66 618 läst ·
220 svar
67k läst
220 svar
Projekt jaktkoja!
Nåt jag inte riktigt hittat än (men googlat lite slarvigt bara) är hur man löser skorsten genom taket, när innertaket också lutar. Tror det är ca 17 graders lutning. Och hur man gör installationen på nåt klokt sätt när takpapp redan är på plats. Men det går säkert googla sig fram till.
Jag skulle gärna dra ut skorstenen genom väggen för att slippa bråka med taket, men då måste den ut en bra bit från väggen på utsidan, vet inte om det finns så långa fästkonsoler som jag isåfall skulle behöva. I de färdiga paket jag sett sitter skorstenen för tight mot väggen.
Nu blir det nog en liten paus med fixande med kojan. Började nytt jobb idag, det kommer ta mycket kraft och tid. Och lilla jakthunden är sjuk så hon måste till veterinären.
Jag skulle gärna dra ut skorstenen genom väggen för att slippa bråka med taket, men då måste den ut en bra bit från väggen på utsidan, vet inte om det finns så långa fästkonsoler som jag isåfall skulle behöva. I de färdiga paket jag sett sitter skorstenen för tight mot väggen.
Nu blir det nog en liten paus med fixande med kojan. Började nytt jobb idag, det kommer ta mycket kraft och tid. Och lilla jakthunden är sjuk så hon måste till veterinären.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 113 inlägg
När jag installerade skorstenen till bastun var taket redan pappat, och både inner- och yttertak lutade (iofs. inte så mycket, men ändå). Inga problem. Men en sån skorstenssats kostar förstås en del.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sommarprojekt-bygga-bastustuga.290929/page-2#post-2665134
https://www.byggahus.se/forum/threads/sommarprojekt-bygga-bastustuga.290929/page-2#post-2665134
ok, bra!! Så täckplåten(?) inne passar även om det lutar? Men hur får man det tätt på taket då? Ska ytpappen vikas upp och kletas runt skorstenen på nåt sätt? Eller är det nån gummihuva som tätar? Gummihuvorna är jag lite tveksam till pga all snö, känns som att snön kan knuffa och deformera gummihuvan så det blir glipor. Men det är bara en känsla jag fick efter att ha kikat på det.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 113 inlägg
Ja, nu var det ju ett tag sen, men jag gissar att jag smetade på någon asfaltspasta/fogmassa mellan och sen sitter det ju farmarskruv tätt som fan, så det håller nog.
Nu har jag ju bara 7–8 graders lutning på mitt tak, så törs inte svara exakt hur mycket det kan luta, men då skyddsplåten är i två halvor borde den kunna luta rätt mycket och hålet få en elliptisk form snarare än cirkulär utan att det gör så mycket. Men nu killgissar jag.
Nu har jag ju bara 7–8 graders lutning på mitt tak, så törs inte svara exakt hur mycket det kan luta, men då skyddsplåten är i två halvor borde den kunna luta rätt mycket och hålet få en elliptisk form snarare än cirkulär utan att det gör så mycket. Men nu killgissar jag.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Helt ok att killgissa, det är väl det forum är till för 
Skogsägare
· 23 113 inlägg
Var tvungen att dubbelkolla.Harvia skrev:
Upp till ca 35 grader verkar Harvia rekommendera.
https://www.polhus.se/images/product-pdfs/2707-WHP1500WHP1500MFISV.pdf
https://www.polhus.se/images/product-pdfs/2707-WHP1500WHP1500MFISV.pdf Sidan 10.
Har nytt jobb sen förra veckan, så det är begränsat med tid till annat nu. Ett sånt där jobb som kan sluka all tid man har, och lite till... Nu i början innebär det dessutom jour dygnet runt alla dagar i veckan under några månader, tills jag byggt upp en rimligare organisation och kan delegera jouren till nån då och då.
Den gamla dieselkaminen är returnerad och köpet hävt, inga problem. Butiken var riktigt smidiga och trevliga. Trots en lite trist historia med själva kaminen så är jag ändå nöjd med både butiken och företaget som importerar dom. Jag hade nog rejäl otur bara.
Nu har jag istället köpt en Wallas 26cc som ska installeras nån helg. Får se om det blir redan den här helgen. Har även en bössa som ska hämtas i en by några timmar bort, och allt ryms nog inte att göras på en och samma helg.
Den gamla dieselkaminen är returnerad och köpet hävt, inga problem. Butiken var riktigt smidiga och trevliga. Trots en lite trist historia med själva kaminen så är jag ändå nöjd med både butiken och företaget som importerar dom. Jag hade nog rejäl otur bara.
Nu har jag istället köpt en Wallas 26cc som ska installeras nån helg. Får se om det blir redan den här helgen. Har även en bössa som ska hämtas i en by några timmar bort, och allt ryms nog inte att göras på en och samma helg.
Det kan bli fel för alla butiker och hantverkare. Skillnaden är i hur man hanterar det så det blir bra för alla inblandade.
Att du är nöjd även fast du inte har värme är ju ett tecken på att de gjort sitt bästa.
Att du är nöjd även fast du inte har värme är ju ett tecken på att de gjort sitt bästa.
