tommib tommib skrev:
Jag har ett par servrar som kör Linux, bl.a. en filserver. Det är den jag har planerat att installera det där på.

Kanske bara ska inse att jag inte har tid att puls längre och köpa en färdig lösning. Jag vill egentligen också ha sync mellan två servrar, där jag skulle ställa en hos brorsan.
Så; kontentan är att du hellre är gruvarbetare än it-tekniker på fritiden. Ett bra val ändå för oss som hänger här i din tråd :love:

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
mexitegel mexitegel skrev:
Så; kontentan är att du hellre är gruvarbetare än it-tekniker på fritiden. Ett bra val ändå för oss som hänger här i din tråd :love:
Asså hell yes! Kroppsarbete håller doktorn borta. :p

• Gilla
  • Haha
kest och 3 till
  • Laddar…
tommib
A andersda skrev:
Sätt upp en Nextcloud instans på din server. Har alla funktioner du kräver.
Tack för tipset. Jag har en instans av just Nextcloud, har bara inte gjort färdigt allt. Till exempel sagda säkerhetskopiering... Otur va?

Mm installera appen på telefon och slå på automatisk uppladdning. Mycket jobb.

Edit. Försökte få med en glad gubbe utan att lyckas.

tommib
Borrade hål i olika djup i berggrund med röd markering, plastpåsar i vissa hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidodiskussionerna är förvisso intressanta men för att återgå till ämnet lite så blev detta (typ) resultatet av gårdagen. Den innersta raden, med plastpåsarna, är borrade till fulldjup (ca 1 m). Resten är bara startade så de är allt mellan 20 och 40 cm djupa. Yttersta raden är typ klar men jag ska nog kompletteringsborra de hålen också.

Jag kan konstatera att jag blivit bättre och säkrare på att hantera maskin. Att sätta an med foten som stöd är inget problem längre, knappt ens på de nästan lodräta ytorna. Nackdelen är att den här maskinen har en bygel (eller fäste, kanske för knämatarstång) på baksidan som slår till låret då och då. Konsekvensen är att mitt högra lår är fullt av blåmärken (inte gafflar, för de som tar den referensen ;)) Det var också väldigt tungt att byta till lång stång när man inte hade gjort så djupa hål. Att lyfta upp maskin en meter i luften och försöka passa in den på stången är lite utmanande.

Maskinen har jag också tittat på och skruvat lite på. Det var en plugg eller något som satt lite löst uppe på maskinen mot handtaget till. Den är nu åtskruvad med följden att det inte längre läcker ut vatten när man bara slår på vattnet (alltså utan tryckluft). Får se om det håller imorgon också när jag kopplar på trycket eller om det säger pang. Förhoppningen är att kunna borra 4-5 timmar effektiv tid imorgon medan familjen (och grannfamiljen, som flyr samtidigt) är borta och badar.

Apropå sidodiskussion så är nu för övrigt ny mobil införskaffad och ska konfigureras ikväll/inatt. Viktigast är att få till ringsignalen så att den blir rätt.... Hade tydligen inte den gamla filen kvar.

Redigerat:
  • Gilla
Neovera och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tyvärr hade det bara fickor fram vilket var anledningen till att mobilen drunknade. Suck, borde vara bättre på att göra backup på bilderna man har på den... Nästan ett års bilder borta om den inte går att laga.
Tål inte alla moderna telefoner vatten?

tommib
Nej. Den var dessutom inslagen i en plastpåse med påsklämma just för att det var riskabelt att ha den med. Det hjälpte inte. När jag hade grävt fram min gamla mobil fick den bo i dubbla plastpåsar i ett snöre om halsen istället.

Nästa problem är vad jag gör imorgon när jag förhoppningsvis har den nya mobilen...

• Gilla
MrBugge
  • Laddar…
Köpte du en ny som inte tål vatten? :surprised:

• Haha
sinuslinus
  • Laddar…
tommib
Öppnad mobiltelefon med avlägsnat bakstycke och exponerade interna komponenter på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jaha, vi får väl se om den går att rädda...
Ingen av reparationsfirmorna jag pratade med ville ta sig an en fuktskadad telefon så jag får väl göra det själv. Som vanligt.

• Gilla
D-bug och 4 till
  • Laddar…
tommib
useless useless skrev:
Köpte du en ny som inte tål vatten? :surprised:
Ja. Det var hopplöst att få till kravspecen om man blandade in den parametern också. Jag gillar inte att pröjsa typ 10k för en telefon.

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
P
Måste man alltid ha telefonen på sig,bluetooth räcket väl några meter iaf;)

• Gilla
kest
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag gillar inte att pröjsa typ 10k för en telefon.
Jag betalade bara 9k för min som klarar IP69K.

tommib tommib skrev:
[bild]
Jaha, vi får väl se om den går att rädda...
Ingen av reparationsfirmorna jag pratade med ville ta sig an en fuktskadad telefon så jag får väl göra det själv. Som vanligt.
Lägg delarna i ugnen på 40 - 50 grader så torkar elektroniken ur. Jag brukar låta "baka" prylarna i 1 till två timmar och sen ligga i rumsterperatur ett dygn innan jag stoppar tillbaka batteriet.

J
Ah, en Huawei, dina bilder finns i tryggt förvar på en server i Kina. ;)

Jag tycker också telefoner är löjligt dyra och köper budget modeller. De brukar ändå hålla ett par år...

• Gilla
  • Haha
rolflidvall och 5 till
  • Laddar…
tommib
Jo, jag får väl författa en ödmjuk ansökan till kamrat ordförande Xi.

Ugnen har den också varit i, några timmar direkt efter att det hände. Tyvärr har ju den här modellen ett batteri som sitter fast och inte går att plocka ut med mindre än att man tar isär telefonen så mycket som jag gjort. Jag fattar varför det är så men det är synd när sådant här händer. Nu får den ligga där och torka till imorgon så ska vi se om det går att rädda något. Nya telefonen har aktiverad sync med både google och Nextcloud. Jag kom dock ihåg varför jag inte gjorde det nu, det var för att Nextcloud är installerat på webservern som har betydligt mindre disk än filservern. Måste kolla lite på det där vid tillfälle, eller bara köpa en Synology...

Den nya telefonen blev en Nokia 7.2 för 3700 kr. Även det är i överkant men det var faktiskt min fru som hetsade mig med orden "du använder den ändå rätt mycket varje dag". Det känns också lite bra i själen med en Nokia, även om jag vet att det inte är samma företag idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.