66 668 läst ·
220 svar
67k läst
220 svar
Projekt jaktkoja!
Jag hade inte tvekat att köra 12 volt solceller på ett eller fler batterier, skönt att kunna ladda telefonen, datorn och ha lite belysning.
12 volts pump kan du ju köra också om du vill det.
Det finns ju så bra led belysningar idag, dom drar knappt något.
12 volts pump kan du ju köra också om du vill det.
Det finns ju så bra led belysningar idag, dom drar knappt något.
Jag mejlade Lakkappää och frågade om kaminen är godkänd och om det finns nån prestandadeklaration på den, för det har jag förstått att kommun vill se. Fick svaret att ”Kamin är CE-godkänd, ingen mer information än i våra sidor.”
På deras sida står:
”Modell: SVT Jätkä 616
Effekt: 5kW
Verkningsgrad: 74,38 %
Genomsnittlig temperatur för brandgas: 227 °C
Vikt: 66kg
Stomme: Gjutjärn
Lucka: Gjutjärn och glas
Höjd: 625mm
Bredd: 320mm
Djup: 480mm
Ved max. längd: 370mm
Uppvärmningseffekt: 50 - 150m³
Skorstensanslutning: Ø148 mm uppe och bakom
Höjden till mitten av skorstensöppningen: 535 mm”
Det här är okänd terräng för mig. Är det en godkänd kamin? Hur går jag vidare?
På deras sida står:
”Modell: SVT Jätkä 616
Effekt: 5kW
Verkningsgrad: 74,38 %
Genomsnittlig temperatur för brandgas: 227 °C
Vikt: 66kg
Stomme: Gjutjärn
Lucka: Gjutjärn och glas
Höjd: 625mm
Bredd: 320mm
Djup: 480mm
Ved max. längd: 370mm
Uppvärmningseffekt: 50 - 150m³
Skorstensanslutning: Ø148 mm uppe och bakom
Höjden till mitten av skorstensöppningen: 535 mm”
Det här är okänd terräng för mig. Är det en godkänd kamin? Hur går jag vidare?
Enligt vad jag förstått ska kaminen vara CE-märkt och det ska framgå vilken verkningsgrad och effekt den har. Även mystiskt vad den har för utsläppsvärden. Detta borde ju vara kopplat till vad man eldar med (torr ved får man anta) och verkningsgrad.
Tittar man t ex på Contura så specar de även "emissoner från förbränningen" som kolmonoxid i procent.
Tittar man t ex på Contura så specar de även "emissoner från förbränningen" som kolmonoxid i procent.
Aah. Så det som saknas i deras beskrivning är utsläppen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 141 inlägg
Den måste inte vara CE-märkt av det skälet, den måste uppfylla kraven i tabell 6:7412 i Boverkets regler (s. 107).
Ur den tabellen så kan man läsa att den inte får släppa ut mer än 0,12% (vol) CO, samt måste ha en verkningsgrad som överstiger 65% (Gäller för alla rumsvärmare som inte är pellets-eldade).
Så du klarar verkningsgraden, men måste veta hur mycket CO som den släpper ut också.
(Sammanfattning för vad som gäller i vilka situationer, fanns tidigare i tråden, men kommer här igen.)
Ur den tabellen så kan man läsa att den inte får släppa ut mer än 0,12% (vol) CO, samt måste ha en verkningsgrad som överstiger 65% (Gäller för alla rumsvärmare som inte är pellets-eldade).
Så du klarar verkningsgraden, men måste veta hur mycket CO som den släpper ut också.
(Sammanfattning för vad som gäller i vilka situationer, fanns tidigare i tråden, men kommer här igen.)
Mmm, men eftersom det sen ska byggas ut till nåt som är mer ”fritidshus” än ”koja” så är det nog lika bra att göra rätt på en gång.J jimbomas skrev:
Men utan all byråkrati skulle vi ha en sjuhelvetes arbetslöshet, jag menar vad skulle alla handläggare och enhetschefer och annat patrask göra utan en byråkrati som försörjer dom? Dom skulle driva runt som en sorglig verklighetsfrånvänd akademisk grå massa och försöka hitta på regelverk och bestämma saker och vara allmänt pain in the ass...
Det roligaste med att gnälla på allt med offentlig sektor är att jag själv är en av dom 
I offentliga miljöer ja, men knappast för privat bruk.
Att man har besiktning av offentliga lekplatser är vettigt för att nödvändigt underhåll skall utföras. Men det är ju inte vad tråden skulle handla om
Själv hade jag satt in en kamin och brassat på utan att anmäla det någonstans. Om det blir en kontroll, vilket verkar föga troligt i det här fallet, får man ta det då.
Att man har besiktning av offentliga lekplatser är vettigt för att nödvändigt underhåll skall utföras. Men det är ju inte vad tråden skulle handla om
Själv hade jag satt in en kamin och brassat på utan att anmäla det någonstans. Om det blir en kontroll, vilket verkar föga troligt i det här fallet, får man ta det då.
Men ponera att jag installerar en klassisk fulkamin, t ex Laxen, och ser till att allt är säkert installerat enligt konstens alla regler, vad blir påföljden om man blir påkommen?
Nu kommer jag såklart inte göra det, men rent hypotetiskt?
Det borde ju vara nedslag på
1. Inte anmäld till kommun
2. Inte besiktad av nån behörig sotarfunktion
3. Icke godkänd kamin sett till effekt och utsläpp
Betala nån slags bötesbelopp och skämmas? Spöstraff? Tvingas vara i julruschen på IKEA?
Nu kommer jag såklart inte göra det, men rent hypotetiskt?
Det borde ju vara nedslag på
1. Inte anmäld till kommun
2. Inte besiktad av nån behörig sotarfunktion
3. Icke godkänd kamin sett till effekt och utsläpp
Betala nån slags bötesbelopp och skämmas? Spöstraff? Tvingas vara i julruschen på IKEA?