst.

Vattnet pumpas ut till kommunens dagvatten, via röret för takavvattning som lämpligt nog går en liten omväg via krypgrunden.
En liten inflikning. Ju kortare sladden är till flottören desto större blir osäkerheten när den startar (lätt att den nästan fastnar i sig själv och kabeln stressas mer.)
Omvänt så ju längre sladd som den kan röra sig med ju säkrare gång får man på pumpen. Underförutsättning att den löper fritt.
Men det ger också större område mellan tillslag och frånslag.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Undrar om det inte finns en våning till under? En penetrerande undersökning innan du gjuter, för att säkerställa...

Mikael_L
Måste väl vara möjligt att göra en våning till under om man bara vill ... :thinking:

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ja, frågan är hur djup källare man kan bygga innan det övergår från en kommunal bygglovsfråga och istället blir en fråga för bergsstaten? :)

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tommib
Lyckades komma iväg och handla idag. Mindre lyckat att Bauhaus inte hade rätt cellplast hemma. De sa att det tydligen var ett allmänt problem med brist på cellplast.

Det slutade med att jag köpte fem balar (=allt de hade) med Bewis grafitcellplast som var dyrare (399 istället för 299) och en bal med XPS300 som jag tänkte ha under de ställen där det hamnar väggar/stöd. Det kommer inte räcka men jag borde kunna få ut ett lager i alla fall. Funderar på att köra andra lagret med 70 mm. Det blir 2 cm mindre i takhöjd men jag kan komma vidare. Får väl se lite när jag lyckas få ut första lagret.

Kvällen rundades av med att sjuåringen hjälpte mig att lyfta ner all cellplast. Han var trött och grinig men sken upp när han fick hjälpa till och jobba. Han var också väldigt road av att skivorna var så lätta och att han enkelt kunde hantera dem. Sen blev han sur igen när jag sa att han inte fick vara med och lägga ut skivorna och att vi ändå inte skulle göra det ikväll.

Inga bilder pga glömde bort det när jag var där nere. Ingen skillnad mot igår egentligen förutom två stora högar med cellplast...

• Gilla
Lindgrenski och 7 till
  • Laddar…
tommib
Gjorde ett litet ryck ikväll

Byggplats med ojämnt underlag och cellplaststycken över ojämna grus och bergsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt lagda cellplastskivor på betonggolv med tejpmarkeringar och byggmaterial spridda omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underlaget diffar flera centimeter bitvis så cellplasten ligger inte riktigt bra. Jag funderar på om jag ska ta upp allt och göra om eller om jag ska tänka att betongen kommer jämna till allt ändå. Någon som har tankar kring det?

• Gilla
john.h och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Gjorde ett litet ryck ikväll

[bild]
[bild]

Underlaget diffar flera centimeter bitvis så cellplasten ligger inte riktigt bra. Jag funderar på om jag ska ta upp allt och göra om eller om jag ska tänka att betongen kommer jämna till allt ändå. Någon som har tankar kring det?
Beror kanske på om underlaget har spetsiga bulor som ger punktlaster eller om det mer går i vågor som inte är lika känsligt. Men jag är petig och lever efter devisen att små fel bara förvärras under senare steg i bygget. Så jag försöker få det så bra som möjligt i alla steg då man oftast vinner på det i slutet.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Är planen att ha ett lager plast ovanpå frigoliten sen eller? Varit med om att byggare gjort på det viset innan att de lagt frigoliten ovanpå plasten och sen armering och betong. Problemet var att under gjutning så flöt frigoliten upp för att det fanns springor runt kanterna där betongen kunde komma in. Var ett helvete att fixa till så försök att få det så jämt det bara går innan du lägger frigolit sen plast.

Man kan täta igen springor med fogskum innan gjutning

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
För att svara på frågan om ojämnheter. Om det diffar på flera centimeter så är väl frågan hur tjock pågjutningen skall vara. Jag hade inte brytt mig om pågjutning är 3-4 cm tjockare än Diff på cellplasten.

Jag hade själv åtgärdat det. Lade mycket tid på att få jämna cellplastskivor innan vi gjöt betonggolvet i vårt uterum förra året. Kändes bäst så helt enkelt :)

• Gilla
Mats
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
om jag ska tänka att betongen kommer jämna till allt ändå.
Betongen är rätt mycket dyrare än lite svett om du behöver ta till extra betong för att fylla svackorna. Att få ett jämt underlag motverkar ev sprickbildning om isoleringen inte ligger mot underlaget.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du har spräckt berg i 4 år och undrar om du ska lägga 4 timmar på att släta ut underlaget så att cellplasten ligger slätt?

• Gilla
  • Haha
ccByggerBunker och 40 till
  • Laddar…
tommib
Ok, point taken. Hade faktiskt bestämt mig för att göra om det redan men hade världens ryggskott som nu äntligen börjar ge med sig.

Visade också kommentaren för min fru som skrattade högt och hälsar att den var på pricken.

• Gilla
  • Älska
ccByggerBunker och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.