66 675 läst ·
220 svar
67k läst
220 svar
Projekt jaktkoja!
Låter spännande, du har ingen länk eller namn på denna nybyggare så man kan kika?Tovetorvan skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 161 inlägg
Glöm inte att du redan har motor och generator med dig på fyra hjul. Med lite förhöjd tomgång så kan du fort få ganska många Ah i ett batteri mha bilen.Tovetorvan skrev:
(Ja, ja, man får inte tomgångsköra bilen. Men att köra en generator med betydligt sämre rening och förbränning det är OK...)
Nä, bara skissat på olika lösningar. Jag vill prova att möblera med säng och bord först före jag bestämmer exakt plats för kaminen. Jag är lite osäker på om jag drar ut rökröret genom tak eller vägg, måste fortsätta klura på det. Kojan kommer på sikt byggas ut bakåt, och då kommer kaminen vara i den nya delen, därför är det kanske bäst att låta rökröret gå ut genom väggen nu så taket är intakt...S Setomidor skrev:
Som kamin vill jag ha nåt riktigt litet, med kokplatta. Skulle gärna sätta in en Sorselekamin eller Laxen, men dom är ju inte godkända.
Det är inte enklare att planera en separat, större stuga med bygglov på sikt och då använda den nuvarande stugan som gäst/sovstuga, förråd eller bastu? I så fall kan du designa en bra lösning för den här stugan utan att behöva ta hänsyn till ombyggnation i framtiden.
Mjooo, kanske. Då skulle jag bara flytta bort den här kojan till en annan del av tomten, det borde inte vara så svårt. Bra tänkt, jag ska ta med det i alla 100 planer och idéer!S Setomidor skrev:
Surfar runt efter nån vettig kamin. Helst skulle jag ha en Jøtul 602, men eftersom det här är ett budgetprojekt med mycket ansträngd ekonomi så blir det nog inte så.
Nån som har tips på en godkänd och bra liten kamin med kokplatta, gärna med ett mer klassiskt utseende?
Nån som har tips på en godkänd och bra liten kamin med kokplatta, gärna med ett mer klassiskt utseende?
Hej, detta måste vara det "bästa" till en jaktkoja. Mkt bra prisnivåer.
http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm
Jag vet inte om firman finns kvar. Kolla!
http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm
Jag vet inte om firman finns kvar. Kolla!
En sån Laxen har jag redan hemma i förrådet, tänkte ha den i tältkåtan. Men dom är inte godkända enligt nya normerna, jag pratade med farbrorn som har den firman. Vetefan om man kan få den godkänd på nåt rimligt sätt.ClasseClas skrev:
Det kan iofs bero på om kojan räknas som bostad eller bara raststuga. Länsstyrelsen installerar ju fortfarande såna i t ex fjällstugor. Måste undersökas lite mer
Har en laxen i vår koja i lappland. Det brinner lika fort i den som i en gammal köksspis så är man frusen av sig så är det att elda ngr ggr per natt. Iofs så är vår koja troligen dåligt isolerad å farsan frusen så redan när det är 10-12 grader ute så eldas det friskt trotts sovsäck runt gubben. Tror mer på ngt mer rejält..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 185 inlägg
De nya reglerna gäller från 1 oktober i år. Bygganmäl eldstaden nu i september så kan du använda din gamla laxen.
Eller så anmäler du ingen eldstad alls, utan ställer bara in den och kör.
Eller så anmäler du ingen eldstad alls, utan ställer bara in den och kör.