Been there, Done that gällande 24/7. Gjorde det alldeles för länge och mitt oombedda tips är att se till att komma ur det läget så snart som möjligt. Det sliter, mycket. Om du inte ärTovetorvan skrev:
Har nytt jobb sen förra veckan, så det är begränsat med tid till annat nu. Ett sånt där jobb som kan sluka all tid man har, och lite till... Nu i början innebär det dessutom jour dygnet runt alla dagar i veckan under några månader, tills jag byggt upp en rimligare organisation och kan delegera jouren till nån då och då.
Egenföretagare är det inte heller arbetsmiljömässigt okej heller.
För min del var jag egen. Tappade en del pengar på att släppa det där men är ändå värt det. Mår så mycket bättre nu.
De som tog över erbjuder inte alls samma servicenivå till ett högre pris. Ville de behålla servicenivån så skulle det kosta en massa extrapengar och så viktigt var det inte helt plötsligt.
Så se till att få rimlig avlastning och arbetsbelastning. Ingen tackar en utbränd.
hoppas det blir bra med Wallas och nya bössan. Har snart gått över ett år utan ny bössa.
Satsa på en morsö 2b istället... Har haft båda kaninerna och väljer morsön med konvektion alla dar i veckan.Tovetorvan skrev:
Men exakt! Jag hade eget för massa år sen, det var svårt att ha en sund arbetsmiljö. Men då var jag ung och inte så listig. Min roll på nya jobbet är som VD, fast titeln är en annan bara av tradition. Så jag rapporterar till styrelsen och har fulla ansvaret för allt. Tyvärr har stället skötts lite dåligt under några år, så det saknas massa struktur och rutiner och har istället växt fram en hel del knepigheter. Och pga ekonomin för några år sen monterades ledningsgruppen ner, så det måste byggas upp igen.F fredl skrev:Been there, Done that gällande 24/7. Gjorde det alldeles för länge och mitt oombedda tips är att se till att komma ur det läget så snart som möjligt. Det sliter, mycket. Om du inte är
Egenföretagare är det inte heller arbetsmiljömässigt okej heller.
För min del var jag egen. Tappade en del pengar på att släppa det där men är ändå värt det. Mår så mycket bättre nu.
De som tog över erbjuder inte alls samma servicenivå till ett högre pris. Ville de behålla servicenivån så skulle det kosta en massa extrapengar och så viktigt var det inte helt plötsligt.
Så se till att få rimlig avlastning och arbetsbelastning. Ingen tackar en utbränd.
hoppas det blir bra med Wallas och nya bössan. Har snart gått över ett år utan ny bössa.![]()
Jag har iaf redan börjat strypa inflödet av onödiga samtal och frågor efter kl 17. 95% av det som nu dyker upp borde gå att lösa med att säkra upp rutiner och arbetssätt. Kvar är då rena akuta situationer där jag måste in, typ brand, dödsfall och liknande.
Och en ny bössa per år måste man ju få unna sig. Vapengarderoben mår bra av lite rotation
Mörkt och regnigt och lite lagom tidspress för att hinna hem och natta ungarna, men nu är wallaskaminen installerad. Han bara provköra den såpass att jag såg att den startade förbränningen, men det verkar funka bra. Inga avgaser inomhus
tycker faktiskt att den är lite smartare konstruerad än konkurrenten, mer rakt på sak och användarvänligt. T ex behöver man inte lossa fronten och ta ur kretskortet för att koppla i kablar, kontakterna sitter istället åtkomligt på baksidan.
Nu hoppas jag att det är färdigt med uppvärmningsproblem på ett bra tag.
Fick dessutom tag på en skrotfirma som hämtade den fd husvagnen plus massa annat metallskrot, så nu är gårdsplanen myyyycket renare. Nästa steg är att få bort ca 100 träd för att få mer sol och lite mer vind på tomten. Ska bara spara några enstaka vuxna träd och björk/tall/gran som är max 3 m.
tycker faktiskt att den är lite smartare konstruerad än konkurrenten, mer rakt på sak och användarvänligt. T ex behöver man inte lossa fronten och ta ur kretskortet för att koppla i kablar, kontakterna sitter istället åtkomligt på baksidan.
Nu hoppas jag att det är färdigt med uppvärmningsproblem på ett bra tag.
Fick dessutom tag på en skrotfirma som hämtade den fd husvagnen plus massa annat metallskrot, så nu är gårdsplanen myyyycket renare. Nästa steg är att få bort ca 100 träd för att få mer sol och lite mer vind på tomten. Ska bara spara några enstaka vuxna träd och björk/tall/gran som är max 3 m.
Nu är GSM-modulen installerad och funkar fint. En trevlig detalj är att den dessutom har två reläer inbyggda för annat kul man vill slå på med mobilen. Funderar på att använda ena relät för belysning och andra för frånluftsfläkt.
byggde en slags köksmöbel av IKEA-delar: ivarhylla och skåp, kapat till rätt höjd, och en bänkskiva ovanpå. Blev inte så stabilt som jag önskat, men det går ju lösa med nån regel på rätt ställe. Men storleken och förvaringen är jag nöjd med.
byggde en slags köksmöbel av IKEA-delar: ivarhylla och skåp, kapat till rätt höjd, och en bänkskiva ovanpå. Blev inte så stabilt som jag önskat, men det går ju lösa med nån regel på rätt ställe. Men storleken och förvaringen är jag nöjd med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder