Byggahus.se

Projekt jaktkoja!

13k läst  98 svar

1. A
    Medlem · Nivå 14
    Jag hade inte tvekat att köra 12 volt solceller på ett eller fler batterier, skönt att kunna ladda telefonen, datorn och ha lite belysning.
    12 volts pump kan du ju köra också om du vill det.
    Det finns ju så bra led belysningar idag, dom drar knappt något.

• Laddar…
  2. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Jag mejlade Lakkappää och frågade om kaminen är godkänd och om det finns nån prestandadeklaration på den, för det har jag förstått att kommun vill se. Fick svaret att ”Kamin är CE-godkänd, ingen mer information än i våra sidor.”

På deras sida står:
    Modell: SVT Jätkä 616
    Effekt: 5kW
    Verkningsgrad: 74,38 %
    Genomsnittlig temperatur för brandgas: 227 °C
    Vikt: 66kg
    Stomme: Gjutjärn
    Lucka: Gjutjärn och glas
    Höjd: 625mm
    Bredd: 320mm
    Djup: 480mm
    Ved max. längd: 370mm
    Uppvärmningseffekt: 50 - 150m³
    Skorstensanslutning: Ø148 mm uppe och bakom
    Höjden till mitten av skorstensöppningen: 535 mm”

Det här är okänd terräng för mig. Är det en godkänd kamin? Hur går jag vidare?

3. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Enligt vad jag förstått ska kaminen vara CE-märkt och det ska framgå vilken verkningsgrad och effekt den har. Även mystiskt vad den har för utsläppsvärden. Detta borde ju vara kopplat till vad man eldar med (torr ved får man anta) och verkningsgrad.
    Tittar man t ex på Contura så specar de även "emissoner från förbränningen" som kolmonoxid i procent.

4. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Aah. Så det som saknas i deras beskrivning är utsläppen?

5. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Jag tror det. Men jag tror inte heller att det där är solklart. Det här kan räcka. Kolla med din kommun.

• Laddar…
  6. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Den måste inte vara CE-märkt av det skälet, den måste uppfylla kraven i tabell 6:7412 i Boverkets regler (s. 107).

Ur den tabellen så kan man läsa att den inte får släppa ut mer än 0,12% (vol) CO, samt måste ha en verkningsgrad som överstiger 65% (Gäller för alla rumsvärmare som inte är pellets-eldade).

Så du klarar verkningsgraden, men måste veta hur mycket CO som den släpper ut också.

(Sammanfattning för vad som gäller i vilka situationer, fanns tidigare i tråden, men kommer här igen.)

7. J
    Medlem Nivå 4
    Herregud vilken byråkrati för att värma upp en koja, jösses :crysmile:
    Man kan tycka det borde finnas gränser för när det är relevant. Undra hur mycket skit alla majbrasor släpper ut varje år. :rolleyes:

8. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Mmm, men eftersom det sen ska byggas ut till nåt som är mer ”fritidshus” än ”koja” så är det nog lika bra att göra rätt på en gång.

9. J
    Medlem Nivå 4
    Absolut det håller jag helt med om, men jag tycker ändå det är helt galet även för fritidshus att behöva specificera CO utsläpp från en liten kamin.

• Laddar…
  10. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Men utan all byråkrati skulle vi ha en sjuhelvetes arbetslöshet, jag menar vad skulle alla handläggare och enhetschefer och annat patrask göra utan en byråkrati som försörjer dom? Dom skulle driva runt som en sorglig verklighetsfrånvänd akademisk grå massa och försöka hitta på regelverk och bestämma saker och vara allmänt pain in the ass... :) Det roligaste med att gnälla på allt med offentlig sektor är att jag själv är en av dom :crysmile:

11. F
    Medlem Nivå 9
    Missriktad tjänstemannaaktivism är en paradgren i Sverige. Snart kan man inte sätta upp en gunga åt barnen utan riskanalys och konsekvensbeskrivning.

Ser det på så många områden.

12. N
    Medlem · Nivå 12
    Snart? Besiktning varje år är redan ett krav.

• Laddar…
  13. G-83
    Renoverare · Nivå 8
    I offentliga miljöer ja, men knappast för privat bruk.

Att man har besiktning av offentliga lekplatser är vettigt för att nödvändigt underhåll skall utföras. Men det är ju inte vad tråden skulle handla om

Själv hade jag satt in en kamin och brassat på utan att anmäla det någonstans. Om det blir en kontroll, vilket verkar föga troligt i det här fallet, får man ta det då.

14. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Men ponera att jag installerar en klassisk fulkamin, t ex Laxen, och ser till att allt är säkert installerat enligt konstens alla regler, vad blir påföljden om man blir påkommen?

Nu kommer jag såklart inte göra det, men rent hypotetiskt?

Det borde ju vara nedslag på
    1. Inte anmäld till kommun
    2. Inte besiktad av nån behörig sotarfunktion
    3. Icke godkänd kamin sett till effekt och utsläpp

Betala nån slags bötesbelopp och skämmas? Spöstraff? Tvingas vara i julruschen på IKEA?

15. G-83
    Renoverare · Nivå 8
    Nja Ikea ska du nog slippa. Du vet det här med mänskliga rättigheter och sånt;)

Eldningsförbud och möjligtvis någon form av avgift klarar du dig nog med.

• Laddar…