854 866 läst ·
2 047 svar
855k läst
2,0k svar
Projekt källare
Så; kontentan är att du hellre är gruvarbetare än it-tekniker på fritiden. Ett bra val ändå för oss som hänger här i din trådtommib skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidodiskussionerna är förvisso intressanta men för att återgå till ämnet lite så blev detta (typ) resultatet av gårdagen. Den innersta raden, med plastpåsarna, är borrade till fulldjup (ca 1 m). Resten är bara startade så de är allt mellan 20 och 40 cm djupa. Yttersta raden är typ klar men jag ska nog kompletteringsborra de hålen också.
Jag kan konstatera att jag blivit bättre och säkrare på att hantera maskin. Att sätta an med foten som stöd är inget problem längre, knappt ens på de nästan lodräta ytorna. Nackdelen är att den här maskinen har en bygel (eller fäste, kanske för knämatarstång) på baksidan som slår till låret då och då. Konsekvensen är att mitt högra lår är fullt av blåmärken (inte gafflar, för de som tar den referensen
Maskinen har jag också tittat på och skruvat lite på. Det var en plugg eller något som satt lite löst uppe på maskinen mot handtaget till. Den är nu åtskruvad med följden att det inte längre läcker ut vatten när man bara slår på vattnet (alltså utan tryckluft). Får se om det håller imorgon också när jag kopplar på trycket eller om det säger pang. Förhoppningen är att kunna borra 4-5 timmar effektiv tid imorgon medan familjen (och grannfamiljen, som flyr samtidigt) är borta och badar.
Apropå sidodiskussion så är nu för övrigt ny mobil införskaffad och ska konfigureras ikväll/inatt. Viktigast är att få till ringsignalen så att den blir rätt.... Hade tydligen inte den gamla filen kvar.
Redigerat:
Nej. Den var dessutom inslagen i en plastpåse med påsklämma just för att det var riskabelt att ha den med. Det hjälpte inte. När jag hade grävt fram min gamla mobil fick den bo i dubbla plastpåsar i ett snöre om halsen istället.
Nästa problem är vad jag gör imorgon när jag förhoppningsvis har den nya mobilen...
Nästa problem är vad jag gör imorgon när jag förhoppningsvis har den nya mobilen...
Lägg delarna i ugnen på 40 - 50 grader så torkar elektroniken ur. Jag brukar låta "baka" prylarna i 1 till två timmar och sen ligga i rumsterperatur ett dygn innan jag stoppar tillbaka batteriet.tommib skrev:
Jo, jag får väl författa en ödmjuk ansökan till kamrat ordförande Xi.
Ugnen har den också varit i, några timmar direkt efter att det hände. Tyvärr har ju den här modellen ett batteri som sitter fast och inte går att plocka ut med mindre än att man tar isär telefonen så mycket som jag gjort. Jag fattar varför det är så men det är synd när sådant här händer. Nu får den ligga där och torka till imorgon så ska vi se om det går att rädda något. Nya telefonen har aktiverad sync med både google och Nextcloud. Jag kom dock ihåg varför jag inte gjorde det nu, det var för att Nextcloud är installerat på webservern som har betydligt mindre disk än filservern. Måste kolla lite på det där vid tillfälle, eller bara köpa en Synology...
Den nya telefonen blev en Nokia 7.2 för 3700 kr. Även det är i överkant men det var faktiskt min fru som hetsade mig med orden "du använder den ändå rätt mycket varje dag". Det känns också lite bra i själen med en Nokia, även om jag vet att det inte är samma företag idag.
Ugnen har den också varit i, några timmar direkt efter att det hände. Tyvärr har ju den här modellen ett batteri som sitter fast och inte går att plocka ut med mindre än att man tar isär telefonen så mycket som jag gjort. Jag fattar varför det är så men det är synd när sådant här händer. Nu får den ligga där och torka till imorgon så ska vi se om det går att rädda något. Nya telefonen har aktiverad sync med både google och Nextcloud. Jag kom dock ihåg varför jag inte gjorde det nu, det var för att Nextcloud är installerat på webservern som har betydligt mindre disk än filservern. Måste kolla lite på det där vid tillfälle, eller bara köpa en Synology...
Den nya telefonen blev en Nokia 7.2 för 3700 kr. Även det är i överkant men det var faktiskt min fru som hetsade mig med orden "du använder den ändå rätt mycket varje dag". Det känns också lite bra i själen med en Nokia, även om jag vet att det inte är samma företag idag.